fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Program Rozwoju Eksportu

Rynki rozwinięte głównym kierunkiem ekspansji

Najlepsi małopolscy eksporterzy nagrodzeni w konkursie Regionalne Orły Eksportu organizowanym przez „Rzeczpospolitą”
materiały
Wychodząc poza kontynent europejski, najlepsi małopolscy eksporterzy stawiają przede wszystkim na na rynek północnoamerykański.

Taki kierunek rozwoju zagranicznego wskazało aż 27 proc. z nich. Zważywszy na mocne więzy województwa małopolskiego ze Stanami Zjednoczonymi oraz dużą emigrację z Polski do USA, to nie dziwi. Więzi te niewątpliwie ułatwiają wejście na rynek amerykański. Jednocześnie jest to jednak wynik zaskakujący o tyle, że w pięciu województwach (kujawsko-pomorskie, zachodniopomorskie, łódzkie, śląskie i podkarpackie), w których wcześniej wręczyliśmy nagrody w tegorocznej edycji konkursu Regionalne Orły Eksportu, tamtejsi najlepsi eksporterzy wskazywali w pierwszym rzędzie na Bliski, Środkowy oraz Daleki Wschód mając na myśli przede wszystkim Chiny.

Małopolscy eksporterzy z tego trendu się wyłamali. Na wschodnie kierunki stawiają oni w drugiej kolejności. Co ciekawe, aż 59 proc. z nich wskazało na Europę Zachodnią jako główny kierunek postępującej ekspansji na Starym Kontynencie. Tu Małopolska też się wyróżniła – najwyższym wynikiem. W żadnym z pięciu odwiedzonych przez nas województw eksport na ten rynek nie był tak istotny. Do pełnego obrazu preferencji małopolskich eksporterów warto jeszcze dołożyć 20 proc. wskazań na odpowiedź „nie jestem zainteresowany ekspansją poza Europą".

Tomasz Salomon, wicedyrektor Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju, zapytany, czy nie niepokoi go tak wysoki odsetek firm nieplanujących wyjścia poza Europę, odpowiedział, że wręcz przeciwnie. – Nie traktuję tych wskazań w kategorii obaw. Postrzegam je raczej jako wyzwanie dla naszego resortu. Będziemy zachęcać także do wyjścia poza rynek europejski – mówił Salomon. Wyraził też nadzieję, że wkrótce możliwa będzie odbudowa pozycji polskich eksporterów na rynkach wschodnich.

– Mocny nacisk na Europę Zachodnią wynika zarówno z wysokiej kultury prowadzenia tam interesów, jak i ich bezpieczeństwa, co w dobie konfliktów zbrojnych w Afryce i Azji nie jest bez znaczenia – tłumaczył Robert Kremser, dyrektor rozwoju biznesu w wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska.

Eksperci zaangażowani w realizację Programu Rozwoju Eksportu usiłowali wytłumaczyć też nikłe zainteresowanie rodzimych eksporterów, także małopolskich, krajami bałkańskimi. – Rynki te są perspektywiczne, ale musimy zdawać sobie sprawę, że zostały one doskonale spenetrowane i zagospodarowane przez zachodnie koncerny. Dlatego niełatwo jest się tam przebić – tłumaczyła Elżbieta Urbańska, menedżer ds. relacji z klientami w biurze ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Jak zgodnie podkreślały Beata Górska-Nieć, dyrektor departamentu obsługi inwestora w Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, Jadwiga Widziszewska z Enterprise Europe Network i Anna Olejnik z firmy Google, eksporterzy nie powinni się czuć osamotnieni. Na rynku jest już bowiem naprawdę sporo informacji nt. eksportu i form pomocy dla eksporterów. – Także tych finansowych ze środków unijnych zarówno z programów regionalnych, krajowego programu „Inteligentny rozwój", jak i makroregionalnego „Polska wschodnia" – przypomniała Bogusława Mazurek, senior manager w firmie doradczej Crido Taxand. Zdaniem Górskiej-Nieć, eksportując na wschód model udanej transformacji ustrojowej, możemy też eksportować nasze towary.

Najważniejsze adresy dla eksporterów www.trade.gov.pl

NASI LAUREACI

Najlepszy eksporter: Synthos

Producent kauczuków syntetycznych oraz tworzyw styrenowych jest jedną z największych polskich firm chemicznych. Posiada zakłady w Polsce i w Czechach. W 2015 r. Synthos sprzedał w Europie niemal 60 proc. wyprodukowanego kauczuku syntetycznego.

Najdynamiczniejszy eksporter: Przedsiębiorstwo Pszczelarskie Tomasz Łysoń

Firma specjalizuje się w produkcji uli styropianowych w sześciu systemach. Eksport stanowi niemal połowę jej przychodów, a tylko w 2014 roku zwiększył się o 78 proc.

Innowacyjny produkt eksportowy: Selvita

Największa w Europie Środkowo-Wschodniej firma biotechnologiczną. Selvita pracuje nad nowymi lekami, przede wszystkich w obszarze onkologicznym. Świadczy również usługi z zakresu chemii, biotechnologii. Posiada biura w USA i Wielkiej Brytanii.

Osobowość eksportu: Barbara Edelmuller

Właścicielka firmy transportowej Batim zatrudniającej ponad 530 kierowców. Oferuje usługi w transporcie międzynarodowym, dysponując flotą nowoczesnych ciągników siodłowych Mercedes i Scania. Głównym rynkiem jej działania jest Wielka Brytania.

Eksportowy produkt: Farmona

Mydła w płynie Tutti Frutti są hitem rosnącego w dwucyfrowym tempie eksportu krakowskiej firmy Farmona. Kosmetyki bazujące na naturalnych składnikach i produkty wyszczuplające to teraz najlepsza odpowiedź na potrzeby konsumentów, niezależnie od kraju.

Najlepszy eksporter: Oknoplast

Oknoplast jest jednym z największych producentów okien z PVC w Polsce i Europie. W ubiegłym roku sprzedał ich ponad milion. Grupa większość wyrobów kieruje na rynki zagraniczne, głównie do Niemiec, Francji oraz Włoch. Około 30 proc. jej przychodów pochodzi z Polski.

Najdynamiczniejszy eksporter: Arkop

Czołowy gracz polskiego rynku pasz ma również wielu klientów za granicą. Udział eksportu w jego przychodach przekraczają 50 proc. Mocną pozycję zapewniają mu głównie dodatki paszowe oraz nawozy. Uzupełnieniem oferty są chemia przemysłowa i metalurgia.

Innowacyjny produkt eksportowy: Mercator Medical

Producent rękawic gumowych dostarcza swoje wyroby do ponad 50 państw na świecie. Jego udział w globalnym rynku rękawic medycznych wynosi 2 proc. Spółka planuje rozbudowę fabryki w Tajlandii, co podwoiłoby jej moce do około 240 mln sztuk rękawic miesięcznie.

Osobowość eksportu: Igor Klaja

Prezes i założyciel spółki odzieżowej OTCF. Znana jest ona głównie z marki odzieży sportowej 4F. Po intensywnym rozwoju sieci sprzedaży w Polsce rozwija się obecnie także na innych rynkach regionu. Współpracuje choćby z reprezentacjami olimpijskimi Łotwy i Serbii.

Najlepszy eksporter: Alumetal

Notowana na GPW spółka jest jednym z największych w Europie producentów aluminium z przetopu złomu. W tym roku Alumetal uruchomi zakład na Węgrzech. W 2018 r. chce produkować 210 tys. ton stopów rocznie i zostać liderem w Europie.

Najdynamiczniejszy eksporter: M&R Printing Equipment

Firma z Wojnicza zaczynała od serwisowania maszyn drukarskich oraz produkcji pras do sitodruku. Obecnie M&R Poland ma własny park maszynowy i produkuje maszyny do sitodruku: od etapu projektowania poprzez obróbkę i malowanie.

Innowacyjny produkt eksportowy i najlepszy eksporter: ComArch

Producent nowatorskich aplikacji umożliwiających operatorom telekomunikacyjnym automatyczne wykrywanie problemu w sieci. Z kolei CPM umożliwia zarządzanie cyklem życia produktów.

Osobowość eksportu: Paweł Przewięźlikowski

Prezes i współzałożyciel biotechnologicznej Selvity. Posiada prawie 42 proc. akcji spółki, które są warte obecnie około 120 mln zł. Przez 13 lat pracował w informatycznej firmie Comarch. Był również współzałożycielem portalu Interia.pl.

Eksportowy produkt: EPS System Robert Lipnicki

Firma zajmuje się produkcją agregatów prądotwórczych średnich i dużych mocy. Eksport do Rosji, Ukrainy, Kazachstanu, Turkmenistanu i Słowacji zapewnia jej 13,5 proc. sprzedaży. Siedziba firmy mieści się w Trzebini na terenie byłych Zakładów Metalurgicznych.

Nasza kapituła

Tomasz Salomon zastępca dyrektora Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Ministerstwo Rozwoju

Magdalena Ujejska-Turek kierownik zespołu Centrum Business in Małopolska w Wydziale Gospodarki i Innowacji Departamentu

Rozwoju Gospodarczego, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Rafał Kozłowski dyrektor krakowskiego Centrum Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK

Wioletta Wiecheć konsultant w Enterprise Europe Network, Centrum Transferu Technologii, Politechnika Krakowska

Krzysztof Adam Kowalczyk kierownik działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl: regionalne orły eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

- Kujawsko-Pomorskie – 3 marca

- Zachodniopomorskie – 14 marca

- Łódzkie – 25 marca

- Śląsk – 7 kwietnia

- Podkarpackie – 14 kwietnia

- Małopolska – 21 kwietnia

- Wielkopolska – 28 kwietnia

- Dolny Śląsk – 16 maja

- Lubelskie – 23 maja

- Podlasie – 6 czerwca

- Mazowsze – 9 czerwca

- Pomorze – 20 czerwca

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA