Adwokat nie może nachalnie się promować

dr Paweł Skuczyński, Instytut Etyki Prawniczej

Aktualizacja: 24.02.2010 03:40 Publikacja: 24.02.2010 00:48

Adwokat nie może nachalnie się promować

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Niebawem ma powstać internetowy rejestr adwokatów, który ułatwi przeciętnemu obywatelowi znalezienie odpowiedniego obrońcy. Bo w Polsce adwokaci nie mogą się reklamować. Właściwie dlaczego?[/b]

[b]Paweł Skuczyński:[/b] Zawód adwokata jest zawodem zaufania publicznego, o czym informuje nas art. 17 konstytucji. Właśnie ze względu na to są pewne ograniczenia dotyczące tej profesji. Chodzi o to, by chronić zaufanie między adwokatem i klientem. Niektóre techniki marketingowe służące pozyskaniu klienta stoją w sprzeczności z tym zaufaniem.

[b]Mowa jest o „pozyskiwaniu klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodową”. Co to pojęcie oznacza?[/b]

Ono jest celowo niedookreślone, ponieważ wszystkich przykładów niedopuszczalnego pozyskiwania klientów nie da się zaklasyfikować nawet w [link=http://www.rp.pl/temat/412810.html]kodeksie etyki[/link] zawodowej. Za niegodne sposoby pozyskiwania klienta uważa się wszelkie działania o charakterze nachalnym, jak prowadzenie kampanii ulotkowych, telefonicznych czy proponowanie swoich usług w sytuacjach niedogodnych dla klienta. W anglosaskim świecie znany jest przypadek chasing ambulance, czyli prawnika „biegnącego” za karetką i oferującego rannemu poprowadzenie jego sprawy o odszkodowanie.

[b]Jak w takim razie adwokaci mają zdobywać klientów?[/b]

Na ten temat trwają w środowisku dyskusje. Osobiście jestem za tym, aby adwokaci mogli informować o oferowanych przez siebie usługach. Ważne, by przekaz ten dotyczył specjalizacji adwokata, cennika jego usług, zespołu, z którym pracuje. Jednym słowem, by przekaz ten miał charakter informacyjny, a nie oceniający np. jakość swoich prac.

[b]Jak do tej pory klienci mogli znaleźć sprawnego i odpowiedniego do swoich potrzeb adwokata?[/b]

Dużą rolę w promowaniu usług pełnił samorząd adwokacki. Były bazy teleinformatyczne, książki telefoniczne, można było uzyskać informację w sądach czy w okręgowych radach adwokackich. Często także jeden klient polecał drugiemu swojego adwokata. Dziś możliwości poszukiwania odpowiednich fachowców są większe i adwokaci z powodzeniem się do tego dostosowują. [i]

Prosimy także o zapoznanie się z naszym serwisem:

[link=http://www.rp.pl/temat/55772.html] rp.pl » Prawnicy, doradcy i biegli » Etyka i reklama [/link] [/i]

[b]Rz: Niebawem ma powstać internetowy rejestr adwokatów, który ułatwi przeciętnemu obywatelowi znalezienie odpowiedniego obrońcy. Bo w Polsce adwokaci nie mogą się reklamować. Właściwie dlaczego?[/b]

[b]Paweł Skuczyński:[/b] Zawód adwokata jest zawodem zaufania publicznego, o czym informuje nas art. 17 konstytucji. Właśnie ze względu na to są pewne ograniczenia dotyczące tej profesji. Chodzi o to, by chronić zaufanie między adwokatem i klientem. Niektóre techniki marketingowe służące pozyskaniu klienta stoją w sprzeczności z tym zaufaniem.

Praca, Emerytury i renty
Zwolnienie z pracy za krytykę LGBTQ i feministek? Zapadł ważny wyrok
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo dla Ciebie
Prof. Safjan o zaprzysiężeniu Karola Nawrockiego: Precyzuję stanowisko