Profesor Jacek Dąbała, medioznawca, scenarzysta, były dziennikarz, wykładowca akademicki i pisarz, w swej nowej książce „Medialne fenomeny i paradoksy", przetłumaczonej w kwietniu 2021 r. na język angielski, proponuje nam 200 miniesejów o rzeczywistości medialnej.
Strukturę książki tworzy sześć rozdziałów uporządkowanych tematycznie zgodnie z ludzką aktywnością. Autor bada zjawiska, w których uczestniczymy, jesteśmy zarówno aktorami, jak i widzami.
Książka stymulująco wprowadza czytelnika w bieżące zjawiska znane z doniesień medialnych lub z własnego doświadczenia, w fakty polityczne, obyczajowe, naukowe czy religijne, w naszą aktywność w internecie. Autor przenikliwe bada ślad, który zostawia homo sapiens tu i teraz. Czytanie świata przez Jacka Dąbałę to ostrzeżenie przed pułapką na życzenie. Internet, pozorność relacji ludzkich, informacji czy wiedzy, wymusza na każdym z nas pytanie: jak się poruszać w świecie wirtualnym? Autor daje odpowiedzi. W atrakcyjnych diagnozach błyskotliwie prowadzi nas przez wachlarz medialnych doniesień, analizuje fakty, a przyjęta formuła tropienia paradoksów wciąga czytelnika coraz bardziej.
Przyjazna forma i język eseju pozwalają czytelnikowi czuć się komfortowo. Badacz nie narzuca swojego zdania, ale ufając naszej inteligencji, zostawia przestrzeń do wnioskowania. Dowodzi, że zjawiska, które postrzegamy w sposób pewny, mają się zgoła inaczej. Jacek Dąbała wprowadza czytelnika w świat paradoksów, w których tkwimy wszyscy.
Każdy z tekstów to inspiracja twórcza i źródło pomysłów. „Medialne fenomeny i paradoksy" Jacka Dąbały sprawią, że może zaczniemy myśleć bardziej rozumnie, oglądać i czytać krytycznie, a nawet sami napiszemy kolejny, 201. esej.