Cyfrowa Żabka

Od kilku sklepów spożywczych w Poznaniu po najbardziej zaawansowaną technologicznie sieć handlową w Polsce. Żabka już od przeszło 20 lat zajmuje szczególne miejsce w świadomości klientów.

Publikacja: 14.06.2020 23:00

Aplikacja żappka zdobywa bardzo szybko blisko 3 mln użytkowników

Aplikacja żappka zdobywa bardzo szybko blisko 3 mln użytkowników

Foto: Żabka

Materiał powstał we współpracy z firmą Żabka Polska

Historia sieci zaczęła się w 1998 r., gdy w Poznaniu i Swarzędzu powstało siedem eksperymentalnych sklepów Żabka, które z założenia miały być „wygodną alternatywą" dla coraz szybciej rozwijającego się rynku super- i hipermarketów.

Dzisiaj to licząca ponad 6100 placówek sieć małych i wygodnych sklepów, zarządzana przez blisko 4,5 tys. franczyzobiorców każdego dnia odpowiadająca na potrzeby milionów klientów. Przez 21 lat obecności na polskim rynku firma nie tylko ugruntowała pozycję lidera segmentu modern convenience, ale też cały czas rozwija się dzięki wdrażanym innowacjom.

Ideą funkcjonowania sieci jest bliskość i wygoda klientów, którzy w ponad 6 tys. placówek mogą zrobić szybkie zakupy, skorzystać z bogatego pakietu usług czy zjeść szybką przekąskę na ciepło serwowaną w ramach Żabka Café. Jednym z filarów strategii rozwoju firmy jest transformacja cyfrowa. Dzięki niej Żabka stała się najszybciej rozwijającą się siecią spożywczą w Europie i jedną z najbardziej dynamicznych na świecie. Tylko w tym roku sieć awansowała na liście 500 największych polskich firm „Rzeczpospolitej" z 52. na 29. miejsce.

Pierwsze centrum logistyczne i pierwsze usługi

Od początku Żabka rozwijała się bardzo szybko. W 2000 r. liczyła już 400 sklepów, powstało także pierwsze centrum logistyczne, obsługujące sklepy. W 2005 r. sieć zaczęła rozwijać pakiet usług i uruchomiła tzw. zielone okienko, w którym klienci przy okazji codziennych zakupów mogli opłacać drobne rachunki. Szybki rozwój sieci skutkował zainteresowaniem zakupem akcji spółki. W 2007 r. nowym właścicielem Żabka Polska została środkowoeuropejska grupa inwestycyjna Penta Investments.

W 2010 r. Żabka Polska posiadała już ponad 2350 placówek i była największą, scentralizowaną i sformatowaną siecią convenience w Europie Środkowo-Wschodniej. Znalazła się również wśród największych sieci handlowych w Polsce (Top 10).

Nowe dziesięciolecie i nowe sukcesy

Dzięki szybkiemu rozwojowi w 2011 r. spółka znalazła nowego inwestora: właścicielem Żabka Polska został fundusz Mid Europa Partners. Pod koniec roku sieć sklepów Żabka liczyła 2500 punktów. W 2012 r. Żabka rozpoczęła remodeling placówek i uruchamianie kącików gastronomicznych Żabka Café ze świeżo mieloną kawą oraz hot dogami. W związku z dynamicznym rozwojem sieci na Śląsku firma zainwestowała również w nowe Centrum Logistyczne w Tychach. Rok później otworzyła sklep numer 3000 i znalazła się w ścisłej czołówce największych sieci handlowych w Polsce. Dynamiczna ekspansja trwała – w 2013 r. już co piąty Polak ma mniej niż 300 m do najbliższego sklepu Żabka. Sieć wprowadziła też nowy element strategii cenowej „Wielosztuki", które stały się bardzo popularne wśród klientów, w grudniu natomiast otworzyła trzecie Centrum Logistyczne w Nadarzynie k. Warszawy, tym samym jeszcze bardziej usprawniając kanał dystrybucji.

Rok 2015 to kolejny kamień milowy w rozwoju Żabki – spółka otwiera czwarte Centrum Logistyczne w Będzieszynie k. Pruszcza Gdańskiego i oferuje franczyzobiorcom jeszcze lepszą i efektywniejszą logistykę. Marki własne dostępne w sieci Żabka otrzymują certyfikat „Doceń polskie", a pod koniec roku rusza kampania reklamowa sieci z nowym hasłem „Mały wielki sklep".

Największy remodeling w Europie

W 2017 r. Żabka zyskała nowego inwestora – Fundusz CVC Partners i przyspieszyła wdrażanie nowego formatu rozpoczęte rok wcześniej.

Modernizacji uległo nie tylko logo, ale też wygląd samych sklepów Żabka zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Sklepy zyskały nową aranżację, meble oraz stoisko Żabka Café. Wizerunek dotychczasowej żabki w logotypie zastąpił minimalistyczny znak oparty na liternictwie. Co jednak najważniejsze, poszerzony został asortyment sklepowy, tak by jak najlepiej odpowiadać na potrzeby współczesnych, zabieganych konsumentów. Klienci zaczęli korzystać z szerokiej oferty dań gotowych, bogatej oferty śniadaniowej oraz zdrowych przekąsek. W każdym nowym sklepie pojawiło się stoisko Żabka Café, oferujące pyszną kawę, a także ciepłe przekąski. Żabka, myśląc o wygodzie klientów, wprowadziła też szereg udogodnień dla klientów, np. możliwość wypłaty gotówki w systemie Cashback, wysłania kuponu lotto czy doładowania telefonu. Żabka rozpoczęła dynamiczny rozwój w galeriach handlowych, otwierając m.in. sklep w łódzkiej Manufakturze. Równolegle do zmian wizualnych i asortymentowych nowy format pozwolił Żabce na wprowadzenie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. W transformacji cyfrowej wspierał Żabkę globalny lider firma Microsoft oraz polskie firmy partnerskie.

Sieć zaprezentowała w ramach inkubatora technologicznego „Sklep jutra" różne rozwiązania, które pozwalają zarówno w sieci handlowej, jak i poszczególnych punktach sprzedaży zoptymalizować i zautomatyzować procesy. Zaawansowane narzędzia umożliwiają m.in. minimalizację czasu obsługi klientów, wygodniejszą i bardziej przyjazną komunikację oferty, lepsze dostosowanie asortymentu do oczekiwań nabywców oraz udoskonalenie logistyki. Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu takich rozwiązań jak system do analizy cen, digital signage, elektroniczne cenówki, kasy samoobsługowe, a także oparte na sztucznej inteligencji aplikacje wspierające klientów oraz franczyzobiorców. – Nasza współpraca z firmą Microsoft to kolejny krok w stronę zwiększenia satysfakcji klientów, którzy cenią Żabkę za bliskość, dostępność i wygodę zakupów. Projekt „Sklep jutra" pokazuje, jak nowoczesne rozwiązania mogą realnie poprawić komfort codziennego życia – mówił wówczas Tomasz Suchański, prezes Zarządu Żabka Polska sp. z o.o.

Microsoft stał się dla Żabki nie tylko dostawcą technologii, ale także partnerem w procesie cyfrowej transformacji: od budowy modelu, przez dobór rozwiązań, wybór partnerów, po implementację i zarządzanie całym procesem. Druga płaszczyzna współpracy to kontakt ze startupami i firmami partnerskimi, skupionymi wokół Microsoftu, które dostarczają innowacyjne rozwiązania opracowane z myślą o branży handlu detalicznego. To właśnie spośród ich rozwiązań zostały wybrane te, które w najbardziej odpowiadają wizji transformacji Żabki i w rezultacie pozwoliły zaoferować na rynku przełomowe usługi i doświadczenie dla klientów.

– W Microsofcie, wspólnie z naszym ekosystemem partnerów, przeprowadzamy naszych klientów przez proces transformacji, jaki zachodzi obecnie we wszystkich sektorach gospodarki na całym świecie. Handel detaliczny jest przykładem branży, która szybko się transformuje, a technologie, takie jak chmura obliczeniowa, internet rzeczy i sztuczna inteligencja, przekształcają się we wzrost lojalności klientów, nowe modele biznesowe i optymalizację operacji. Jesteśmy dumni, mogąc wspierać Żabkę w jej podróży do przyszłości. Cieszymy się też, widząc, jak technologie Microsoftu i rozwiązania partnerskie odpowiadają na oczekiwania klientów i kształtują doświadczenia zakupowe jutra – podkreślał Michel van der Bel, wiceprezes Microsoftu na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Rok 2018 Żabka zakończyła otwarciem sklepu numer 5000 w Warszawie oraz otwarciem pierwszych sklepów w centrach handlowych, inwestycjom w rozwój towarzyszyły także działania na rzecz optymalizacji łańcucha dostaw, sieć otworzyła piąte Centrum Logistycznego w Szałszy k. Gliwic.

6000 sklepów i dalszy rozwój

Rok 2019 Żabka kończy liczbą 6000 sklepów. Placówki pod jej szyldem powstają w historycznych miejscach, jak Kazimierz czy Rynek Główny w Krakowie, a w miesiącach letnich uruchomione zostają sklepy modułowe nad polskim morzem. W Poznaniu otwarta zostaje także najmniejsza placówka sieci o powierzchni blisko 16 mkw. Żabka umacnia swoją pozycję w obszarze digital i wprowadza m.in. żappkę – mobilną aplikację dla klientów, z której na koniec roku korzysta ponad 2,5 mln użytkowników, oraz frappkę – mobilne centrum zarządzania sklepem dla franczyzobiorców. Jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wspólnie z marką Volkswagen Samochody Użytkowe testuje dostawczy pojazd elektryczny e-Crafter w centrum Poznania. Żabka rozwija także innowacyjne produkty swoich marek własnych, m.in. Foodini, Wycisk i HAPS.

Żappka Pay

Żabka nadal przechodzi transformację cyfrową, na którą składa się cały ekosystem rozwiązań technologicznych funkcjonujących w obszarze zarządzania sklepami, asortymentem, big data, sztucznej inteligencji, jak również aplikacji mobilnych. Aplikacja żappka jest kluczowym, nowym kanałem komunikacji i interakcji z klientami, a nad jej rozwojem pracuje dedykowany, interdyscyplinarny zespół specjalistów. Aplikacja żappka zdobywa bardzo szybko blisko 3 mln użytkowników, w ramach organizowanego przez Microsoft Reactor Innovation & ROI Hack Event stała się jedynym polskim akcentem wśród wąskiego grona prezentowanych projektów z całego świata.

– Docenienie aplikacji żappka na największych targach technologicznych w Nowym Jorku to sukces zespołu ekspertów pracujących w naszej firmie. Już dzisiaj z dumą mogę powiedzieć, że przyciągamy do Żabki profesjonalistów w dziedzinie nowych technologii, data science i nowoczesnego designu, którzy korzystając ze wsparcia globalnych i lokalnych partnerów technologicznych, tworzą unikatowe, jedyne w swoim rodzaju rozwiązania na świecie. Ponad 10 proc. naszych pracowników jest zaangażowanych w projekty cyfrowe, realizowane w naszej firmie. Wspólnie jesteśmy ambasadorami technologicznego rozwoju Polski, prezentując nasze rozwiązania na arenie międzynarodowej – mówił w Nowym Jorku Tomasz Blicharski, wiceprezes ds. finansowych i rozwoju w firmie Żabka Polska.

Podczas epidemii koronawirusa Żabka przyspieszyła wdrażanie nowych funkcjonalności z obszaru e-commerce. W kwietniu wprowadziła pilotaż dwóch nowych usług, które działają na razie w ok. 300 sklepach. „Zamów i odbierz" to usługa, która umożliwia zamówienie produktów z Żabki przez aplikację mobilną i ich odbiór w sklepie w ciągu kilkunastu minut. Natomiast w ramach usługi „Żabka do domu" klienci mogą zamówić produkty przez stronę WWW lub telefonicznie i otrzymać dostawę do domu w ciągu kilku godzin. W połowie czerwca we wszystkich sklepach Żabka będzie już można także skorzystać z nowej usługi Żappka Pay, czyli możliwości płacenia aplikacją żappka.

Dzięki obecności czterech dużych działów cyfrowych w strukturach Żabki nowe rozwiązania dla klientów oparte na technologii cyfrowej są wdrażane co kilka miesięcy. To daje polskiej sieci convenience miejsce wśród najbardziej zaawansowanych technologicznie sieci spożywczych na świecie.

- Materiał powstał we współpracy z firmą Żabka Polska

Materiał powstał we współpracy z firmą Żabka Polska

Historia sieci zaczęła się w 1998 r., gdy w Poznaniu i Swarzędzu powstało siedem eksperymentalnych sklepów Żabka, które z założenia miały być „wygodną alternatywą" dla coraz szybciej rozwijającego się rynku super- i hipermarketów.

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika