Koronawirus i wojna cenowa na rynku polis OC

Zagrożenia klimatyczne, konflikty gospodarcze, ale też koronawirus – a w Polsce dodatkowo wojna na rynku polis OC – to największe wyzwania stojące przed ubezpieczycielami.

Publikacja: 26.02.2020 20:00

Koronawirus i wojna cenowa na rynku polis OC

Foto: Bloomberg

– Ryzykiem, które pojawiło się nagle, jest koronawirus. Jego przełożenie na gospodarkę może być ogromne. Euler Hermes szacuje, że już teraz ze względu na zatrzymanie produkcji i handlu straty z tytułu eksportu towarów i usług do Chin mogą sięgać 26 mld dolarów tygodniowo. Sprzedaż samochodów w Chinach spadła o 92 proc. Liczby zaczynają robić wrażenie – mówił w czasie środowej konferencji poświęconej trendom w ubezpieczeniach Maciej Kalbus, zastępca dyrektora departamentu ryzyk kredytowych w Marsh Polska. Koronawirus szczególnie mocno bije w branże turystyczną, lotniczą, w handel i przemysł. – Nawet gdyby epidemię udało się dziś opanować, powrót do normalności potrwa dwa–trzy miesiące – uważa ekspert.

Czytaj także: Wirus osłabił światową gospodarkę

– Nie wiadomo, jak do ryzyk związanych z koronawirusem podejdą ubezpieczyciele – mówił Artur Grześkowiak, prezes zarządu Marsh Polska. Zdaniem ekspertów ubezpieczeniowych liczba niewypłacalnych firm może wzrosnąć w tym roku z 3–4, do nawet kilkunastu procent.

Koronawirus to nowe zagrożenie. Od kilku lat rosną natomiast ryzyka związane z katastrofami naturalnymi wywołanymi przez niekorzystne zmiany klimatyczne. W ostatnim roku związane z nimi straty finansowe sięgnęły 145 mld dol. w skali całego świata. Tymczasem w Polsce ubezpieczyciele nie są przygotowani na obsługę ewentualnych roszczeń związanych ze znaczącymi katastrofami naturalnymi. – Składki nie są adekwatne, nie pokrywają nawet małych szkód. Co będzie w przypadku katastrofy? – pytał Marcin Dębicki, dyrektor biura ubezpieczeń podmiotów gospodarczych w Ergo Hestii.

Zdaniem ubezpieczycieli czeka nas wzrost cen polis majątkowych, bo towarzystwa ubezpieczeniowe mają kłopoty z rentownością.

Nie pomaga im sytuacja na rynku polis komunikacyjnych OC. – Tu od 2019 r. ceny spadają. Rosną równocześnie koszty, bo w górę idą ceny części samochodowych oraz koszty roboczogodziny pracowników warsztatów – mówił Jakub Sajkowski, dyrektor biura analiz i oceny ryzyka ubezpieczeń korporacyjnych w PZU.

– Konkurowanie ceną to nie jest jednak dobry pomysł. Przekłada się na obniżenie jakości oraz wysokości odszkodowań – przekonywał. Jego zdaniem skończy się to gwałtownym wzrostem cen polis OC. Zapewne nie w 2020 r., raczej w 2021 r.

Zdaniem Marty Strzelczyk, dyrektor działu ubezpieczeń komunikacyjnych w Marsh Polska, ceny polis OC po wzroście z lat 2016–2017 cały czas są jednak rentowne. Dlatego zdaniem części ekspertów czeka nas rozwarstwienie polis. Mniej szkodowi klienci będą je mogli kupić w atrakcyjnych cenach, wysokoszkodowi będą mieli z tym problem.

– Ryzykiem, które pojawiło się nagle, jest koronawirus. Jego przełożenie na gospodarkę może być ogromne. Euler Hermes szacuje, że już teraz ze względu na zatrzymanie produkcji i handlu straty z tytułu eksportu towarów i usług do Chin mogą sięgać 26 mld dolarów tygodniowo. Sprzedaż samochodów w Chinach spadła o 92 proc. Liczby zaczynają robić wrażenie – mówił w czasie środowej konferencji poświęconej trendom w ubezpieczeniach Maciej Kalbus, zastępca dyrektora departamentu ryzyk kredytowych w Marsh Polska. Koronawirus szczególnie mocno bije w branże turystyczną, lotniczą, w handel i przemysł. – Nawet gdyby epidemię udało się dziś opanować, powrót do normalności potrwa dwa–trzy miesiące – uważa ekspert.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Polisa dla kota lub psa? Aż 40 proc. właścicieli nawet nie wie, że są takie ubezpieczenia
Ubezpieczenia
Szefowa LINK4 odwołana. Jest nowa prezes, pełniąca obowiązki
Ubezpieczenia
Uścińska: System emerytalny jest bezpieczny dla państwa, wymagający dla ludzi
Ubezpieczenia
Raty leasingu za ciężkie dla małych firm
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Ubezpieczenia
Głębokie wymiatanie kadr w PZU. Pracę tracą nie tylko szefowie