Brazylia daje zachęty firmom samochodowym

Kończący kadencję prezydent Bazylii, Michel Temer podpisał ustawę o kilkuset milionach dolarów zachęt dla firm samochodowych, np. GM i VW, by produkowały w tym kraju i nadal pracowały nad silnikami na benzynę i etanol.

Aktualizacja: 10.11.2018 12:52 Publikacja: 10.11.2018 12:48

Brazylia daje zachęty firmom samochodowym

Foto: 123RF

Plan znany pod nazwą Rota 2030 zastępuje poprzedni zestaw ulg podatkowych Innova Auto, który wygasł w końcu 2017 r. Przewiduje także zachęty do zwiększania sprawności energetycznej i bezpieczeństwa pojazdów, do zwiększania inwestycji w prace badawczo-rozwojowe.

Brazylia była kiedyś piątym na świecie krajem pod względem wielkości produkcji, ale wychodzi teraz z dwuletniej recesji, która spowodowała spadek sprzedaży samochodów. Większość globalnych firm ma tu zakłady korzystając ze stawek celnych, które hamowały import.

Ustawa o Rota 2030 będzie obwiązywać przez 15 lat i przewiduje wakacje podatkowe przez następne 5 lat szacowane na łącznie 2,1 mld reali (560 mln dolarów) w 2019 r. i 1,5 mld w 2020 r. Przeważająca większość samochodów w Brazylii ma tzw. silniki flex, które działają na benzynę i na etanol produkowany z miejscowego cukru. Program Rota 2030 obniża o co najmniej 3 pkt proc. podatek od wyrobów przemysłowych stosujących silniki flex.

Organizacja brazylijskich producentów cukru stwierdziła, że „poprawkę w ustawie opracowano po sugestiach producentów etanolu zgodnie z postulatami przemysłu samochodowego”.

Ustawa przewiduje również zachęty dla firm mających montownie w biedniejszym regionie na północnym wschodzie kraju. Są tam fabryki Forda i Fiata. Jej początkowa wersja przewidywała zachęty również w imporcie samochodów, ale Kongres wykluczył je narażając się na krytykę ze strony WTO. Wcześniej ta organizacja krytykowała Innova Auto jako zbyt chroniący krajowy przemysł.

Car-sharing z Renaultem

Największa w Ameryce Łacińskiej firma budowlana, MRV Engenharia e Participacoes zawarła partnerską umowę z filią Renaulta w sprawie oferowania mieszkańcom jej domów usług wspólnego korzystania z aut elektrycznych. W pierwszym etapie programu po dwa elektryczne Renault Zoe zostaną przydzielone do każdego z 2 budynków MRV w Sao Paulo i Belo Horizonte. Car sharing będzie możliwy za pośrednictwem aplikacji Renaulta. MRV zbudował w Brazylii ok. 180 domów z panelami słonecznymi.

Wiceprezes firmy Rafael Menin wyjaśnił, że ten program pilotażowy jest jedną z inicjatyw firmy zmierzających do zwiększenia sprawności energetycznej. Firma zamierza instalować panele słoneczne we wszystkich nowych domach od 2022 r.

Plan znany pod nazwą Rota 2030 zastępuje poprzedni zestaw ulg podatkowych Innova Auto, który wygasł w końcu 2017 r. Przewiduje także zachęty do zwiększania sprawności energetycznej i bezpieczeństwa pojazdów, do zwiększania inwestycji w prace badawczo-rozwojowe.

Brazylia była kiedyś piątym na świecie krajem pod względem wielkości produkcji, ale wychodzi teraz z dwuletniej recesji, która spowodowała spadek sprzedaży samochodów. Większość globalnych firm ma tu zakłady korzystając ze stawek celnych, które hamowały import.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika
Materiał partnera
Handel z drugiej ręki napędza e-commerce
Materiał partnera
TOGETAIR 2024: drogi do ocalenia Ziemi