Rz: Czy przedsiębiorca może odliczać stratę z poprzedniego roku już przy obliczaniu miesięcznych zaliczek na PIT?
Łukasz Łebski: Tak. Wprawdzie uprawnienie to nie wynika bezpośrednio z przepisów, jednak wobec braku szczegółowych uregulowań należy przyjąć, że możliwe jest rozliczenie tej straty zarówno w trakcie roku podatkowego, jak i po jego zakończeniu. Fiskus akceptuje takie podejście.
Przy rozliczaniu zaliczki można także wykorzystać straty z lat wcześniejszych (nie tylko z poprzedniego roku).
W jaki sposób przedsiębiorca powinien udokumentować takie odliczenie?
Strata jest wykazywana w rocznym zeznaniu podatkowym. Natomiast przy liczeniu miesięcznych (bądź kwartalnych) zaliczek nie sporządza się deklaracji. Przedsiębiorca wylicza dochód na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i od niego liczy zaliczkę. Jeśli po zmniejszeniu dochodu o stratę z poprzednich lat nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki, to po prostu jej nie płaci. Przepisy nie nakazują przygotowywania dodatkowych dokumentów potwierdzających odliczenie straty w trakcie roku. Oczywiście dla celów dowodowych warto taką operację udokumentować, np. spisać sposób wyliczania zaliczek.