Federacja Konsumentów przestaje udzielać darmowych porad prawnych

15 marca 2019 roku Federacja Konsumentów wznawia działalność w zakresie poradnictwa i pomocy prawnej na rzecz konsumentów. Teraz jednak będzie pobierać za to opłaty.

Aktualizacja: 06.03.2019 10:44 Publikacja: 06.03.2019 09:35

Federacja Konsumentów przestaje udzielać darmowych porad prawnych

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Federacja przestała udzielać porad od początku tego roku z powodu utraty dofinansowania (rocznie ok. 1,3 mln zł) na skutek decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Pomagaliśmy w pisaniu reklamacji i pism procesowych, wysyłaliśmy do krnąbrnych przedsiębiorców interwencje w Waszych sprawach. Jednak UOKiK nie widzi potrzeby kontynuowania tego projektu. Konsumenckie poradnictwo prawne nie będzie już finansowane z budżetu państwa - informują członkowie Federacji Konsumentów na jej stronie internetowej, nie kryjąc zdumienia i rozczarowania.

Z informacji podanych przez  UOKiK wynika jednak, że w przetargu wybrano inne organizacje które przez kolejne dwa lata będą bezpłatnie pomagać konsumentom i dostaną na to pieniądze z budżetu. Na realizację tego zadania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeznaczył 2 mln zł w ciągu dwóch najbliższych lat.  Z dwóch ofert które wpłynęły do UOKiK, komisja konkursowa wybrała propozycję konsorcjum Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej i Stowarzyszenia Aquila.

Federacja Konsumentów podkreśla jednak, że od opinii urzędów ważniejsi są dla niej konsumenci. Dlatego 15 marca 2019, czyli w Światowy Dzień Praw Konsumenta, chce  wznowić  działalność poradniczą. Tyle, że już nie za darmo.

- Zaistniała sytuacja zmusza nas do wprowadzenia odpłatności za świadczone doradztwo i pomoc prawną. Ekonomia jest nieubłagana. Koszt podstawowej porady prawnej ustaliliśmy na 25 zł. Staraliśmy się, aby była to kwota niewygórowana i dostępna dla wszystkich, którzy potrzebują naszego wsparcia. Niemniej zdajemy sobie sprawę, że nawet taka kwota może być obciążeniem dla niektórych z Was. Będziemy więc proponować samorządom lokalnym w Waszym mieście, gminie, powiecie, aby sfinansowały koszt porad udzielanych osobom najbardziej potrzebującym - wyjaśnia Federacja.

Czytaj też: UOKiK: porady dla konsumentów jednak nadal bezpłatne

Prosi także o wsparcie darowiznami z 1 proc. PIT.

Federacja Konsumentów formalnie działa od 1981 r. Od 2004 r. ma status Organizacji Pożytku Publicznego. Spośród innych, podobnych instytucji, FK zawsze wyróżniało bezpłatne poradnictwo i pomoc prawna udzielane konsumentom w kilkudziesięciu terenowych oddziałach – centrach doradztwa konsumenckiego. Z informacji na stronach samej Federacji wynika, że jej eksperci udzielali ponad 130 tys. porad rocznie. Ta działalność była przez ostatnich 20 lat  finansowana przez państwo.

Federacja przestała udzielać porad od początku tego roku z powodu utraty dofinansowania (rocznie ok. 1,3 mln zł) na skutek decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Pomagaliśmy w pisaniu reklamacji i pism procesowych, wysyłaliśmy do krnąbrnych przedsiębiorców interwencje w Waszych sprawach. Jednak UOKiK nie widzi potrzeby kontynuowania tego projektu. Konsumenckie poradnictwo prawne nie będzie już finansowane z budżetu państwa - informują członkowie Federacji Konsumentów na jej stronie internetowej, nie kryjąc zdumienia i rozczarowania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów