Czy pracownik musi poinformować pracodawcę, że został radnym

Pracownik zatrudniony w jednym z ministerstw na stanowisku nienależącym do służby cywilnej został radnym. Czy musi o tym fakcie informować pracodawcę?

Publikacja: 06.11.2018 01:00

Czy pracownik musi poinformować pracodawcę, że został radnym

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Mimo, że żaden przepis nie nakłada wprost na pracownika obowiązku poinformowania pracodawcy o fakcie wyboru na radnego, (choć może to wynikać np. z regulaminu pracy) wydaje się, że pracownik powinien taką informacje pracodawcy dostarczyć. Jak uznał, bowiem SN w wyroku z 13 czerwca 2007 r. (II PK 329/06, OSNAPiUS 2008 nr 15-16, poz. 216, str. 632) niewątpliwie udzielenie pracodawcy przez pracownika takiej informacji leży w jego interesie, w celu uchronienia się przed ewentualnym rozwiązaniem stosunku pracy. Przede wszystkim jednak należy zważyć, że z art. 354 kodeksu cywilnego (poprzez art. 300 kodeksu pracy) wynika obowiązek współdziałania stron stosunku zobowiązaniowego (także stosunku pracy) przy wykonaniu zobowiązania w sposób odpowiadający jego celowi społeczno-gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a także ustalonym zwyczajom. W taki sposób swoje zobowiązanie powinien wykonywać pracownik, który jest też obowiązany dbać o dobro zakładu pracy oraz przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego (art. 100 § 2 pkt 4 i 6 kp).

Czytaj także: Kiedy urzędnik musi zrezygnować z pracy po wygranych wyborach

 

Wynika z tego, że pracownik powinien zachowywać się lojalnie wobec pracodawcy, co wymaga, aby informował go o wszelkich okolicznościach, które mogą mieć wpływ na ukształtowanie jego obowiązków. Zachowanie pracownika polegające na zatajeniu przed pracodawcą (zmierzające do tego) istotnych informacji, które mają wpływ na powstanie szczególnych uprawnień ochronnych przed rozwiązaniem stosunku pracy, a następnie wyczekiwanie, że pracodawca we własnym zakresie ustali tę okoliczność, jest naganne. Narusza ono zasadę lojalności pracownika wobec pracodawcy, a przez to także wskazane przepisy ustalające obowiązki pracownicze.

Warto też zauważyć, że bez poinformowania pracodawcy o wyborze na radnego, pracownik nie będzie też mógł korzystać z przysługujących mu zwolnień od pracy w celu uczestnictwa w pracach organów gminy. Aby go zwolnić pracodawca musi, zatem wiedzieć zarówno o jego wyborze na radnego jak i o terminie sesji rady gminy, w której uczestniczyć ma jego pracownik.

W piśmiennictwie podkreśla się, że w związku z tym, że przepisy nie określają, w jaki sposób radny gminy ma udowodnić pracodawcy, że w określonym czasie będzie przebywać na sesji rady gminy należy przyjąć, że jakiekolwiek wykazanie, iż w określonym terminie odbywa się posiedzenie organu stanowiącego, którego radny jest członkiem, będzie wystarczające. W szczególności może to być przedłożenie pracodawcy zawiadomienia o sesji wraz z porządkiem obrad, jakie radny otrzymuje od przewodniczącego (por. A. Wierzbicka Ustawa o samorządzie gminnym komentarz – lex on line).

podstawa prawna: Art. 25 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 994 ze zm.)

Mimo, że żaden przepis nie nakłada wprost na pracownika obowiązku poinformowania pracodawcy o fakcie wyboru na radnego, (choć może to wynikać np. z regulaminu pracy) wydaje się, że pracownik powinien taką informacje pracodawcy dostarczyć. Jak uznał, bowiem SN w wyroku z 13 czerwca 2007 r. (II PK 329/06, OSNAPiUS 2008 nr 15-16, poz. 216, str. 632) niewątpliwie udzielenie pracodawcy przez pracownika takiej informacji leży w jego interesie, w celu uchronienia się przed ewentualnym rozwiązaniem stosunku pracy. Przede wszystkim jednak należy zważyć, że z art. 354 kodeksu cywilnego (poprzez art. 300 kodeksu pracy) wynika obowiązek współdziałania stron stosunku zobowiązaniowego (także stosunku pracy) przy wykonaniu zobowiązania w sposób odpowiadający jego celowi społeczno-gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a także ustalonym zwyczajom. W taki sposób swoje zobowiązanie powinien wykonywać pracownik, który jest też obowiązany dbać o dobro zakładu pracy oraz przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego (art. 100 § 2 pkt 4 i 6 kp).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego