Dyskutowali o tym uczestnicy panelu „Innowacyjne rozwiązania infrastrukturalne szansą szybszego rozwoju regionów".
Przemysław Pączek ze startupu Hyper Poland przedstawił innowacyjny środek transportu – kolej magnetyczną. Prototyp można było oglądać przed budynkiem ICE, w którym odbywa się EKS. Kapsuła jest przykładem innowacyjnego rozwiązania zintegrowanego z już istniejącą infrastrukturą kolejową i przykładem ekologicznego transportu, który pozwoli na znaczne oszczędności. – 75 proc. transportu w Polsce i Europie odbywa się po drogach, my staramy się przerzucić ten ciężar na taki transport ekologiczny – mówił Pączek.
Nie aż tak spektakularnie widział innowacje Wojciech Zabłocki, burmistrz Urzędu m.st Warszawy dla dzielnicy Praga-Północ. Dla niego innowacje to np. rewitalizacja, nie tylko budynków, ale też placów zabaw. – Warto np. posadzić drzewo, bo ono wyprodukuje tlen i będzie pożyteczniejsze od stacji pomiarowej, która tylko wskaże poziom zanieczyszczeń powietrza – przekonywał.
Zdaniem prof. Cezarego Orłowskiego z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku należy budować małe innowacyjne systemy, a potem je integrować. Jako przykład podał Gdańsk, gdzie powstała specjalna aplikacja sprawdzająca wycinkę i nasadzenia drzew. Jednak dla mieszkańców bardziej interesujący okazał się projekt obliczający kolejność przyjęć w urzędach i instytucjach miejskich. – Małe, innowacyjne projekty dają mieszkańcom szansę na wykazanie się, na budowanie świadomości obywatelskiej – zaznaczył profesor.
Przykład takiej obywatelskiej świadomości podał Grzegorz Lipiec, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Przypomniał, że Małopolska jako jeden z pierwszych regionów wprowadziła wojewódzki budżet obywatelski, do którego Małopolanie mogą zgłaszać swoje projekty. Zdaniem Artura Pielecha, prezesa FBSerwis (innowacyjne usługi dla infrastruktury i nieruchomości), należy się skupić na rozwiązaniach, które znajdują się w zasięgu każdej gminy, a dotyczą głównie efektywności energetycznej. I postawić jednak na duże, zintegrowane projekty. – Te małe może są łatwiejsze w realizacji, ale to te duże są efektowniejsze i mają większą moc – podkreślał.