fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Unia pomaga reklamować żywność

Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski
Pieniądze dla producentów. 21 mln euro warte są polskie kampanie promocyjne, które wsparła Bruksela. Na akceptację czekają kolejne za ok. 12 milionów euro
Polska dostała z Brukseli dofinansowanie na pięć akcji promocyjnych na rynku unijnym. Wartość kampanii to 15 mln euro. Na tle pozostałych państw członkowskich wypadamy średnio. W ciągu ostatnich trzech lat więcej programów miało od nas dziesięć krajów. – W 2007 r. Komisja Europejska zaakceptowała projekty dotyczące rynku wewnętrznego Unii na łącznie 77 mln euro. Na Polskę przypadła jedna siódma tej kwoty – mówi Piotr Kondraciuk, dyrektor Biura Promocji i Pomocy Żywnościowej w Agencji Rynku Rolnego (ARR).
Gorzej wypadamy w promocji poza Unią. Do tej pory Bruksela zaakceptowała trzy nasze wnioski na ok. 5,8 mln euro. W ubiegłym roku wartość wszystkich projektów na rynki pozaunijne sięgnęła 39 mln euro. Polska dostała zgodę na realizację tylko jednego za 2,3 mln euro. Złożyła go Unia Producentów i Przetwórców Przemysłu Mięsnego, która chce zachwalać zalety naszych wędlin i mięs w Korei Południowej i USA. Nie jest wykluczone, że wnioski dotyczące promocji polskiej żywności poza UE trafią do ARR w turze kończącej się 31 marca 2008 r. Ostatnie trzy, które przed 15 lutego 2008 r. ARR przesłała do Brukseli, dotyczą rynku krajowego. Ministerstwo Rolnictwa chce za ok. 4 mln euro promować nasze produkty regionalne, Związek Prywatnych Przetwórców Mleka – sery z mleka krowiego i koziego (5,7 mln euro), a Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków – spożycie owoców i warzyw (ok. 2 mln euro).
Bruksela pokrywa połowę kosztów kampanii promocyjnych. Kolejne 30 proc. kwoty pochodzi z budżetu krajowego. Producenci biorą na siebie jedynie jedną piątą wydatków. Dla wielu organizacji zebranie wkładu własnego jest problemem. Dlatego Ministerstwo Rolnictwa przygotowało projekt ustawy o funduszach promujących mleko, mięso, warzywa i owoce, ryby oraz przetwory zbożowe. Rocznie ma trafiać do nich około 33 mln zł. Projekt budzi kontrowersje wśród przetwórców, którzy mieliby obowiązkowo wpłacać pieniądze na fundusze. Powód? To rolnicy, a nie oni mają mieć decydujący głos w sprawie ich podziału. Rząd zajmie się projektem prawdopodobnie w maju. Szczegółowe zasady wspierania programów promocyjnych i informacyjnych dotyczących żywności można znaleźć w: ? rozporządzeniu Rady (WE) nr 3/2008 z 17.12.2007 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich; ? rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1071/2005 z 1.07.2005 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000; ? rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1346/2005 z 16.08.2005 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2702/1999 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych w państwach trzecich. Więcej informacji na ten temat na www.arr.gov.pl
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA