Przynależność partyjna sekretarza gminy to nie tajemnica

Dostępność do informacji o członkostwie partyjnym funkcjonariusza publicznego jest niezbędna w celu rzeczywistego kontrolowania przestrzegania wymogu apolityczności osób zajmujących stanowisko sekretarza gminy.

Publikacja: 30.07.2019 06:30

Przynależność partyjna sekretarza gminy to nie tajemnica

Foto: Fotolia.com

Do takiego wniosku doszedł w wyroku z 19 czerwca 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt IV SAB/Wr 83/19).

Czytaj także: Urzędników mianowanych mniej a dyrektorów bez konkursów więcej, i to połowę

Z trzema pytaniami do wójta w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej zwrócił się Sylwester P. Obywatel chciał się dowiedzieć, czy sekretarz gminy należy do wskazanej partii politycznej, czy była kiedykolwiek radną oraz czy obecnie nie jest związana ze wskazaną partią.

Sprawa prywatna

Wójt uznał, że wniosek nie dotyczy informacji stanowiącej informację publiczną w rozumieniu ustawy, a tym samym nie podlega udostępnieniu. Wskazał, że według ustawy definicja informacji publicznej obejmuje wyłącznie sprawy publiczne, w tym dokumenty urzędowe. Nie są natomiast jej przedmiotem sprawy prywatne lub dokumenty prywatne. Nawet jeżeli dokument prywatny znajdzie się w posiadaniu władz publicznych, czy informacja z zakresu spraw prywatnych znajdzie się w aktach spraw administracyjnych, to nie stają się przez to przedmiotem informacji publicznej.

Jednocześnie wójt podkreślił, iż pracownicy samorządowi, będący funkcjonariuszami publicznymi podlegają ochronie prywatności i nie wszystkie informacje zobowiązani są ujawniać w związku z obejmowaniem stanowisk publicznych. W tym kontekście wójt powołał się na tezę z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 sierpnia 2009 r. (sygn. akt I OSK 683/09). Zgodnie z nią – art. 13 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem określonym w ogłoszeniu o naborze. W związku z tym dane objęte treścią życiorysu, listu motywacyjnego oraz dokumentów, które są dokumentami prywatnymi kandydatów – jako takie – nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Zdaniem wójta nie ma powodu, aby w takim zakresie czynić wyjątek w odniesieniu do stanowiska sekretarza (jako pracownika samorządowego), ponieważ kwestię będącą przedmiotem zapytania należy utożsamiać z zamiarem ingerencji w informacje mogące stanowić element życiorysu osoby.

Funkcjonariusz publiczny

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uznał, że takie stanowisko wójta nie było zasadne, gdyż w świetle art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacje odnoszące się do osoby zatrudnionej na stanowisku sekretarza gminy w kontekście jej przynależności partyjnej, z uwagi na wymóg apolityczności, mają walor informacji publicznej.

– Przemawia za tym posiadany przez sekretarza gminy status funkcjonariusza publicznego, którego odzwierciedleniem jest nie tylko miejsce w strukturze organizacyjnej urzędu gminnego (podleganie bezpośrednio kierownikowi urzędu) i zakres kompetencji decyzyjnych (możność prowadzenia określonych spraw gminy w imieniu wójta). A także określone nakazy i zakazy związane z zajmowanym stanowiskiem (np. obowiązek składania oświadczeń majątkowych, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej, zakaz przyjmowania świadczeń o charakterze majątkowym, zakaz tworzenia partii politycznych i przynależności do nich) – wyjaśnił sąd.

Zdaniem składu orzekającego, dostępność informacji o członkostwie partyjnym funkcjonariusza publicznego jest niezbędna w celu rzeczywistego kontrolowania przestrzegania wymogu apolityczności osób zajmujących stanowisko sekretarza gminy.

– W tym konkretnym przypadku informacja o przynależności partyjnej lub o braku takiej przynależności sekretarza gminy nie jest informacją ze sfery życia prywatnego, lecz stanowi informację publiczną podlegającą udostępnieniu z odwołaniem się do art. 61 Konstytucji RP – wskazał WSA.

Sygnatura akt: IV SAB/Wr 83/19

Do takiego wniosku doszedł w wyroku z 19 czerwca 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt IV SAB/Wr 83/19).

Czytaj także: Urzędników mianowanych mniej a dyrektorów bez konkursów więcej, i to połowę

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego