fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podlasie

Nagroda dla komunikacji miejskiej

Ubiegłoroczny Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju zachęcał do korzystania z miejskiej komunikacji.
Rzeczpospolita, Grzegorz Mościbrocki
Za rozwój ścieżek rowerowych, budowę sieci miejskich jednośladów – BiKeR oraz unowocześnianie taboru komunikacji miejskiej Białystok został wyróżniony przez UE.

Stolica Podlasia znalazła się wśród dziesięciu miast europejskich, które zostały finalistami konkursu European Mobility Week 2016 organizowanego z inicjatywy Komisji Europejskiej od 14 lat. Oprócz Białegostoku do zwycięskiej dziesiątki European Mobility Week 2016 weszły: Lizbona (Portugalia), Malmö (Szwecja), Skopje (Macedonia), Krusevac (Serbia), Palma (Hiszpania), Praga (Czechy), Samos (Grecja), Sofia (Bułgaria) i Walencja (Hiszpania). Ogłoszenie listy zwycięzców odbyło się 21 marca w Brukseli.

Dzień nowego pasażera

Białystok po raz pierwszy brał udział w European Mobility Week, który ma zachęcać mieszkańców, by zamiast używać własnych samochodów, korzystali z transportu publicznego. W mieście jest 43 linii autobusowych dziennych oraz sześć nocnych. Rocznie Białostocka Komunikacja Miejska obsługuje ponad 100 milionów pasażerów. Poza tym od kilku lat dynamiczne rozwija się system miejskich wypożyczalni rowerów. I tym wszystkim chwaliły się władze stolicy Podlasia, startując w konkursie, do którego zgłosiło się w sumie 30 ośrodków z Polski, a łącznie ponad 2 tys. z całego świata. – Miasta te co roku, od 16 do 22 września, uczestniczą w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu (ETZT) – tłumaczy Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miasta. Uczestnicy konkursu organizują imprezy i akcje, których celem jest promocja komunikacji miejskiej wśród mieszkańców, a w efekcie – tworzenie zrównoważonej strategii transportowej w Europie. Początkowo mogły w nim brać udział kraje z Europy, a ostatnio coraz częściej zgłaszają się także miasta z innych kontynentów.

Organizatorzy tego konkursu przy ocenie miast biorą pod uwagę nie tylko sposób zorganizowania Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, ale także wieloletnią strategię rozwoju transportu miejskiego. – Jury konkursu zwróciło też uwagę na to, że w białostockim ETZT, zorganizowanym we wrześniu 2016 roku, znalazły się ciekawe, interaktywne propozycje skierowane do mieszkańców wszystkich grup wiekowych – zdradza Anna Kowalska. Podczas ubiegłorocznego Tygodnia w pokazach, spotkaniach i imprezach zorganizowanych z tej okazji wzięły udział tysiące mieszkańców miasta. W szkołach odbywały się lekcje z udziałem kierowców autobusów, kontrolerów biletów i policjantów, a także konkurs „U nas rowerów jest najwięcej". Zorganizowano też „Dzień zrównoważonej mobilności – Dzień rowerów", a w jednej z białostockich zajezdni miało miejsce spotkanie „Sprawny i bezpieczny autobus – Śniadanie w zajezdni". W projekcie uczestniczyły całe rodziny, a kierowcy czekali na gości z poczęstunkiem.

Był też „Dzień nowego pasażera", a także „Dzień kierowców Białostockiej Komunikacji Miejskiej", podczas którego pasażerowie przesłali blisko 400 życzeń i pozdrowień dla szoferów miejskich autobusów. Największa imprezą ETZT był festyn „Wszystkie barwy Białostockiej Komunikacji Miejskiej".

Jak będą wyglądać obchody tegorocznego ETZT, na razie nie wiadomo. – Wydarzenia, które zorganizujemy w ramach tegorocznej edycji, dopiero będziemy planować. W tej chwili ani program, ani harmonogram nie jest jeszcze gotowy – przyznaje urzędniczka z białostockiego ratusza.

Mobilność przede wszystkim

Inwestycje w komunikację się opłacają. Białystok znajduje się w dziesiątce polskich miast o najmniejszym zatłoczeniu. Uzyskano to dzięki kolejnym przebudowom ulic w mieście, poprawie układu komunikacyjnego oraz uprzywilejowaniu transportu publicznego. W konkursie Białystok wyróżniono też za rozwiązania informatyczne dotyczące biletu elektronicznego i informacji pasażerskiej oraz ciągłą dbałość o unowocześnianie i poprawę taboru.

Na laurach władze miasta osiąść nie zamierzają. Tylko w ubiegłym roku samorząd kupił cztery autobusy przegubowe Solaris Urbino 18 – najnowsze modele czwartej generacji, autobus hybrydowy marki Man Lion's City oraz dwa mikrobusy. W tym roku Urząd Miejski złożył trzy projekty o dofinansowanie z programu operacyjnego „Polska wschodnia", w których zaplanowano zakup łącznie 60 nowych autobusów (po 20 w każdym projekcie). W autobusach miejskich można za darmo doładować telefony komórkowe czy laptopy. – Gniazda USB są w tej chwili w siedmiu autobusach, a docelowo zainstalujemy je w 70 – mówi Anna Kowalska. Gniazda USB pojawią w autobusach marki Solaris wyprodukowanych w latach 2011 i 2012. Będzie to 40 pojazdów jednoczłonowych, 12-metrowych, oraz 30 przegubowych, 18-metrowych. W krótszych zostanie zainstalowane jedno dwuportowe gniazdo USB, a w dłuższych – po dwa.

Na tym inwestycje transportowe się nie kończą. W lutym Białystok złożył trzy wnioski o dofinansowanie w ramach „Polski wschodniej" na projekty komunikacyjne i chce pozyskać na ten cel ponad 324 mln zł. Miasto zamierza wybudować m.in. centrum przesiadkowe w rejonie dworca PKP i PKS wraz z tunelem autobusowo-pieszo-rowerowym pod torami PKP na przedłużeniu ul. św. Rocha, w planach także jest przebudowa kilkunastu ulic wokół centrum, co ma usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W planach jest też zakup 40 niskoemisyjnych autobusów, wprowadzanie systemu informacyjnego dla obsługi przewozów osób niepełnosprawnych, montaż wiat, zakup biletomatów stacjonarnych i mobilnych w autobusach oraz budowa parkingu P&R w okolicy ul. Kawaleryjskiej. Samorząd zamierza też wymienić system karty miejskiej na bardziej nowoczesny, wprowadzić lepszy system kontroli biletowej i windykacji, zmodernizować system, kupić komputery i czytniki do sprzedaży biletów elektronicznego, zainstalować bramki liczące w autobusach i wymienić kasowniki biletów kartonikowych.

Więcej rowerów, więcej ścieżek

Poza tym miasto rozwija system miejskich rowerów BiKeR. W tym sezonie od początku kwietnia przybyło 60 stojaków, 40 rowerów standardowych, 20 tandemów i po raz pierwszy 20 nieco mniejszych rowerów dla dzieci – BiKeRków. W sumie w systemie jest 500 rowerów standardowych na 50 stacjach i 750 stojaków rowerowych. Samorząd rozwija też sieć dróg rowerowych. – Obecnie długość ścieżek w Białymstoku liczy 110 km – mówi Anna Kowalska. W tegorocznych planach jest budowa 5,6 km tras za kwotę 5,5 mln zł. W Białymstoku przybywa stojaków rowerowych. Mieszkańcy mogą właśnie wskazywać ich lokalizację. Liczba stojaków zależy między innymi od zapotrzebowania i sygnałów od białostoczan. Choć przed laty w mieście mówiło się o budowie trasy tramwajowej czy też trolejbusowej, to miasto na razie nie planuje takich inwestycji. – Biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców Białegostoku, nie ma takiej potrzeby, zwłaszcza że mamy jeden z najnowocześniejszych taborów komunikacji miejskiej w Polsce, organizację ruchu dostosowaną do autobusów, przebudowujemy ulice, budujemy nowe drogi – wylicza Anna Kowalska.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA