Mali wielcy dostawcy

Rynek dostawców internetu współtworzyły firmy MSP i wciąż to one mają jego sporą część. Potrzebują partnera technologicznego, który zapewni bezawaryjny dostęp do sieci, ale przede wszystkim okaże się godnym zaufania wspólnikiem w biznesie.

Publikacja: 21.06.2018 10:38

Żeby dobrze zrozumieć, jak ważny jest rynek ISP (ang. Internet Service Providers, dostawcy usług internetowych), wystarczy sobie uświadomić, że te tysiące firm dostarczających połączenie z internetem na terenie całego kraju, de facto przyczyniły się do obecnego rozwoju cywilizacyjnego Polski. Najbardziej na popularyzacji internetu skorzystały nie duże aglomeracje, w których dostęp do wiedzy, rozwoju, kultury i rozrywki jest dość dobry, lecz mniejsze ośrodki miejskie, rejony wiejskie. Jak wpływa to na kształt dzisiejszego rynku ISP?

Siła w liczbach

Polsce działa 2789 operatorów, którzy należą do kategorii MSP, tak mówią badania KIKE. Znakomita większość z nich, bo prawie 60 procent to mikrofirmy oferujące swoje usługi do grupy maksymalnie 300 klientów. ISP którzy świadczą usługi dla 300-1000 mieszkań to grupa 605 firm. 444 firm ma w granicach 1- 1,5 tysiąca klientów. 60 operatorów mieści się? w grupie 5-10 tysięcy. 10 tysięcy i więcej abonentów ma swoich księgach prawie 50 operatorów.

O czym świadczą te liczby. Przede wszystkim o tym, że giganci telekomowi wciąż nie mają dominacji rynku ISP i nadal to mniejsi gracze rozumieją swoich klientów lepiej, utrzymując ich lojalność. Należy wspomnieć, że w większość rozwiniętych państw Unii sytuacja jest odwrotna – wielcy gracze dominują bez dwóch zdań. Po drugie, sytuacja bardzo zmienia się w zależności od wielkości rynku. Im większe miasto, tym mniejsza konkurencja dostawców. Mniejsza konkurencja, czyli mniejszy wybór dla konsumenta nie przekłada się jednak na ceny. Te, w zasadzie są dość podobne niezależnie od miejsca. Taka specyfika rynku.

Z punktu widzenia ISP

Walka o klienta na rynku ISP nie jest łatwa. Marże w ciągu ostatnich dwóch lat pikowały, spadając o 40% przy najbardziej popularnych usługach. Klienci oczekują doskonałej jakości – nawet najkrótsze przerwy w dostępie do sieci są natychmiast reklamowane. Co nie dziwi, biorąc po uwagę, w jakim tempie postępuje cyfryzacja naszego codziennego życia.

Komentatorzy rynku telekomunikacyjnego podkreślają, że przyszłość polskich ISP bardzo zależy od ich biznesowej sprawności. Konkurencja dysponuje potężną siłą inwestycyjną i marketingową. Dlatego w najbliższym czasie w regionach możemy spodziewać się intensywnej walki o rynkowe udziały.

Naturalnie siłą lokalnych ISP jest znajomość klienta, bliskość z nim, fakt bycia pierwszym na rynku też na pewno pomógł. Jednak nie można zapominać o codziennym modelu biznesowym – skąd na przykład kupuje się hurtowy dostęp do sieci. Jednym z najczęściej wybieranych dostawców dostępu do internetu dla ISP jest EXATEL. Ta polska firma stała się takim „operatorem dla operatorów”. Lokalni ISP cenią sobie to, że mogą oczekiwać bardzo dobrej jakości połączenia z wysokim SLA i uczciwych, adekwatnych do sytuacji rynkowej cen.

Zaufanie to waluta

To, co jednak naprawdę odróżnia EXATEL od innych „hurtowników” to zaufanie. Może na pierwszy rzut oka brzmi to jak marketingowy slogan, ale pomyślmy: EXATEL nie jest zainteresowany przejmowaniem rynków ISP. Zajmuje się handlem hurtowym i w odróżnieniu od wielu innych operatorów sieci szkieletowych nie ma biznesu konsumenckiego. Nie stanowi zatem konkurencji.

Ważnym argumentem przy współpracy firm ISP z hurtownikami jest doświadczenie. Operatorzy cenią sobie indywidualne kształtowanie oferty, a także – to co jest bardzo ważne w kontekście ochrony danych - wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa. Powoduje to, że ISP przede wszystkim wybierają hurtowników dysponujących doświadczeniem i usługami, takich jak EXATEL. Efekt? W ciągu roku EXATEL zwiększył liczbę podpisanych umów z ISP o 30%.

Dostęp do sieci stał się jedną z naszych podstawowych potrzeb w biznesie i życiu codziennym. Dlatego jest ważne, jak i kto go dostarcza do naszych biur i mieszkań. Ważne też, kto zapewnia jego bezpieczne działanie od strony infrastrukturalnej.

Leszek Grzybko, Dyrektor Departament Operatorów Krajowych EXATEL 

 

Żeby dobrze zrozumieć, jak ważny jest rynek ISP (ang. Internet Service Providers, dostawcy usług internetowych), wystarczy sobie uświadomić, że te tysiące firm dostarczających połączenie z internetem na terenie całego kraju, de facto przyczyniły się do obecnego rozwoju cywilizacyjnego Polski. Najbardziej na popularyzacji internetu skorzystały nie duże aglomeracje, w których dostęp do wiedzy, rozwoju, kultury i rozrywki jest dość dobry, lecz mniejsze ośrodki miejskie, rejony wiejskie. Jak wpływa to na kształt dzisiejszego rynku ISP?

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił