Akcyza: przeróbka samochodu ciężarowego na osobowy będzie opodatkowana

Przeróbka samochodu ciężarowego na osobowy ma podlegać akcyzie, a rejestracja małych ciężarówek dłużej potrwa.

Aktualizacja: 30.09.2019 18:06 Publikacja: 30.09.2019 18:06

Akcyza: przeróbka samochodu ciężarowego na osobowy będzie opodatkowana

Foto: Fotorzepa, Danuta Matłoch Danuta Matłoch

Ministerstwo Finansów chce, by od początku 2020 r. zaostrzyć reguły dokumentacji samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t sprowadzanych z innych krajów Unii Europejskiej. Przed rejestracją takich pojazdów w Polsce trzeba będzie uzyskać z urzędu skarbowego dokument potwierdzający brak obowiązku akcyzy. Aby go uzyskać, trzeba złożyć dokumenty potwierdzające, że pojazd taki jest ciężarówką w myśl polskich przepisów (np. fotografie, plany, schematy, katalogi czy informacje od producenta), czyli stosowne zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.

Jak wyjaśnia MF w uzasadnieniu projektu noweli ustawy o podatku akcyzowym, taki obowiązek nie dotyczyłby pojazdów ciężarowych typu skrzynia, wywrotka, pojemnik, cysterna, skrzynia/żuraw oraz innych przeznaczonych do przewozu żywego drobiu, zwierząt, kabli, napojów, elementów budowlanych, kontenerów, pojazdów do przewozu śmieci, utylizacyjnych oraz innych ładunków. Nowe reguły nie obejmą także samochodów specjalnych w kategorii M2, M 3, N 2 i N3.

Czytaj też:

Nie unikniesz akcyzy od zagranicznego auta

PiS za niższą akcyzą od samochodów hybrydowych

Resort finansów chce także nałożyć akcyzę na samochody już zarejestrowane w Polsce jako ciężarówki, które następnie przerobiono na osobówki (rozumiane tak w myśl polskich przepisów). O dokonaniu takiej przeróbki trzeba będzie zawiadomić w ciągu 14 dni urząd skarbowy poprzez złożenie uproszczonej deklaracji podatku akcyzowego, a w ciągu kolejnych 16 dni zapłacić podatek. Podstawą opodatkowania ma być średnia cena rynkowa analogicznego samochodu. W projekcie zaznaczono, że należy tego dokonać najpóźniej w dniu zawiadomienia urzędu gminy o przeróbce samochodu albo w dniu jego sprzedaży.

Ministerstwo Finansów uzasadnia zmiany potrzebą uszczelnienia systemu samochodowej akcyzy. Przyznaje, że na tym polu są nadużycia polegające na rejestrowaniu samochodów osobowych jako ciężarowe. Nie podał jednak dokładnej skali tego zjawiska. W uzasadnieniu projektu zawarto przybliżone wyliczenie, szacujące roczne straty fiskusa na 32,6 mln zł.

Etap legislacyjny: przed Radą Ministrów

Ministerstwo Finansów chce, by od początku 2020 r. zaostrzyć reguły dokumentacji samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t sprowadzanych z innych krajów Unii Europejskiej. Przed rejestracją takich pojazdów w Polsce trzeba będzie uzyskać z urzędu skarbowego dokument potwierdzający brak obowiązku akcyzy. Aby go uzyskać, trzeba złożyć dokumenty potwierdzające, że pojazd taki jest ciężarówką w myśl polskich przepisów (np. fotografie, plany, schematy, katalogi czy informacje od producenta), czyli stosowne zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Matura 2024: język polski - poziom podstawowy. Odpowiedzi eksperta
Sądy i trybunały
Trybunał niemocy. Zabezpieczenia TK nie zablokują zmian w sądach
Sądy i trybunały
Piebiak: Szmydt marzył o robieniu biznesu na Wschodzie, mógł być szpiegiem
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Konsumenci
Kolejna uchwała SN w sprawach o kredyty