fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

#RZECZoPRAWIE - Joanna Sołtan: warunki przewożenia sprzętu narciarskiego samolotem

Joanna Sołtan
tv.rp.pl
Na odszkodowanie do ok. 6 tys. zł może liczyć podróżny, któremu linie lotnicze zagubiły lub opóźniły bagaż - sprzęt narciarski.

Wybierając się na narty samolotem, trzeba mieć świadomość, że  linie lotnicze traktują sprzęt narciarski jako bagaż o nietypowych rozmiarach i zaliczają go do bagażu specjalnego. W tradycyjnych liniach lotniczych możemy go przewieźć w cenie biletu, ale przewoźnicy niskokosztowi  (tzw. tanie linie) wymagają uiszczenia za taki bagaż dodatkowej opłaty  - mówiła w #RZECZoPRAWIE Joanna Sołtan, ekspert z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Wysokość opłaty zależy od sezonu (im wyższy sezon, tym wyższe opłaty), a także  od wagi bagażu - np. do 20 kg jest zdecydowanie najtaniej. Liczy się także kierunek podróży - przy podróży do atrakcyjnych turystycznie miejsc ceny bagażu są wyższe. U niskokosztowych przewoźników ceny biletów za bagaż wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Joanna Sołtan dodała, że sprzęt sportowy należy odpowiednio zapakować, najlepiej w pokrowiec, gdyż przewoźnik nie zawsze może przyjąć taki bagaż bez opakowania.  Przy czym przewoźnicy niechętnie patrzą na pakowanie np. dwóch par nart do jednego pokrowca i każą wykupić bilet dla kolejnej sztuki bagażu specjalnego. Nie wszyscy chcą też przewozić cały sprzęt tzn. narty, kijki i kask. Zdarza się, że kask trzeba zabrać ze sobą jako bagaż podręczny, bo przewoźnik nie chce brać odpowiedzialności za jego zbicie.

Zdaniem ekspertki najlepiej jest każdorazowo skontaktować się z centrum obsługi klienta linii lotniczych i zapytać jak zostanie potraktowany nasz bagaż.

W przypadku, gdy  sprzęt zostanie przez przewoźnika uszkodzony lub zagubiony, należy zgłosić to najlepiej od razu na lotnisku w biurze rzeczy zaginionych.

- Tam otrzymamy raport niezgodności mienia (PIR). Ale to nie wszystko - jeśli sprzęt został uszkodzony, w ciągu 7 dni trzeba złożyć przewoźnikowi reklamację, najlepiej na piśmie. Natomiast jeśli bagaż zostanie opóźniony lub zagubiony , mamy 21 dni na reklamację (w przypadku opóźnienia - od momentu  jego odebrania). Do reklamacji można dołączyć zdjęcie sprzętu np. wykonane na lotnisku, ale nie jest to konieczne. Aby wykazać poniesioną szkodę, najlepiej przedstawić linii lotniczej rachunek za zakup zagubionego sprzętu albo rachunek za wynajęcie innego sprzętu w czasie oczekiwania na opóźniony sprzęt. Górna granica odszkodowania to 1131 SDR (to taka specjalna jednostka monetarna) tj. ok 6 tys. zł - powiedziała Joanna Sołtan.

Joanna Sołtan w #RZECZoPRAWIE:

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA