„E-śpiewnik”. Dzisiaj prząśniczka gra na komputerze

W „E-śpiewniku” Agata Zubel z partnerami łączy klasykę z elektroniką, awangardę z elementami popu. To efektowny debiut nowej firmy fonograficznej.

Publikacja: 12.12.2019 21:00

Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Andrzej Bauer a e-Śpiewnik CD, Anaklasis 2019

Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Andrzej Bauer a e-Śpiewnik CD, Anaklasis 2019

Na to muzyczne wydarzenie trzeba było czekać niemal cały rok. Dopiero na finał Roku Stanisława Moniuszki ktoś wreszcie udowodnił, że tego kompozytora nie trzeba traktować wyłącznie jako dobro patriotyczno-narodowe, a jego muzyka może pulsować współczesnym, zaskakującym brzmieniem.

Sprawiła to Agata Zubel – kompozytorka, wokalistka, śpiewaczka i wielka osobowość nowej polskiej muzyki. Uczyniła to z artystycznymi partnerami: kompozytorem Cezarym Duchnowskim – twórcą oryginalnej muzyki komputerowej i improwizowanej, oraz z Andrzejem Bauerem, który z równą swobodą gra na wiolonczeli klasykę, jak i muzykę amplifikowaną.

Po przygodach z piosenkami Witolda Lutosławskiego i Zygmunta Koniecznego zabrali się za „Śpiewnik domowy” Moniuszki. Wybrali tuzin jego pieśni i zinterpretowali w sobie właściwy sposób.

Już najpopularniejsza – „Prząśniczka” – zaskakuje. Imitowany tradycyjnie na fortepianie turkot kołowrotka został komputerowo przetworzony i brzmi jak nowoczesna maszyna. W tle niepokojący głos Agaty Zubel snuje opowieść o niewiernej dziewczynie. O dziwo, wszystkie cięcia rytmu zastosowane przez Cezarego Duchnowskiego nie burzą struktury oryginału.

Poza „Prząśniczką” jest też „Pieśń wieczorna”, którą jeszcze w czasach mojej młodości śpiewało się przy ognisku, a teraz Agata Zubel zamieniła w oniryczną balladę. Dominują jednak na płycie utwory mniej znane, za to z tekstami dobrych autorów.

Muzycznej różnorodności w „E-śpiewniku” nie brakuje: od niemal bluesowej skargi „Czy powróci?” wyśpiewanej przez Agatę Zubel chropawym głosem, poprzez folkową dumkę „Przychodź, miły”, aż po filmową w klimacie kołysankę „Luli” z towarzyszeniem łkającej wiolonczeli. Niespodzianką jest nieumieszczona w wykazie nagrań skarga Dziewczyny z „Widm”, w której Agata Zubel świetnie oddaje klimat „Dziadów” Mickiewicza.

„E-śpiewnik” inauguruje działalność firmy fonograficznej Anaklasis, powołanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Ma się specjalizować w muzyce XX i XXI roku, a weszła na rynek z rozmachem.

Oprócz „E-śpiewnika” jest już autorski album Zygmunta Krauzego, który oprócz własnych utworów gra Chopina w wersji tradycyjnej i na fortepianie preparowanym według wskazówek mistrza awangardy Johna Cage’a. Piotr „Pianohooligan” Orzechowski z High Definition Quartet proponuje impresje na temat „Dziadów”, a Kuba Stankiewicz Quartet na swej płycie inspirował się operą „Maria” Statkowskiego.

Nagrania Anaklasis będą dostępne zarówno na CD, jak i w streamingu. Osobiście zaś czekam na zapowiedziane już wydawnictwo DVD z operą „Ahat ili – siostra bogów” Aleksandra Nowaka z tekstem Olgi Tokarczuk.

Na to muzyczne wydarzenie trzeba było czekać niemal cały rok. Dopiero na finał Roku Stanisława Moniuszki ktoś wreszcie udowodnił, że tego kompozytora nie trzeba traktować wyłącznie jako dobro patriotyczno-narodowe, a jego muzyka może pulsować współczesnym, zaskakującym brzmieniem.

Sprawiła to Agata Zubel – kompozytorka, wokalistka, śpiewaczka i wielka osobowość nowej polskiej muzyki. Uczyniła to z artystycznymi partnerami: kompozytorem Cezarym Duchnowskim – twórcą oryginalnej muzyki komputerowej i improwizowanej, oraz z Andrzejem Bauerem, który z równą swobodą gra na wiolonczeli klasykę, jak i muzykę amplifikowaną.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Decyzje Bartłomieja Sienkiewicza: dymisja i eurowybory
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Kultura
Biblioteka Narodowa zakończyła modernizację Pałacu Rzeczypospolitej
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”