– Efektywna praca zespołowa jest obecnie fundamentem sukcesu firm – mówi Katarzyna Turowska, ekspert Hays Poland. – Nie jest możliwe, aby jeden pracownik samodzielnie wprowadził nowy produkt na rynek, do tego potrzeba współpracy z innymi działami i pracownikami, przepływu pomysłów i informacji, działań, które będą budować pozytywne relacje i przyjazną kulturę pracy – dodaje.
Ja kontra wspólnota
Nic dziwnego, że umiejętność pracy w grupie staje się kluczową kompetencją na rynku pracy. Problem w tym, że wbrew pozorom wcale nie jest to prosta i oczywista umiejętność. – Każdy z nas ma dwie skrajnie różne i często sprzeczne potrzeby – uważa Nadia Kirova, trener biznesu i coach z Akademii Leona Koźmińskiego.
Pierwsza z nich to potrzeba pracy indywidualnej, samodzielności, wolności podejmowania decyzji i podkreślania swoich indywidualnych osiągnięć. Druga to potrzeba pracy w zespole, wspólnego podejmowania decyzji, nawiązywania relacji społecznych, poczucia przynależności do zespołu czy społeczności. – A ponieważ nasza edukacja, mimo prób zmian, wciąż kładzie nacisk na indywidualizm, większość z nas, wchodząc na rynek pracy, dopiero musi opanować podstawowe umiejętności pozwalające na pracę w grupie – dodaje Kirova.
Chodzi o umiejętność komunikowania się, słuchania innych, konstruktywnego krytykowanie cudzych pomysłów, udzielania tzw. feedbacku, proszenia o pomoc, przyznawania się do błędu, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami, wspierania innych.