Rozpędza się rynek hotelowy w Polsce. W środę o planach otwarcia luksusowego obiektu w Zakopanem poinformowała globalna sieć Starwood Hotels & Resorts, w ubiegłym tygodniu dwa kolejne hotele – w Gdańsku i Lublinie – zapowiedział Hilton.
Dobrego drugiego półrocza spodziewa się Orbis, który w poniedziałek uruchomił Ibis w Gdańsku, a obecnie realizuje plan rozbudowy sieci, którego efektem mają być 23 placówki otwarte w ciągu najbliższych dwóch lat. Należąca do Accoru spółka, której akcje po rekordowych wynikach pierwszego półrocza podrożały o jedną czwartą, opublikowała także pozytywne prognozy na cały obecny rok. Zakładają ponad 10-proc. wzrost wskaźnika EBITDA w porównaniu z rokiem ubiegłym – do poziomu 360–370 mln zł.
Cała branża hotelowa może także liczyć na wzrost przychodów z jesiennego sezonu konferencyjnego. Z badań przeprowadzonych dla hotelu Narvil przez IBRiS na próbie 600 przedsiębiorstw wynika, że połowa ankietowanych firm wydaje w trakcie jesiennego szczytu konferencyjnego do 100 tys. zł. – Łączny jesienny budżet konferencyjny dostępny na rynku szacowany jest nawet na kilkadziesiąt milionów złotych – mówi Anna Nowakowska, menedżer w Narvil Conference & Spa.
Znane marki
Bardzo dobre perspektywy ma przed sobą rynek hoteli uznanych globalnych marek. Według danych STR Global Polska jest piątym rynkiem w Europie pod względem liczby markowych projektów hotelowych planowanych i będących w realizacji. – Rok 2016 jest dla naszej sieci w Polsce znacznie lepszy niż poprzedni – przyznaje Gonçalo Duarte Silva, dyrektor generalny Starwood Hotels & Resorts w Polsce. Sieć zarządza sześcioma hotelami: Sheratonem w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Sopocie, ponadto w Warszawie ma jeszcze hotele Westin i Bristol. Za trzy lata zostanie uruchomiony Four Points by Sheraton na warszawskim Mokotowie, zapowiedziany wcześniej, natomiast ostatnia decyzja dotyczy uruchomienia hotelu pod tą samą marką w Zakopanem. Zostanie ulokowany w historycznym budynku dawnego hotelu Bristol, który po renowacji zostanie dostosowany do standardów brandu Four Points, wprowadzanego przez Starwood na polski rynek. Sieć planuje także inwestycje w odnowienie istniejących obiektów. – Świadczą one o naszym dużym zaangażowaniu w rynek polski, gdzie planujemy dalej rozwijać portfolio naszych hoteli – powiedział „Rzeczpospolitej" Duarte Silva.
Na rozwój w Polsce stawia także Hilton. Dwa zaplanowane hotele po marką Hampton by Hilton dołączą do 23 istniejących lub budowanych hoteli Hiltona w Polsce. Hamptony w Lublinie i Gdańsku przyjmą gości w przyszłym roku. Ten drugi hotel będzie już czwartym obiektem sieci w Gdańsku, po istniejących Hampton by Hilton Gdańsk Airport i Hilton Gdańsk oraz budowanym Hampton by Hilton w centrum miasta.