Uchwały o centrach usług wspólnych w klinczu

Przez zapis o dacie wejścia w życie po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym wojewoda unieważnia uchwały i opóźnia powstawanie centrów.

Publikacja: 01.08.2016 07:36

Uchwały o centrach usług wspólnych w klinczu

Foto: www.sxc.hu

Dzięki centrom usług wspólnych (CUW) gminy miały zaoszczędzić. Jak? Od 1 stycznia 2016 r. CUW może obsługiwać jednostki organizacyjne w gminie w zakresie: administracyjnym, finansowym i organizacyjnym. Wiele gmin potknęło się już na etapie podjęcia uchwały o CUW.

Spór o datę

Formalnie centra rozpoczynają działalność po podjęciu uchwały przez radę gminy na mocy art. 10 a ustawy o samorządzie gminnym. O tym, jakie elementy musi ono zawierać, mówi art. 10b ust. 2 pkt 2 usg. Wśród nich jest m.in. określenie podmiotów obsługiwanych i obsługujących oraz zakres tej obsługi. W treści uchwały, która dla wielu radnych jest aktem prawa miejscowego, znajduje się ten o dacie wejścia jej w życie po ogłoszeniu w dzienniku urzędowym województwa. Samorządy nie przewidziały, iż stanie się przedmiotem sporów między radą a organem nadzoru, czyli wojewodą. Ci ostatni bowiem inaczej interpretują art. 40 usg, który stanowi, że gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie wewnętrznego ustroju gminy, jednostek pomocniczych, urzędów i instytucji gminnych. Przepis wydaje się zrozumiały. Tymczasem wojewodowie zaczęli unieważniać część uchwał o powołaniu CUW.

– Pojawiły się różne interpretacje tego artykułu. Na przykład wojewoda kujawsko-pomorski, unieważniając uchwałę Rady Gminy Rogóźno, stwierdził, że nie reguluje ona w sposób generalny i abstrakcyjny uprawnień lub obowiązków osób na zewnątrz struktury gminy. Uchwała jego zdaniem dotyczy wewnętrznej organizacji działania jednostek, poprzez przeniesienie obowiązków administracyjnych i finansowych na jednostkę obsługującą urząd gminy – wyjaśnił Adrian Misiejko z Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu.

Wojewoda powołał się na orzecznictwo sądów administracyjnych, zgodnie z którym uchwały nadające m.in. statut jednostkom organizacyjnym nie są aktami prawa miejscowego.

Sposób na wojewodę

Gminy nie mogą jednak czekać, aż pojawi się wykładnia obowiązująca wszystkich. Co w tej sytuacji mogą uczynić rady?

Zdaniem Adriana Misiejki powinny kontaktować się z właściwym wojewodą, ewentualnie unikać zapisu o ogłoszeniu w dzienniku urzędowym, co może zapobiec stwierdzeniu nieważności uchwały w całości. Na razie wystarczy więc, iż uchwała zostanie opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej.

Klincz interpretacyjny opóźnia powstawanie CUW. Tymczasem procedura ich tworzenia jest długotrwała.

– Urząd Miasta Wrocławia przygotowywał się do powołania CUW już dwa lata temu. Początkowo wydzielił wydział informatyczny ze struktury organizacyjnej Urzędu, który zaczął pełnić funkcję podobną do dzisiejszej. Model ten powoli obejmował kolejne usługi, np. sprzedaż – informuje Dariusz Jędryczek, szef Centrum Usług Informatycznych (CUI) we Wrocławiu. – Do tej pory podpisaliśmy 54 porozumienia z jednostkami miejskimi.

We Wrocławiu istnieje na razie jeden CUW. Być może powstaną jeszcze dwa: do obsługi jednostek oświatowych i zakupów.

Rada Wrocławia podjęła uchwałę o CUW 7 lipca 2016 r. Nie wiadomo jeszcze, jaką interpretacją posłuży się wojewoda dolnośląski. Opóźnianie działania centrów prowadzi do utraty zysków.

Opinia

Marek Wójcik, ekspert Związku Miast Polskich, były wiceminister w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji

Zainteresowanie CUW jest ogromne i wynika z przesłanek ekonomicznych oraz z potrzeby podniesienia jakości usług na rzecz mieszkańców. Zdjęcie obowiązków administracyjnych z zarządzających jednostkami organizacyjnymi pozwoli im się skoncentrować na działalności merytorycznej. Jednostki obsługujące będą mogły zatrudniać specjalistów wysokiej klasy, na co nie mogą sobie pozwolić np. pojedyncze jednostki organizacyjne. Dzięki CUW można ograniczać koszty obsługi administracyjnej, sporo oszczędzać przez np. wspólne zakupy czy zamówienia publiczne. Najlepiej wspólną obsługą objąć jak najwięcej jednostek. Tymczasem przy okazji poselskiej nowelizacji ustawy o rodzinie i pieczy zastępczej wprowadzono rozwiązania, które odmiennie traktują obsługę placówek pieczy zastępczej. Zwyciężyło myślenie branżowe, a nie horyzontalne.

Dzięki centrom usług wspólnych (CUW) gminy miały zaoszczędzić. Jak? Od 1 stycznia 2016 r. CUW może obsługiwać jednostki organizacyjne w gminie w zakresie: administracyjnym, finansowym i organizacyjnym. Wiele gmin potknęło się już na etapie podjęcia uchwały o CUW.

Spór o datę

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP