Reklama

Adwokat nie może nachalnie się promować

dr Paweł Skuczyński, Instytut Etyki Prawniczej

Aktualizacja: 24.02.2010 03:40 Publikacja: 24.02.2010 00:48

Adwokat nie może nachalnie się promować

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Niebawem ma powstać internetowy rejestr adwokatów, który ułatwi przeciętnemu obywatelowi znalezienie odpowiedniego obrońcy. Bo w Polsce adwokaci nie mogą się reklamować. Właściwie dlaczego?[/b]

[b]Paweł Skuczyński:[/b] Zawód adwokata jest zawodem zaufania publicznego, o czym informuje nas art. 17 konstytucji. Właśnie ze względu na to są pewne ograniczenia dotyczące tej profesji. Chodzi o to, by chronić zaufanie między adwokatem i klientem. Niektóre techniki marketingowe służące pozyskaniu klienta stoją w sprzeczności z tym zaufaniem.

[b]Mowa jest o „pozyskiwaniu klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodową”. Co to pojęcie oznacza?[/b]

Ono jest celowo niedookreślone, ponieważ wszystkich przykładów niedopuszczalnego pozyskiwania klientów nie da się zaklasyfikować nawet w [link=http://www.rp.pl/temat/412810.html]kodeksie etyki[/link] zawodowej. Za niegodne sposoby pozyskiwania klienta uważa się wszelkie działania o charakterze nachalnym, jak prowadzenie kampanii ulotkowych, telefonicznych czy proponowanie swoich usług w sytuacjach niedogodnych dla klienta. W anglosaskim świecie znany jest przypadek chasing ambulance, czyli prawnika „biegnącego” za karetką i oferującego rannemu poprowadzenie jego sprawy o odszkodowanie.

[b]Jak w takim razie adwokaci mają zdobywać klientów?[/b]

Reklama
Reklama

Na ten temat trwają w środowisku dyskusje. Osobiście jestem za tym, aby adwokaci mogli informować o oferowanych przez siebie usługach. Ważne, by przekaz ten dotyczył specjalizacji adwokata, cennika jego usług, zespołu, z którym pracuje. Jednym słowem, by przekaz ten miał charakter informacyjny, a nie oceniający np. jakość swoich prac.

[b]Jak do tej pory klienci mogli znaleźć sprawnego i odpowiedniego do swoich potrzeb adwokata?[/b]

Dużą rolę w promowaniu usług pełnił samorząd adwokacki. Były bazy teleinformatyczne, książki telefoniczne, można było uzyskać informację w sądach czy w okręgowych radach adwokackich. Często także jeden klient polecał drugiemu swojego adwokata. Dziś możliwości poszukiwania odpowiednich fachowców są większe i adwokaci z powodzeniem się do tego dostosowują. [i]

Prosimy także o zapoznanie się z naszym serwisem:

[link=http://www.rp.pl/temat/55772.html] rp.pl » Prawnicy, doradcy i biegli » Etyka i reklama [/link] [/i]

[b]Rz: Niebawem ma powstać internetowy rejestr adwokatów, który ułatwi przeciętnemu obywatelowi znalezienie odpowiedniego obrońcy. Bo w Polsce adwokaci nie mogą się reklamować. Właściwie dlaczego?[/b]

[b]Paweł Skuczyński:[/b] Zawód adwokata jest zawodem zaufania publicznego, o czym informuje nas art. 17 konstytucji. Właśnie ze względu na to są pewne ograniczenia dotyczące tej profesji. Chodzi o to, by chronić zaufanie między adwokatem i klientem. Niektóre techniki marketingowe służące pozyskaniu klienta stoją w sprzeczności z tym zaufaniem.

Reklama
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Lex Markiewicz, czyli teraz k… my
Prawo drogowe
Nadchodzą kolejne podwyżki dla kierowców. Opłata wzrośnie aż trzykrotnie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy powiedział, co trzeba zrobić, żeby zasiedzieć działkę sąsiada
Cudzoziemcy
Czy Ukraińcy w Polsce leczą się kosztem Polaków? Zaskakujące dane ZUS i NFZ
Prawo w Polsce
Zapadł przełomowy wyrok dla pacjentów. Chodzi o rejestrację do lekarza POZ
Reklama
Reklama