Alan stwierdził, że ten nowy produkt stworzy istotne opcje strategiczne. Rozumiem, że Alan przeprowadził wstępne rozmowy z niektórymi głównymi sprzedawcami detalicznymi Steelcast, którzy zgodnie wyrazili sceptycyzm wobec pomysłu umieszczenia naszej nazwy na smartwatchu. Informacje na temat potencjalnego nowego produktu wyciekły i otrzymaliśmy pytania od analityków rynku akcji. Pomysł spotkał się z masowym negatywnym odzewem w mediach społecznościowych. Kurs naszych akcji nieznacznie spadł.
Powiedz, w jaki sposób wprowadzenie smartwatcha Steelcast może stworzyć istotne opcje strategiczne dla firmy i jakie mogą być potencjalne konsekwencje wprowadzenia smartwatcha Steelcast dla naszych celów finansowych i pozafinansowych."
Materiał nt. rozwoju smartwatcha Steelcast
Alain Trubb, CEO
„Uważam, że nadszedł czas, aby nasza firma zastanowiła się nad opracowaniem bardziej funkcjonalnych zegarków. Proponuję, abyśmy oparli nowy produkt na modelu Steelcast Brawn. Zachowamy pierwotny wygląd koperty, ale zastąpimy części mechaniczne elektroniką, która umożliwi zegarkowi pomiar czasu oraz komunikację z telefonem komórkowym za pośrednictwem Bluetooth. Przez większość czasu tarcza zegarka będzie przypominać wyglądem tradycyjny Steelcast Brawn."
Minęły dwa miesiące. Firma Steelcast opracowała prototyp smartwatcha i zwołano konferencję prasową, aby ogłosić wprowadzenie nowego produktu.
Sandra Daull zatrzymuje się przy Twoim biurku i mówi:
„Kilku analityków rynkowych, specjalizujących się w akcjach firm z branży towarów luksusowych, zorientowało się, że skonstruowanie smartwatcha nie będzie wymagało większych inwestycji w zakłady i sprzęt, będziemy musieli przeznaczyć jednak znaczne środki na utworzenie zapasów magazynowych, aby wykorzystać początkowy popyt spowodowany wprowadzeniem produktu na rynek. Będziemy również musieli wiele zainwestować w serwis concierge dla smartwatchy, przede wszystkim w sprzęt, oprogramowanie i przeszkolenie pracowników.
Potrzebuję pomocy w odpowiedzi na pytania Alana Trubb: dlaczego opinie analityków rynku, o których mowa w artukule prasowym, mają tak duże znaczenie i jakie ryzyko wiąże się z próbą przekonania analityków przez Steelcast, aby zrewidowali swoją ocenę smartwatchy Steelcast oraz naszej usługi concierge?
Wycinek z artykułu prasowego
„Analitycy rynku sceptyczni wobec smartwatchy Steelcast"
Steelcast ujawniła nareszcie projekt swojego nowego zegarka typu smartwatch. Znamionuje on drastyczną zmianę kierunku działania firmy. Analitycy rynkowi okazali sceptycyzm wobec nowego projektu, twierdząc, że Steelcast balansuje na krawędzi ryzyka utraty swojej reputacji jako marki luksusowej.
Tomasz Gronowski ACMA, CGMA, CFO, Dział Usług Technologicznych, IBM Polska
Poszerzenie portfolio produktowego o smartwatch mogłoby się przyczynić do rozbudowy i poszerzenia znajomości marki. Wyzwaniem może być zapewnienie jego atrakcyjności, na tyle, aby mógł nosić nazwę Steelcast – markę o uznanej renomie.
Opcje strategiczne
Smartwatch Steelcast może stanowić kluczowy element w przekonaniu dotychczasowych klientów marki do posiadania dodatkowego produktu firmy, a w ten sposób wpłynąć na rozwój marki, nawet w oparciu o dotychczasową bazę klientów. Wejście do nowego segmentu rynku daje szansę na współpracę z producentami np. telefonów komórkowych i możliwość stworzenia limitowanych modeli sygnowanych marką Steelcast. Smartwatch niesie ze sobą także zagrożenia dla spółki. Może okazać się mało popularny. Firma będzie wtedy zmuszona do wycofania go z rynku. Jednak, w przypadku sukcesu, Steelcast będzie mogła zmienić model prowadzenia działalności i wyeliminować większość rodzajów ryzyka ograniczających dotychczas jej działalność. Nowy produkt, w nowym segmencie, może generować wśród inwestorów poczucie niepewności co do obranej przez Steelcast strategii. Może to finalnie doprowadzić nawet do spadku wartości spółki. Jeśli smartwatch stanie się pewnym źródłem przychodów Steelcast, doprowadzi to do wzrostu zysków i odbudowy wartości firmy. Smartwatch może wpłynąć na rentowność Steelcast, poprzez połączenie wykorzystania już gotowych podzespołów z istniejących, produkowanych produktów z tańszymi komponentami elektronicznymi. W dłuższej perspektywie może także oznaczać utratę przychodów z obsługi posprzedażowej, ponieważ smartwatch nie będzie wymagał kontroli co dwa lata (jak pozostałe produkty Steelcast). Dla spółki notowanej na giełdzie (takiej jak Steelcast), aspekty finansowe mogą być najważniejsze. Zrozumienie perspektyw pozafinansowych może jednak okazać się kluczem do zrozumienia pełnego horyzontu biznesowego.
Przede wszystkim pracownicy Steelcast mogą poczuć się zagrożeni poprzez wprowadzenie smartwatcha do oferty. Teraz są oni niezbędni w procesie produkcyjnym, lecz to się może zmienić. Niezadowolenie i lęk pracowników przed utratą pracy mogą się odbić na jakości i niezawodności podstawowej grupy produktowej. Ponadto, dotychczasowi klienci mogą być niezadowoleni z wprowadzenia tańszego produktu. Smartwatch w ofercie może stworzyć wrażenie, iż Steelcast nie jest już marką premium. A to może zaszkodzić nie tylko nowym, ale i podstawowym produktom firmy.
Rola analityków rynku
Zgodnie z hipotezą rynku efektywnego, w dowolnym momencie ceny papierów wartościowych w pełni odzwierciedlają wszelkie dostępne informacje na ich temat. Zanim informacja zostanie przełożona na cenę akcji, musi być właściwie zinterpretowana i zakomunikowana, dlatego rola analityków rynkowych, przekazujących zarówno złe, jak i dobre informacje, jest tak istotna. Rekomendacje wydane przez nich wpływają na ceny akcji. Są w stanie przekonać zarówno instytucje, jak i drobnych inwestorów indywidualnych. Jeśli wpływowy analityk wyda rekomendację do sprzedaży akcji, podaż konkretnych papierów wartościowych wzrośnie na rynku, a tym samym ich cena spadnie. Co do zasady, analitycy są niezależni w swoich poglądach i rekomendacjach, dlatego jest mało prawdopodobne, aby byli podatni na próby wpłynięcia na ich interpretację lub rozumienie informacji. To oni są ekspertami i mają pełną świadomość rynku. Jakakolwiek próba nacisku na analityka może być odebrana jako chęć ukrycia prawdziwego obrazu stanu spółki przed udziałowcami, a to godzi w jej reputację. Zmiana rekomendacji może nastąpić poprzez przekazanie analitykowi dodatkowych informacji, które istotnie wpłyną na jego ocenę, a które jeszcze nie zostały przez niego uwzględnione. Należy w tym zakresie być szczególnie wyczulonym, z uwagi na możliwość oskarżenia o insider trading.