Kto może reprezentować gminę przy sprzedaży nieruchomości

Artykuł 46 ustawy o samorządzie gminnym w aktualnym brzmieniu przewiduje jedynie trzy sposoby reprezentacji gminy w stosunkach cywilnoprawnych. Przepis ten ma obecnie charakter bezwzględnie obowiązujący, bez możliwości odrębnego uregulowania tej kwestii w statucie.

Publikacja: 26.09.2017 04:00

Kto może reprezentować gminę przy sprzedaży nieruchomości

Foto: Fotolia.com

- Gmina ma problem z podpisywaniem umów sprzedaży nieruchomości. Wielokrotnie takie umowy z ramienia gminy podpisywał samodzielnie upoważniony pracownik. Czy taka praktyka jest właściwa? Z uchwały SN – III CZP 63/2002 wynika, że jest to dopuszczalne.

Kwestia ta nie jest jednoznacznie uregulowana w przepisach. Należy jednak zwrócić uwagę na kilka okoliczności.

Po pierwsze wskazać należy, że zgodnie z art. 46 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej usg), oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą. Więc osobą upoważnioną do składania oświadczeń woli w imieniu gminy jest przede wszystkim wójt. Ponadto, wójt może upoważnić do składania oświadczeń woli inne osoby, tzn. swojego zastępcę (samodzielnie) lub zastępcę wraz z inną osobą (w ramach reprezentacji łącznej dwuosobowej).

Po drugie, co istotne, wspomniany art. 46 ustawy o samorządzie gminnym, jest przepisem szczególnym wobec przepisu art. 31 tej ustawy, a stanowiącym o reprezentowaniu gminy na zewnątrz przez wójta. Taki kierunek interpretacyjny znajduje potwierdzenie m.in. w doktrynie. Ponadto, z istoty tego przepisu wynika, że ma on znaczenie autonomiczne, i jako taki reguluje w sposób szczególny zasady reprezentacji gminy w sferze prawa cywilnego, w szczególności w sprawach dotyczących zarządu mieniem. Gdyby bowiem zamiarem ustawodawcy nie było określenie zamkniętego kręgu pełnomocników, to wówczas art. 46 ust. 1 ww. ustawy zostałby uchylony. Jednakże skoro przepis art. 46 ust. 1 obowiązuje, to nie ma możliwości udzielenia przez wójta – na podstawie przepisów kodeksu cywilnego – upoważnienia do składania oświadczeń woli w zakresie zarządu mieniem w imieniu gminy innym osobom niż tam wymienionym.

W konsekwencji, nie każdy może być pełnomocnikiem gminy w sprawach zarządu mieniem. Zamiarem ustawodawcy było uregulowanie zamkniętego kręgu pełnomocników. Gdyby przyjąć odmienną interpretację, to zbędne byłoby wprowadzenie art. 46 ustawy o samorządzie gminnym, bowiem wystarczyłyby regulacje zawarte w przepisach art. 95-108 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, pozwalające na przyjęcie założenia, że wójt może upoważnić każdą osobę do reprezentowania gminy na zewnątrz.

Po trzecie, odnosząc się do przywołanej w pytaniu uchwały Sądu Najwyższego z 3 października 2003 r. sygn. akt III CZP 63/2002 przytoczyć należy zasadniczą jej tezę: „Przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. Nr 113, poz. 984) nie wyłączają możliwości złożenia oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem przez pełnomocnika gminy ustanowionego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)". Jednak wskazać należy wobec tej tezy na dwie okoliczności o krytycznym znaczeniu. Przede wszystkim przedmiotem rozważań Sądu Najwyższego nie była kwestia tego, czy skuteczne oświadczenie woli w imieniu gminy mają składać łącznie zastępca wójta i osoba upoważniona przez wójta, czy jednoosobowo osoba upoważniona. Nadto, stanowisko prezentowane w ww. uchwale w poruszonym zakresie przedmiotowym nie jest wyrazem określonej dominującej linii orzeczniczej. Należy przy tym zauważyć, że wspomniana uchwała spotkała się z krytycznymi stanowiskami w doktrynie (por. M. Gurdek; Glosy do uchwały Sądu Najwyższego z 3 października 2003 r. sygn. akt III CZP 63/2003). W jednej ze wspomnianych glos wskazano m.in.: „Konkludując, należy stwierdzić, iż art. 46 usg w aktualnym brzmieniu przewiduje jedynie trzy sposoby reprezentacji gminy w stosunkach cywilnoprawnych. Przepis ten ma zatem obecnie charakter bezwzględnie obowiązujący, bez możliwości odrębnego uregulowania tej kwestii w statucie. Stanowi on jedyną podstawę do udzielenia pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli w imieniu gminy w sferze cywilnoprawnej. Pełnomocnictwo to może więc być udzielone tylko zastępcy wójta działającemu samodzielnie lub łącznie z inną upoważnioną osobą, wójt zaś nie może na podstawie art. 31 usg udzielić pełnomocnictwa również innym osobom. Pamiętać jednak należy, iż art. 47 ust. 1 usg wprowadził także możliwość upoważnienia przez wójta kierowników gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej do jednoosobowego działania".

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 446 ze zm.)

WNIOSEK

Korelacja powyższych norm prawnych oraz orzecznictwa sądowego prowadzi do wniosku, że podpisywanie umów sprzedaży nieruchomości wyłącznie jednoosobowo przez pracownika urzędu – poza przypadkami składania oświadczeń jednoosobowych przez wójta lub przez upoważnionego przez niego zastępcę wójta – nosi znamiona naruszenia art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wymiana prezesów sądów na Śląsku i w Zagłębiu. Nie wszędzie Bodnar dostał zgodę
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego