Adwokat nie może nachalnie się promować

dr Paweł Skuczyński, Instytut Etyki Prawniczej

Aktualizacja: 24.02.2010 03:40 Publikacja: 24.02.2010 00:48

Adwokat nie może nachalnie się promować

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Niebawem ma powstać internetowy rejestr adwokatów, który ułatwi przeciętnemu obywatelowi znalezienie odpowiedniego obrońcy. Bo w Polsce adwokaci nie mogą się reklamować. Właściwie dlaczego?[/b]

[b]Paweł Skuczyński:[/b] Zawód adwokata jest zawodem zaufania publicznego, o czym informuje nas art. 17 konstytucji. Właśnie ze względu na to są pewne ograniczenia dotyczące tej profesji. Chodzi o to, by chronić zaufanie między adwokatem i klientem. Niektóre techniki marketingowe służące pozyskaniu klienta stoją w sprzeczności z tym zaufaniem.

[b]Mowa jest o „pozyskiwaniu klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodową”. Co to pojęcie oznacza?[/b]

Ono jest celowo niedookreślone, ponieważ wszystkich przykładów niedopuszczalnego pozyskiwania klientów nie da się zaklasyfikować nawet w [link=http://www.rp.pl/temat/412810.html]kodeksie etyki[/link] zawodowej. Za niegodne sposoby pozyskiwania klienta uważa się wszelkie działania o charakterze nachalnym, jak prowadzenie kampanii ulotkowych, telefonicznych czy proponowanie swoich usług w sytuacjach niedogodnych dla klienta. W anglosaskim świecie znany jest przypadek chasing ambulance, czyli prawnika „biegnącego” za karetką i oferującego rannemu poprowadzenie jego sprawy o odszkodowanie.

[b]Jak w takim razie adwokaci mają zdobywać klientów?[/b]

Na ten temat trwają w środowisku dyskusje. Osobiście jestem za tym, aby adwokaci mogli informować o oferowanych przez siebie usługach. Ważne, by przekaz ten dotyczył specjalizacji adwokata, cennika jego usług, zespołu, z którym pracuje. Jednym słowem, by przekaz ten miał charakter informacyjny, a nie oceniający np. jakość swoich prac.

[b]Jak do tej pory klienci mogli znaleźć sprawnego i odpowiedniego do swoich potrzeb adwokata?[/b]

Dużą rolę w promowaniu usług pełnił samorząd adwokacki. Były bazy teleinformatyczne, książki telefoniczne, można było uzyskać informację w sądach czy w okręgowych radach adwokackich. Często także jeden klient polecał drugiemu swojego adwokata. Dziś możliwości poszukiwania odpowiednich fachowców są większe i adwokaci z powodzeniem się do tego dostosowują. [i]

Prosimy także o zapoznanie się z naszym serwisem:

[link=http://www.rp.pl/temat/55772.html] rp.pl » Prawnicy, doradcy i biegli » Etyka i reklama [/link] [/i]

[b]Rz: Niebawem ma powstać internetowy rejestr adwokatów, który ułatwi przeciętnemu obywatelowi znalezienie odpowiedniego obrońcy. Bo w Polsce adwokaci nie mogą się reklamować. Właściwie dlaczego?[/b]

[b]Paweł Skuczyński:[/b] Zawód adwokata jest zawodem zaufania publicznego, o czym informuje nas art. 17 konstytucji. Właśnie ze względu na to są pewne ograniczenia dotyczące tej profesji. Chodzi o to, by chronić zaufanie między adwokatem i klientem. Niektóre techniki marketingowe służące pozyskaniu klienta stoją w sprzeczności z tym zaufaniem.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów