Z powodu pandemii wiele osób musiało zmienić plany wyjazdowe. Czy ECK otrzymuje dużo skarg na linie lotnicze?
Czas pandemii był dla polskiego Centrum i całej sieci europejskich centrów konsumenckich (ECC-Net) pełen wytężonej pracy. Od marca do czerwca otrzymaliśmy rekordową liczbę zgłoszeń, w tym kilkaset od niedoszłych pasażerów linii lotniczych (prawie 400).
Podobno największe problemy mają ci, którzy korzystali przy rezerwacji i zakupie biletów z usług pośredników?
Zaangażowanie w sprawę dwóch podmiotów sprzyja tzw. pętli odsyłania – pośrednik do linii lotniczej, linia do pośrednika. Ponadto niektórzy pośrednicy żądają opłaty za kontakt z przewoźnikiem lub proponują wyłącznie voucher. Zdarzało się, że po zgłoszeniu chęci otrzymania zwrotu od linii lotniczej klienci byli proszeni o podanie adresu e-mail użytego w czasie dokonywania rezerwacji, a pośrednicy nie chcą go udostępnić.
Czytaj także: Co warto wiedzieć przed urlopem w czasie pandemii
Na jaką pomoc ECK mogą liczyć konsumenci?
Najprościej rzecz ujmując, udzielamy bezpłatnej pomocy prawnej polskim konsumentom w sporach z przedsiębiorcami z Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii oraz Wielkiej Brytanii. Sieć ECK działa już od 15 lat. W obecnym kryzysie doświadczenie i stabilność międzynarodowego zespołu ponad 150 ekspertów udowodniły swoją wartość. Europejskie centra konsumenckie wymieniają się informacjami o bieżących zmianach legislacyjnych związanych z pandemią. W ten sposób zawsze dysponują aktualnymi danymi.
A czy np. w przypadku rezerwacji noclegów lub jachtu na rejs też możecie państwo pomóc?
Zagraniczne wyjazdy w dużej mierze konsumenci organizują samodzielnie. Jeżeli coś pójdzie nie tak, mogą liczyć na nasze wsparcie.
Jak skuteczne jest ECK?
Przyjmujemy na siebie problem konsumenta i w jego imieniu rozmawiamy z przedsiębiorcą. Korzystamy przy tym z autorytetu instytucjonalnego Komisji Europejskiej (sieć ECC-Net jest jego agendą), co wpływa też na naszą skuteczność – ok. 60 proc. spraw dotyczących transportu lotniczego jest rozwiązywanych w sposób satysfakcjonujący dla konsumentów.
Prawnicy zajmujący się walką np. z liniami lotniczymi sugerują, że oni są skuteczniejsi, choć trzeba im zapłacić.
Trudno nam odmówić specjalizacji w sprawach lotniczych. Myślę, że przed skierowaniem sprawy do firmy odszkodowawczej lub sądu warto skorzystać z naszej bezpłatnej pomocy.