Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona nie tylko godności pracownika jako dobra osobistego bezpośrednio wskazanego w kodeksie pracy, ale też pozostałych dóbr – w tym wynagrodzenia za pracę. Jego wysokość podlega ochronie na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych. Udostępnienie danych o zarobkach pracownika bez uprzednio wyrażonej przez niego zgody stanowi niezgodne z prawem przetwarzanie danych.

Przepisy prawa pracy nie regulują kwestii udostępniania informacji dotyczących wynagrodzenia pracownika podmiotom zewnętrznym, w tym bankom. Warto powołać się na poglądy, jakie w tym zakresie prezentuje Główny Inspektor Danych Osobowych (GIODO). Zgodnie z nimi należy przyjąć taką praktykę w kwestii potwierdzania danych, która wyeliminuje możliwość ich przekazania osobie nieuprawnionej. Niezbędne jest w ocenie GIODO potwierdzenie tożsamości telefonicznego rozmówcy, aby z całą pewnością móc stwierdzić, że reprezentuje on bank. Jeśli nie jest to możliwe, pracodawca czy osoba przez niego upoważniona do prowadzenia spraw pracowniczych nie powinna udzielać informacji drogą telefoniczną w zakresie danych osobowych pracownika, w tym jego zarobków.

W kwestii udostępniania drogą telefoniczną informacji o kliencie banku wypowiedział się również przewodniczący Komisji Nadzoru Bankowego w piśmie z 1 października 2004 r. (NB-BPN-I-077-15/05). Stwierdził w szczególności, że odpowiedzialność za naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych w kontekście telefonicznej weryfikacji informacji o kliencie banku ponosi nie bank, a pracodawca jako administrator danych osobowych pracowników. Istotnym „głosem w dyskusji" jest również pogląd prezentowany w piśmie NBP skierowanym do Generalnego Inspektora Nadzoru Bankowego z 6 kwietnia 2001 r. (NB/BPN/I/214/01), że przepisy prawa bankowego oraz ustawy o ochronie danych osobowych nie przewidują telefonicznej procedury pozyskiwania informacji. W ocenie NBP banki nie mogą uzależniać przyznania lub nieprzyznania kredytu od udzielenia im informacji w formie telefonicznej.

Reasumując, przekazanie pracownikowi banku drogą telefoniczną informacji o zarobkach ubiegającego się o kredyt pracownika jest mocno ryzykowne z uwagi na fakt braku dostatecznych przepisów, które by to regulowały, dopuszczały. Problemem jest niebudząca wątpliwości weryfikacja, czy po drugiej stronie znajduje się upoważniony pracownik banku, czy może osoba, która informacji o wynagrodzeniu nie powinna uzyskać – np. kolega zza biurka albo była żona. Uwzględniając charakter informacji o pracowniku, które podlegają weryfikowaniu przez bank – w szczególności w zakresie jego dochodów – można uznać, że pracodawca może przekazać informację drogą telefoniczną tylko wówczas, gdy jest absolutnie przekonany, że rozmawia z przedstawicielem banku, który w tej konkretnej sprawie ma upoważnienie do uzyskania informacji. W przeciwnym razie naraża się na odpowiedzialność na podstawie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, w szczególności w zakresie zabezpieczenia danych przed ich udostępnieniem osobom niepowołanym.

Autor jest prawnikiem, ekspertem prawa pracy