Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych jest odrębną jednostką organizacyjną SFP funkcjonującą jako organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców dzieł filmowych, w tym m.in. filmów i seriali animowanych. Na postawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 maja 2006 r. (sygn. K 5/05), krąg współtwórców dzieła audiowizualnego uprawniony do wynagrodzenia z tytułu rozpowszechniania tegoż utworu został rozszerzony na wszystkich współtwórców, czego wyrazem jest treść art. 70 ust. 21 prawa autorskiego. Zgodnie z cytowanym przepisem, współtwórcy utworu audiowizualnego są uprawnieni do wynagrodzenia proporcjonalnego względem wpływów z tytułu wyświetlania dzieła w kinie oraz stosownego wynagrodzenia z tytułu publicznego odtwarzania filmu, nadawania go w telewizji lub inne środki publicznego odtwarzania czy wypożyczania nośników go zawierających. Należy podkreślić, że na podstawie art. 69 pr. aut. za współtwórców utworu audiowizualnego uznaje się osoby wnoszące wkład twórczy w jego powstanie, zaś TK w przywołanym wyżej wyroku wyszczególnia w tej mierze m.in. operatora dźwięku.

Dotychczas ZAPA wypłacała tantiemy operatorom dźwięku telenowel, sitcomów, fabularyzowanych rekonstrukcji sądowych, teatrów telewizji, filmów i seriali fabularnych oraz dokumentalnych. Pomijanie w tym zakresie dźwiękowców filmów i seriali animowanych stanowiło dyskryminację ich ogromu pracy jako niezmiernie istotnego wkładu twórczego w proces powstawania takiego dzieła audiowizualnego. Współczesna produkcja polskich filmów i seriali animowanych jest stosunkowo niewielka w porównaniu z ilością pozycji powstających w latach 70-80 ubiegłego wieku, jednak nie może być to podstawą do umniejszania rangi pracy operatora dźwięku przy powstawaniu animacji. Znaczna ilość słynnych polskich produkcji animowanych (m.in. „Reksio", „Bolek i Lolek") to dzieła pozbawione w większości odcinków lektora czy innych form dialogowych – prócz muzyki bazują przede wszystkim na charakterystycznej oprawie dźwiękowej, nadającej im szczególnego znaczenia oraz wyjątkowej rozpoznawalności. W imieniu spadkobierców współtwórcy legendarnych już polskich dobranocek, wystąpiłem do ZAPA o poszanowanie i równouprawnienie wszystkich współautorów oraz sprawiedliwy podział tantiem. ZAPA skonsultowała zasadność takiego wniosku z Sekcją Filmu Animowanego SFP, zaś po uzyskaniu odpowiedzi, uchwałą Rady Administracyjnej SFP z dnia 12 czerwca 2018 r. uwzględniono operatora dźwięku filmu i serialu animowanego jako współtwórcę uprawnionego do uzyskiwania tantiem. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w uchwale, proporcja udziałów w filmie animowanym, lalkowym i animacji 3D operatora dźwięku wynosi 3%.

Autor jest doktorantem w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego, specjalizuje się w dziedzinie prawa autorskiego.