Naczelna Rada Adwokacka pracuje obecnie nad zmianami w kodeksie etyki zawodowej. Najwięcej emocji budzą kwestie dotyczące dopuszczalnego zakresu reklamy swoich usług. Opracowując zmiany, samorząd adwokacki zlecił badania ankietowe dotyczące oczekiwań w tej kwestii, zarówno swoich członków, jak i osób, do których ta reklama jest adresowana. Najważniejsze pytanie zadane klientom dotyczyło tego, gdzie w szukają oni adwokata, gdy już chcą skorzystać z jego usług.
Oczekiwania klientów
Miażdżąca większość (72,4 proc.) wciąż najbardziej ufa w tej kwestii rekomendacjom rodziny lub znajomych, którzy wcześniej korzystali z usług danego pełnomocnika. Tylko niecałe 40 proc. kieruje się reklamami, przy czym jako ich źródło wskazują głównie internet, media społecznościowe czy portale porównawcze. Dwukrotnie mniej (20,4 proc.) korzysta z pierwszej kancelarii (np. ich domu, lub sądu). Niemal tyle samo (19,4 proc.) współpracuje regularnie z jakąś kancelarią. Niecałe 3,8 proc. woli samodzielnie prowadzić sprawę.
Czytaj więcej
Czy zapłacenie za pierwsze miejsce w wyszukiwarce to delikt? Adwokaci czekają na jasne reguły.
Co do powodów ograniczania możliwości marketingu, najwięcej odbiorców wskazało konieczność ochrony klientów przed nieuczciwą reklamą (64 proc.) Pozostałe wskazania to możliwość odróżnienia adwokata od „zwykłego prawnika” (61,2 proc.), zachowanie wysokiej jakości usług (58,2 proc.) tradycje zawodu i zaufanie do niego (52,4 proc.) oraz dostęp do rzetelnej informacji handlowej (55,2 proc.). Co ważne, na te same czynniki swoich odpowiedziach zwracali uwagę także adwokaci.
Ankieta wskazał też że choć komunikacja online nie budzi kontrowersji wśród klientów, to wciąż wysoko cenią oni tzw. „tradycyjne” sposoby promowania się, np. szyldy z informacją. Dobrze postrzegana jest też osobista aktywność adwokata o charakterze edukacyjnym, jak blogi czy wystąpienia eksperckie. Negatywne skojarzenia budzą natomiast wszelkie formy płatnej promocji, oraz te kojarzone ściśle z „reklamowaniem się” w szczególności w sposób nachalny i natarczywy. Ogólnie, klienci wskazują, że obecna działalność marketingowa adwokatów jest zgodna z ich oczekiwaniami i zgodne z ochroną ich interesów.