Hotele w Polsce rosną jak na drożdżach

W ciągu pięciu lat liczba hoteli wzrosła o 38 proc. Polska jest na piątym miejscu w Europie pod względem liczby obiektów w budowie oraz planowanych.

Aktualizacja: 24.08.2016 21:11 Publikacja: 24.08.2016 20:38

Foto: materiały prasowe

Rozpędza się rynek hotelowy w Polsce. W środę o planach otwarcia luksusowego obiektu w Zakopanem poinformowała globalna sieć Starwood Hotels & Resorts, w ubiegłym tygodniu dwa kolejne hotele – w Gdańsku i Lublinie – zapowiedział Hilton.

Dobrego drugiego półrocza spodziewa się Orbis, który w poniedziałek uruchomił Ibis w Gdańsku, a obecnie realizuje plan rozbudowy sieci, którego efektem mają być 23 placówki otwarte w ciągu najbliższych dwóch lat. Należąca do Accoru spółka, której akcje po rekordowych wynikach pierwszego półrocza podrożały o jedną czwartą, opublikowała także pozytywne prognozy na cały obecny rok. Zakładają ponad 10-proc. wzrost wskaźnika EBITDA w porównaniu z rokiem ubiegłym – do poziomu 360–370 mln zł.

Cała branża hotelowa może także liczyć na wzrost przychodów z jesiennego sezonu konferencyjnego. Z badań przeprowadzonych dla hotelu Narvil przez IBRiS na próbie 600 przedsiębiorstw wynika, że połowa ankietowanych firm wydaje w trakcie jesiennego szczytu konferencyjnego do 100 tys. zł. – Łączny jesienny budżet konferencyjny dostępny na rynku szacowany jest nawet na kilkadziesiąt milionów złotych – mówi Anna Nowakowska, menedżer w Narvil Conference & Spa.

Znane marki

Bardzo dobre perspektywy ma przed sobą rynek hoteli uznanych globalnych marek. Według danych STR Global Polska jest piątym rynkiem w Europie pod względem liczby markowych projektów hotelowych planowanych i będących w realizacji. – Rok 2016 jest dla naszej sieci w Polsce znacznie lepszy niż poprzedni – przyznaje Gonçalo Duarte Silva, dyrektor generalny Starwood Hotels & Resorts w Polsce. Sieć zarządza sześcioma hotelami: Sheratonem w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Sopocie, ponadto w Warszawie ma jeszcze hotele Westin i Bristol. Za trzy lata zostanie uruchomiony Four Points by Sheraton na warszawskim Mokotowie, zapowiedziany wcześniej, natomiast ostatnia decyzja dotyczy uruchomienia hotelu pod tą samą marką w Zakopanem. Zostanie ulokowany w historycznym budynku dawnego hotelu Bristol, który po renowacji zostanie dostosowany do standardów brandu Four Points, wprowadzanego przez Starwood na polski rynek. Sieć planuje także inwestycje w odnowienie istniejących obiektów. – Świadczą one o naszym dużym zaangażowaniu w rynek polski, gdzie planujemy dalej rozwijać portfolio naszych hoteli – powiedział „Rzeczpospolitej" Duarte Silva.

Na rozwój w Polsce stawia także Hilton. Dwa zaplanowane hotele po marką Hampton by Hilton dołączą do 23 istniejących lub budowanych hoteli Hiltona w Polsce. Hamptony w Lublinie i Gdańsku przyjmą gości w przyszłym roku. Ten drugi hotel będzie już czwartym obiektem sieci w Gdańsku, po istniejących Hampton by Hilton Gdańsk Airport i Hilton Gdańsk oraz budowanym Hampton by Hilton w centrum miasta.

Na razie wszystko wskazuje na to, że hotelarze mogą liczyć na dalszy wzrost frekwencji. I to pomimo faktu, że w ciągu ostatnich pięciu lat liczba skategoryzowanych hoteli zwiększyła się o prawie 38 proc. Spodziewany jest dalszy wzrost liczby turystów zagranicznych, jak również krajowych, którzy stanowią już ponad 70 proc. gości hotelowych.

Dobre perspektywy

– Branża turystyczna w Polsce rozwija się bardzo dobrze i jest znacznym czynnikiem wzrostu ekonomicznego – przyznaje Patrick Fitzgibbon, starszy wiceprezes ds. rozwoju na region Europy i Afryki w Hilton Worldwide. Dodatkowy popyt na usługi hotelowe napędza poprawiająca się infrastruktura segmentu eventowego: miasta wzbogaciły się o nowe obiekty konferencyjne, kulturalne i sportowe.

W perspektywie polskim hotelarzom sprzyjać będzie duży rynek, silny popyt wewnętrzny, dogodna lokalizacja, świetne połączenia z Europą. Do tego wykwalifikowane kadry i konkurencyjne stawki. Według analityków ds. nieruchomości w polskim oddziale Cushman & Wakefield te atuty przyczyniają się do wzmocnienia segmentu zarówno podróży służbowych, jak i turystycznego, a inwestorzy i deweloperzy doceniają potencjał Polski.

Szczególnie perspektywicznym rynkiem ma być Trójmiasto: w ubiegłym roku trójmiejskie hotele wypracowały najlepsze w kraju wyniki operacyjne. Z dużych polskich miast osiągnęły również najwyższe średnie ceny, a także najwyższy wskaźnik przychodów na pokój.

Podyskutuj z nami na Facebooku www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia Co decyduje o wyborze hotelu? Cena czy raczej marka i jakość obsługi?

Opinia

Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, wiceprezes Orbisu

Ostatnie miesiące są kontynuacją wzrostu wyników branży hotelowej w Polsce. Ten pozytywny trend wynika z jednej strony ze stale poprawiającej się infrastruktury transportowej i jakości oferowanych usług hotelowych, z drugiej zaś, z rosnącej zamożności społeczeństwa i sprzyjających warunków ekonomicznych. Nie bez znaczenia jest też bezpieczeństwo – na tle ostatnich wydarzeń zmieniły się preferencje podróżujących. Polska postrzegana jest jako jeden z bardziej bezpiecznych kierunków. Perspektywy są obiecujące, prognozowane wzrosty wskaźników makroekonomicznych, rosnąca liczba hoteli idąca w parze ze zwiększającą się liczbą turystów i klientów biznesowych pozwalają liczyć na dobre wyniki branży hotelowej w kolejnych kwartałach.

Inwestorzy stoją w kolejce

Dobre wyniki hoteli w Trójmieście zachęcają inwestorów. Widać to po nowych projektach. Jednym z największych ma być budowa 4-gwiazdkowego hotelu Deo w centrum Gdańska na Wyspie Spichrzów. To dla hoteli znakomita lokalizacja, o którą starają się kolejni operatorzy hotelowi. W połowie ubiegłego roku przy ulicy Stągiewnej, po dwóch latach prac, zakończono budowę 10-piętrowego hotelu Puro. Stanął w pobliżu gmachu Waterlane Apartments i biurowca Amber Tower. Na gdańskiej starówce, przy ulicy Długiej, ma być zlokalizowany Hampton by Hilton, natomiast kolejny Hampton pojawi się w Gdańsku-Oliwie. Przy Długim Targu znajdzie się 3-gwiazdkowy hotel IBB Collection z 88 pokojami ulokowany w trzech kamienicach. Ocenia się, że na terenie Gdańska może w niedługim czasie ruszyć nawet dziesięć nowych inwestycji hotelowych. Hotelarzy przyciąga także Gdynia. We wrześniu zeszłego roku w sąsiedztwie kompleksu Sea Towers otwarty został 9-kondygnacyjny hotel Courtyard by Marriott, nastawiony głównie na gości biznesowych. Kolejny hotel zaplanowany został w ramach kompleksu Nowa Marina Gdynia, mającego stanąć u zbiegu skweru Kościuszki i mola południowego. Z kolei w Sopocie budowany jest kameralny hotel przy ul. Bitwy pod Płowcami, naprzeciwko istniejącego hotelu Mera & Spa.

Rozpędza się rynek hotelowy w Polsce. W środę o planach otwarcia luksusowego obiektu w Zakopanem poinformowała globalna sieć Starwood Hotels & Resorts, w ubiegłym tygodniu dwa kolejne hotele – w Gdańsku i Lublinie – zapowiedział Hilton.

Dobrego drugiego półrocza spodziewa się Orbis, który w poniedziałek uruchomił Ibis w Gdańsku, a obecnie realizuje plan rozbudowy sieci, którego efektem mają być 23 placówki otwarte w ciągu najbliższych dwóch lat. Należąca do Accoru spółka, której akcje po rekordowych wynikach pierwszego półrocza podrożały o jedną czwartą, opublikowała także pozytywne prognozy na cały obecny rok. Zakładają ponad 10-proc. wzrost wskaźnika EBITDA w porównaniu z rokiem ubiegłym – do poziomu 360–370 mln zł.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika