fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Federacja Konsumentów przestaje udzielać darmowych porad prawnych

Fotorzepa, Pio Piotr Guzik
15 marca 2019 roku Federacja Konsumentów wznawia działalność w zakresie poradnictwa i pomocy prawnej na rzecz konsumentów. Teraz jednak będzie pobierać za to opłaty.

Federacja przestała udzielać porad od początku tego roku z powodu utraty dofinansowania (rocznie ok. 1,3 mln zł) na skutek decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Pomagaliśmy w pisaniu reklamacji i pism procesowych, wysyłaliśmy do krnąbrnych przedsiębiorców interwencje w Waszych sprawach. Jednak UOKiK nie widzi potrzeby kontynuowania tego projektu. Konsumenckie poradnictwo prawne nie będzie już finansowane z budżetu państwa - informują członkowie Federacji Konsumentów na jej stronie internetowej, nie kryjąc zdumienia i rozczarowania.

Z informacji podanych przez  UOKiK wynika jednak, że w przetargu wybrano inne organizacje które przez kolejne dwa lata będą bezpłatnie pomagać konsumentom i dostaną na to pieniądze z budżetu. Na realizację tego zadania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeznaczył 2 mln zł w ciągu dwóch najbliższych lat.  Z dwóch ofert które wpłynęły do UOKiK, komisja konkursowa wybrała propozycję konsorcjum Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej i Stowarzyszenia Aquila.

Federacja Konsumentów podkreśla jednak, że od opinii urzędów ważniejsi są dla niej konsumenci. Dlatego 15 marca 2019, czyli w Światowy Dzień Praw Konsumenta, chce  wznowić  działalność poradniczą. Tyle, że już nie za darmo.

- Zaistniała sytuacja zmusza nas do wprowadzenia odpłatności za świadczone doradztwo i pomoc prawną. Ekonomia jest nieubłagana. Koszt podstawowej porady prawnej ustaliliśmy na 25 zł. Staraliśmy się, aby była to kwota niewygórowana i dostępna dla wszystkich, którzy potrzebują naszego wsparcia. Niemniej zdajemy sobie sprawę, że nawet taka kwota może być obciążeniem dla niektórych z Was. Będziemy więc proponować samorządom lokalnym w Waszym mieście, gminie, powiecie, aby sfinansowały koszt porad udzielanych osobom najbardziej potrzebującym - wyjaśnia Federacja.

Czytaj też: UOKiK: porady dla konsumentów jednak nadal bezpłatne

Prosi także o wsparcie darowiznami z 1 proc. PIT.

Federacja Konsumentów formalnie działa od 1981 r. Od 2004 r. ma status Organizacji Pożytku Publicznego. Spośród innych, podobnych instytucji, FK zawsze wyróżniało bezpłatne poradnictwo i pomoc prawna udzielane konsumentom w kilkudziesięciu terenowych oddziałach – centrach doradztwa konsumenckiego. Z informacji na stronach samej Federacji wynika, że jej eksperci udzielali ponad 130 tys. porad rocznie. Ta działalność była przez ostatnich 20 lat  finansowana przez państwo.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA