Dotacje otrzymywane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektów usuwania azbestu z posesji mieszkańców ewidentnie wpływają na cenę świadczenia wykonywanego przez gminę na rzecz mieszkańca i jako takie powinny być uwzględniane w podstawie opodatkowania podatkiem VAT – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 15 maja 2018 r., sygn. I SA/Gd 251/18.
Czytaj także: Usuwanie azbestu jako usługa gminy na rzecz mieszkańców a podatek VAT
Stanowisko gminy
Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w zakresie podatku VAT. We wniosku wskazała, że realizuje zadanie polegające na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu administracyjnego gminy. Prace polegają na demontażu, zbieraniu i utylizacji wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych i w zależności od przypadku obejmują rozbiórkę elementów budynków zawierających azbest, zabezpieczenie odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami, uporządkowanie terenu, a także transport odebranych odpadów oraz przekazanie do unieszkodliwienia.
Przy wykonywaniu zadania gmina korzysta z usług wyspecjalizowanej firmy, od której otrzymuje faktury z wykazanym podatkiem VAT. W kosztach realizacji zadania uczestniczą także mieszkańcy. Z zawartych z nimi umów wynika, że mieszkańcy partycypują w kosztach usuwania azbestu z nieruchomości stanowiących ich własność w kwocie stanowiącej równowartość podatku VAT należnego z tytułu usługi jaka zostanie wykonana na ich nieruchomości. Pozostałą część kosztów projektu gmina finansuje z dotacji z WFOŚiGW oraz ze środków własnych.
Udział mieszkańców w przedsięwzięciu jest dobrowolny i uzależniony od podpisania umowy zobowiązującej mieszkańca do poniesienia części kosztów. Mieszkańcy, którzy nie zdecydowali się na partycypację w kosztach, nie są kwalifikowani do projektu, tj. z ich posesji azbest nie będzie usuwany. Realizacja projektu należy do zadań własnych gminy, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym obejmujących m.in. sprawy ochrony środowiska oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Gmina zapytała, czy ma prawo uznać, że podstawa opodatkowania VAT z tytułu świadczenia wykonywanego przez nią na rzecz mieszkańca powinna być obliczana jedynie w oparciu o kwotę należną od tego mieszkańca? Sama stanęła na stanowisku, że podstawę opodatkowania stanowić będzie wyłącznie kwota należna od mieszkańca, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.