Warmińsko-mazurscy przedsiębiorcy zdobywają zachodnie rynki

Zdobyliśmy wiele ciekawych kontaktów, które mogą nam pomóc w ekspansji na rynki zagraniczne – mówili uczestnicy przyjazdowych misji gospodarczych dla przedsiębiorców z Austrii i Niemiec do Olsztyna, organizowanych przez Departament Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Publikacja: 23.11.2018 08:49

Warmińsko-mazurscy przedsiębiorcy zdobywają zachodnie rynki

W zeszłym tygodniu odbyła się trzydniowa wizyta przedsiębiorców zagranicznych w województwie warmińsko-mazurskim. - Dzięki temu przedsięwzięciu przedstawiciele firm działających w Austrii i Niemczech mogą spotkać się z przedsiębiorcami z Warmii i Mazur – mówił podczas konferencji dla przedsiębiorców Piotr Burczyk, zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Promocji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

O specyfice regionu opowiadał dr hab. Rafał Warżała, kierownik katedry makroekonomii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. - Na koniec 2016 r. w naszym województwie działało 235 firm z kapitałem zagranicznym – opisywał dr Warżała. - Firmy, które się tutaj ulokowały, w dużej mierze zorientowane są na produkcję na eksport.

 

Z kolei Anna Wojciechowska, wiceprezes Stowarzyszenia Wzornictwa Przemysłowego Warmii i Mazur oraz kierownik referatu strategii marki i rozwoju Urzędu Gminy Ełk zaprezentowała prawne aspekty inwestowania w Polsce. – W myśl obecnych przepisów o ulgi podatkowe może wystąpić każda firma w dowolnym miejscu w Polsce – przypomniała. – W województwie warmińsko-mazurskim ulgi ze względu na inwestycję mogą sięgać nawet do 70 proc. zainwestowanej kwoty – podkreśliła.

 

Przedstawiciele zagranicznych firm byli żywo zainteresowani kontaktami z warmińsko-mazurskimi biznesmenami. - Jesteśmy firmą konsultingową, która pomaga w ekspansji na rynek austriacki – mówił Dietmar Ruttensteiner z firmy Ruttensteiner Consulting. - Pracujemy z wieloma branżami, pomagamy im wejść na rynek od samego początku. Nie tylko wspieramy ich w poszukiwaniu partnerów w Austrii, ale również pomagamy im zbadać rynek, stworzyć odpowiednie struktury itp. Jeśli są państwo zainteresowani rynkiem austriackim, serdecznie zapraszam do współpracy – zachęcał.

 

Z kolei Stefan Schmitz z firmy Netzwerk Aussenwirtschaft proponował warmińsko-mazurskim przedsiębiorcom wejście na rynek niemiecki. - Przy nawiązywaniu relacji biznesowych bardzo ważne są kontakty osobiste, ale też udział w targach, spotkaniach branżowych itp.  - tłumaczył. - Pomożemy w przygotowaniu takich przedsięwzięć, pracujemy też z kancelariami adwokackimi, ubezpieczeniowymi czy finansowymi. Wszystko po to, by stosunki na bilateralnej płaszczyźnie polsko-niemieckiej układały się jak najlepiej.

 

Z kolej Herbert Jennen z firmy Jennen Gruppenreisen „Länder & Menschen” Gmbh  zachęcał do uczestnictwa w wyjazdach grupowych przedsiębiorców w ramach tzw. turystyki biznesowej. - Program takich podróży jest nastawiony na nawiązanie kontaktów – tłumaczył. - Chodzi o to, by zdobyć zainteresowanie przedsiębiorców i znalezienie określonych kontrahentów. Warto pamiętać, że w rozmowach biznesowych ważne są nie tylko argumenty merytoryczne, ale również tzw. elementy miękkie czyli wzajemna sympatia czy wspólne zainteresowania.

 

Przedsiębiorcy z Polski byli tymi propozycjami bardzo zainteresowani. - Obecnie wiele produkujemy na eksport, m.in. do krajów Beneluksu i do Włoch, ale na dzień dzisiejszy jesteśmy w stanie zwiększyć produkcję i powiększyć rynek zbytu – mówił Janusz Kwiecień, współwłaściciel przedsiębiorstwa Timber s.c.

 

Chęć poszerzenia sieci odbiorców zadeklarował też Zbigniew Jasiński z firmy Barański, produkującej w Suszu stolarkę wewnętrzną i zewnętrzną. - Nasze przedsiębiorstwo obecnie ma ok. 300 partnerów handlowych, nasze produkty montowane są m.in. w wysokiej klasy apartamentach na rynku rosyjskim, niemieckim, francuskim czy włoskim – opisywał. - Inwestujemy w nową część produkcyjną, w połowie przyszłego roku rozpoczniemy produkcję innowacyjnej stolarki – zapowiedział.

 

Po etapie rozmów „twarzą w twarz” zarówno polscy, jak i zagraniczni przedsiębiorcy nie kryli zadowolenia. - Rozmowy były bardzo owocne – mówił Zbigniew Jasiński z firmy Barański. - Otworzyły się nowe możliwości współpracy i zdobycia nowych kontaktów. Mam nadzieję, że uda się nam przekuć je na konkretne kontrakty.

 

Przedstawiciele austriackich i niemieckich firm zwiedzili też zakłady ALBO Wyposażenie Sklepów i Gastronomii oraz Dekorglass Działdowo S.A.

Kolejne takie spotkanie odbędzie w tym tygodniu - w dniach 27-29 listopada 2018 roku w Olsztynie.

 

W zeszłym tygodniu odbyła się trzydniowa wizyta przedsiębiorców zagranicznych w województwie warmińsko-mazurskim. - Dzięki temu przedsięwzięciu przedstawiciele firm działających w Austrii i Niemczech mogą spotkać się z przedsiębiorcami z Warmii i Mazur – mówił podczas konferencji dla przedsiębiorców Piotr Burczyk, zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Promocji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

O specyfice regionu opowiadał dr hab. Rafał Warżała, kierownik katedry makroekonomii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. - Na koniec 2016 r. w naszym województwie działało 235 firm z kapitałem zagranicznym – opisywał dr Warżała. - Firmy, które się tutaj ulokowały, w dużej mierze zorientowane są na produkcję na eksport.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów