Zależnie od specyfiki danej gałęzi prawa jego stosowanie nie jest możliwe bez udziału organu państwa, np. prawo karne, i przeciwnie - może się obyć bez niego, np. prawo cywilne, kiedy jednostka zawiera różnorodne umowy. Można więc stosowanie prawa ograniczać jedynie do procesu decyzyjnego podejmowanego przez kompetentny organ państwowy albo też niezbędne jest szerokie jego ujęcie z podmiotowego punktu widzenia. Wtedy mówi się o podmiotach w nim uczestniczących. Szczególnie wyraźnie widać to w prawie podatkowym, które wymaga, by podatnik dokonał obliczenia obciążających go podatków (samoobliczenie) lub też nakłada na inny podmiot niebędący organem państwowym - płatnika - obowiązek obliczenia podatku. Podmioty te, wykonując swoje ustawowe obowiązki, z reguły korzystają z wyspecjalizowanych usług, co stanowi jedną z zasadniczych przyczyn powstania stosunkowo nowego (przynajmniej u nas) zawodu doradcy podatkowego. Prestiż tej profesji, a także jej miejsce wśród adwokatów, radców prawnych, notariuszy, zależy przede wszystkim od tego, jak efektywnie doradcy podatkowi (dalej: doradcy) będą uczestniczyli w procesie stosowania prawa.
Pierwszy etap stosowania prawa podatkowego to samoobliczanie dokonywane przez podatników oraz obliczanie podatków przez płatników. Może on się za kończyć ustaleniem roszczenia podatkowego państwa (lub władzy samorządowej) oraz jego realizacją, jeśli prawidłowość samoobliczenia lub obliczenia podatku nie zostanie zakwestionowana. Taki finał oznacza wzorcową realizacja celów, jakie legły u podstaw wprowadzenia tego rodzaju modelu stosowania prawa podatkowego.
W istotnym stopniu zależy to od doradców, czyli właściwej obsługi prawnej podatników i płatników. Dobrym zaś doradcą jest nie tyle ten, który wygrywa wiele spraw w sądach, ile ten, który kończy spory podatkowe na jak najniższym etapie stosowania prawa. Z tego punktu widzenia podstawowe znaczenie ma dyskurs prawniczy (argumentacyjny) prowadzony przez doradcę w toku kontroli wykonywanej przez organ administracji. Kontrola ta dotyczy wprawdzie podatnika (płatnika), w istocie jednak, skoro korzysta on z usług doradcy, obejmuje stosowanie prawa przez doradców, choć konsekwencje podatkowoprawne zawsze ponosi podatnik lub płatnik.
Podmioty niebędące organami publicznymi (państwowymi lub samorządowymi) dokonują kwalifikacji ustalonego stanu faktycznego z punktu widzenia kryteriów normatywnych, tj. ustaw podatkowych, oraz wyznaczają konsekwencje tej kwalifikacji. Zdarzenia, które są ustalane w postępowaniu podatkowym, należą z reguły do sfery prawa prywatnego: dokonywanie obrotu, uzyskiwanie majątku, osiąganie zysków, zmiana własności, korzystanie z określonych praw przysługujących właścicielowi lub posiadaczowi itp., ale ich kwalifikacja oraz jej konsekwencje prawne to już domena prawa podatkowego.
Kontrola samoobliczania lub obliczania podatku przez płatnika sprowadza się do urzędowego sprawdzenia prawidłowości wykonania przez podatnika (płatnika) roli, jaką mu prawo podatkowe przypisało. Istotne jest zatem, aby podmioty niebędące organami publicznymi, stosując prawo podatkowe, brały także pod uwagę, jaka może być wydana decyzja podatkowa w ich sprawie, a w wypadku doradców - ich klientów. Chodzi w szczególności o przewidywalność samej treści decyzji, jaką mogą wydać organy podatkowe w wyniku kontroli, oraz o jej skutki prawne, a także losy tej decyzji w razie skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.