Dobry dla aut wrzesień we Francji i w Hiszpanii

Producenci i sprzedawcy samochodów we Francji i Hiszpanii byli zadowoleni w wrześniu. Sprzedaż nowych pojazdów wzrosła odpowiednio o 16,6 proc. i 18,3 proc. Może to wskazywać, że koniec roku będzie lepszy od początku.

Aktualizacja: 01.10.2019 19:37 Publikacja: 01.10.2019 19:04

Dobry dla aut wrzesień we Francji i w Hiszpanii

Foto: Bloomberg

Francuska organizacja producentów CCFA poinformowała, że sprzedano 173 448 sztuk, a wrzesień miał 21 dni roboczych, o jeden więcej niż rok temu. Od stycznia rynek zmalał jednak o 1,3 proc. do 1 641 368 sztuk, po 8 miesiącach spadek wynosił nawet 3,04 proc. Początek roku był zły z powodu perturbacji wywołanych wprowadzeniem surowszej procedury testowania emisji spalin WLTP. Rynek ożywił się dopiero na wiosnę, ale w ciągu 3 miesięcy lata sprzedaż znów zmalała o 8,4 proc, w czerwcu, 1,8 w lipcu i o 14,12 proc. w sierpniu.

CCFA zakładała dotychczas zastój na rynku w całym roku, po 4 latach wzrostu. Wyniki z września mogą zwiastować lepszą końcówkę. Obserwatorium rynku samochodowego Cetelem jest bardziej pesymistyczne i przewiduje roczny spadek o 3,3 proc., bo II półrocze zapowiada się niepewnie: maleje popyt indywidualny, a w perspektywie są już nowe normy emisji spalin w 2020 r.

Na firmy francuskie przypadło 59,55 proc. rynku. Grupa PSA licząca 5 marek zanotowała we wrześniu wzrost o 8,43 proc., bo dodatni wkład wniosła cała piątka. Grupa Renaulta osiągnęła skok o 21,8 proc. przy spadku sprzedaży Daci o 2,3 proc., ale pod koniec lipca uprzedziła, że liczy się z mniejszymi rocznymi obrotami, bo maleje sprzedaż na jej kilku ważnych rynkach.

Firmy zagraniczne zwiększyły sprzedaż o 20,7 proc. do 70 159 sztuk. Rekordzistą był Nissan ze skokiem o 87 proc. (2738 sztuk), przed Volkswagenem (+49,3, 19 505 szt., dzięki Seatowi +71,5, Skodzie +55,6, VW +46,9  i Audi +27,1), Tata Motors z +33,4 proc. (Land Rover +84,4, Jaguar -14,7), Volvo (+25,9) i Fordem (+16,6). Sprzedaż zmniejszyły Daimler o 8,3 proc., Mitsubishi o 11,6 i Suzuki o 19,9 proc. — podał AutoPlus.

Skok w Hiszpanii

Liczba zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i SUVów skoczyła o 18,3 proc. do 81 751 sztuk — poinformowały organizacje producentów ANFAC, sprzedawców GANVAM i dealerów Faconauto. Zwróciły przy tym uwagę, że wrzesień 2018 był fatalny dla rynku, bo zaczęła obowiązywać nowa procedura testów WLTP. Obecnie 57,2 proc aut miało napęd benzynowy, 28,2 proc. wysokoprężny, a 14,5 proc przypadło na auta ekologiczne (elektryczne, hybrydy, ogniwo paliwowe).

Mimo tak dobrego września hiszpański rynek zmalał po 9 miesiącach o 7,4 proc. do 965 339 sztuk. Hiszpania jest drugim w Europie krajem pod względem wielkości produkcji, która w 90 proc. jest eksportowana.

Obecny wzrost zapewniły firmy rent-a-car, które zwiększyły zakupy o 121 proc. (5635 sztuk) i przedsiębiorstwa o 30,6 proc. (35 223 szt.); sprzedaż indywidualna wzrosła wprawdzie o 3,3 proc., ale była większa od pozostałych: 40 893 sztuk. — podała agencja EFE.

Najbardziej popularnymi markami były we wrześniu Seat (7003 szt.), Renault (6628) i Volkswagen (6422), a modelami Clio (2284), Qashqai (2132) i León (1955). Od początku roku na podium znajdują się Seat, Peugeot i VW oraz León, Sandero i Qashqai.

Francuska organizacja producentów CCFA poinformowała, że sprzedano 173 448 sztuk, a wrzesień miał 21 dni roboczych, o jeden więcej niż rok temu. Od stycznia rynek zmalał jednak o 1,3 proc. do 1 641 368 sztuk, po 8 miesiącach spadek wynosił nawet 3,04 proc. Początek roku był zły z powodu perturbacji wywołanych wprowadzeniem surowszej procedury testowania emisji spalin WLTP. Rynek ożywił się dopiero na wiosnę, ale w ciągu 3 miesięcy lata sprzedaż znów zmalała o 8,4 proc, w czerwcu, 1,8 w lipcu i o 14,12 proc. w sierpniu.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika