fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

eBay szuka sposobu na walkę z Allegro

Rzeczpospolita
Zmiany w eBay polska. Globalny potentat internetowych aukcji zmienia w Polsce szefa i strategię
Nowym dyrektorem generalnym eBay Polska będzie Łukasz Jadachowski, dotychczasowy szef ds. rozwoju biznesu i marketingu eBay Polska – dowiedziała się „Rz”. Jego poprzedniczka Alina Prawdzik nie traci jednak swej pozycji w europejskich strukturach firmy. Wręcz przeciwnie – awansuje, mimo że to pod koniec jej szefowania liczba aukcji eBaya w naszym kraju spadła z blisko 390 tys. dziennie do około 70 tys. Teraz Alina Prawdzik ma odpowiadać za cztery rynki w Europie Zachodniej, które eBay uważa za rozwijające się – za serwisy firmy w Austrii, Belgii, Hiszpanii i Szwajcarii.
Firma szuka sposobu na rywalizację z Allegro, które rozdaje karty na polskim rynku. I jednocześnie chce podreperować swoje finanse. W lutym, po trzech latach bezpłatnej działalności, eBay wprowadził opłaty za wystawienie towarów na aukcjach. Przedstawiciele serwisu tłumaczyli pojawienie się opłat chęcią poprawy jakości oferty i wprowadzenia zdrowszych zasad funkcjonowania serwisu. W ich ocenie na aukcje trafiało zbyt dużo przypadkowych towarów, niemających szansy na sprzedaż. Ale skutkiem opłat był gwałtowny spadek liczby aukcji i utrata pozycji eBay jako drugiego po Allegro serwisu w Polsce – na rynku, na którym ubiegłoroczne obroty oszacowane zostały na 4,6 mld zł, obroty eBaya były szacowane na ok. 300 mln zł. Obecnie eBaya wyprzedził także Swistak.pl.
Łukasz Jadachowski, jeszcze jako szef ds. rozwoju biznesu, mówił nam kilka tygodni po wprowadzeniu opłat, że chociaż liczba aukcji znacznie spadła, to rosły obroty w przypadku zakupów towarów za granicą. W tym kierunku ma się teraz rozwijać polski eBay. Głównym atutem serwisu jest możliwość sprzedawania i kupowania towarów na całym świecie i korzystania z międzynarodowego systemu płatności PayPal.
eBay działa w 39 krajach i miał w ubiegłym roku ponad 7,6 mld dol. obrotów.
Łukasz Jadachowski, dyrektor generalny eBay Polska
RZ: Jak eBay zamierza rywalizować w Polsce z Allegro?
Łukasz Jadachowski: Chcemy, aby polska platforma była bramą do światowego eBaya, a polscy użytkownicy wykorzystywali dostęp do kilkuset milionów aukcji. A jak obecnie z tej możliwości korzystają?
Obecnie już ponad połowa transakcji w eBay Polska to transakcje zagraniczne. Chcemy popularyzować tę formę zakupów, reklamować serwis, wprowadzać wszelkie ułatwienia i usprawnienia, jakich dokonujemy w skali globalnej. Strategia jest długofalowa i podobna dotyczy także innych europejskich rynków, gdzie pozycja firmy nie jest jeszcze zbyt mocna.
rozmawiał z.z.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA