Subwencja to przekazanie określonych środków pieniężnych z budżetu państwa. To wydatek bezzwrotny dokonywany z budżetu państwa lub budżetu lokalnego na rzecz różnych podmiotów[10].
Zamówienie publiczne to odpłatne umowy zawierane między zamawiającym a dostawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane (art. 2 pkt 13 ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo o zamówieniach publicznych[11]).
Zachowanie sprawcy czynu określonego w art. 297 § 2 k.k. polega na zaniechaniu powiadomienia właściwego organu lub instytucji o zaistnieniu okoliczności, które mogą mieć wpływ na wstrzymanie bądź ograniczenie wysokości udzielonego wsparcia finansowego, instrumentu płatniczego czy też zamówienia.
Obowiązek taki dotyczy tych instytucji lub organów, które podjęły decyzję o przyznaniu wsparcia finansowego, instrumentu płatniczego lub zamówienia publicznego. Powiadomienie takie powinno zawierać okoliczności, których uwzględnienie spowoduje wstrzymanie lub ograniczenie wysokości udzielonych uprawnień.
Strona przedmiotowa przestępstwa z art. 297 § 2 k.k. składa się zatem z trzech elementów[12]:
– istnienie po stronie podmiotu określonego obowiązku działania na rzecz określonego podmiotu,
– powstanie sytuacji mogącej mieć wpływ na wstrzymanie, ograniczenie lub możliwość dalszego korzystania z instrumentu finansowego wskazanego w art. 297 § 1 k.k.,
– czynność sprawcza polegająca na niepowiadomieniu właściwego podmiotu.
Zachowanie sprawcy może polegać na całkowitym zaniechaniu powiadomienia właściwego organu albo tylko na nieinformowaniu o niektórych danych mogących mieć wpływ na wstrzymanie lub ograniczenie określonego świadczenia. Sprawcami mogą być nie tylko osoby korzystające ze świadczeń, ale także te osoby, na które zostały nałożone prawnie takie obowiązki w danej jednostce organizacyjnej[13].
Czyn zabroniony określony w art. 297 § 2 k.k. to przestępstwo formalne (bezskutkowe), które jest dokonane w chwili upływu terminu przekazania informacji o zaistniałych okolicznościach, jeśli taki był wyznaczony lub gdy sprawca mimo braku przeszkód nie przekazał przedmiotowej informacji bezpośrednio po wystąpieniu określonych w tym przepisie okoliczności.
Obowiązek powiadomienia musi być wyraźnie określony, czyli wiadomy sprawcy i dający się wykazać. Sprawcami przestępstwa z art. 297 § 2 k.k. będą najczęściej pracownicy instytucji finansowych rozporządzających mieniem oraz pracownicy instytucji o charakterze pomocniczym lub nadzorczym w odniesieniu do obrotu finansowego[14].
Przestępstwo z art. 297 § 2 k.k. można popełnić wyłącznie umyślnie w postaci zamiaru bezpośredniego albo ewentualnego. Sprawca (aby przypisać mu odpowiedzialność karną) musi mieć świadomość istnienia trzech elementów[15]:
– wiedza o zakresie i treści swoich obowiązków,
– wiedza o rzeczywistym znaczeniu wiadomości,
– świadomość zatrzymania wiadomości.
Sprawca może odpowiadać jedynie za to, o czym wiedział, a nie za to, co powinien wiedzieć. Podmiotowy zakres odpowiedzialności wyznaczają zatem obowiązki formalne wskazane i przyjęte, a nie powinności wynikające np. wyłącznie z charakteru wykonywanej funkcji[16].
Autorka jest prokuratorem w stanie spoczynku, zajmuje się pracą naukową i dydaktyczną z zakresu prawa karnego i procedury karnej
Fragment pochodzi z książki Ewy Targońskiej „Prawo karne dla radców prawnych”, Wydawnictwo Gaskor Sp. z o.o., Wrocław 2011
[1] C. Bylica, Oszustwo kredytowe na tle obecnego i przyszłego stanu prawnego, PS 1998, nr 3, s. 76 i nast.
[2] Tak: SN w wyr. z 2.12.2003 r., IV KK 37/03, OSNPriP 2004, nr 6, s. 7.
[3] R. Zawłocki, Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu…, s. 1073.
[4] A. Marek, Prawo karne, Warszawa 2009, s. 578.
[5] Tak: SA w Krakowie w wyr. z 19.8.1998 r., II AKa 127/98, KZS 1998, nr 10, poz. 26.
[6] Dz.U. Nr 100, poz. 1081 ze zm.
[7] J. Skorupka, Przestępstwo oszustwa finansowego, Prok. i Prawo 2005, nr 7-8, s. 145 i nast.
[8] M. Filar (red.) Kodeks…, s. 1068 i nast.
[9] Zob. wyr. SN z 22.4.1999 r., II CKN 204/98, OSNC 2000, nr 1, poz. 4.
[10] M. Filar (red.) Kodeks…, s. 1068 i nast.
[11] Dz.U. Nr 19, poz. 177.
[12] R. Zawłocki, Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu…, s. 1077.
[13] J. Skorupka, Przestępstwo oszustwa finansowego z art. 297 § 1 k.k. po noweli z marca 2004 r., Prok. i Prawo 2005, nr 7-8, s. 149.
[14] R. Zawłocki, Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu…, s. 1080.
[15] B. Kurzępa, Oszustwo gospodarcze, Prok. i Prawo 1998, nr 5, s. 43 i nast.
[16] R. Zawłocki, Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu…, s. 1082.
22 października 2009 r. Senat RP zadecydował o tzw. dużej nowelizacji kodeksów
: karnego, postępowania karnego, karnego wykonawczego oraz karnego skarbowego.
Nowelizacja
weszła w życie 8 czerwca 2010 r.
(DzU z 2009 roku nr 206, poz. 1589)
i
znacznie zwiększyła dotychczasowe uprawnienia radców prawnych, jako pełnomocników w postępowaniu karnym.
Obecnie, bez żadnych ograniczeń, pełnomocnikiem może być zarówno adwokat, jak i radca prawny.
Ponadto radcom prawnym przyznano uprawnienia w zakresie sporządzenia i podpisania subsydiarnego aktu oskarżenia w sprawach ściganych z oskarżenia publicznego.
Istotną zmianą jest również uprawnienie radcy prawnego, bez względu na to, czyim jest pełnomocnikiem, do sporządzenia i podpisania apelacji od wyroku sądu okręgowego.
Zmiana ta z pewnością spowoduje większą dostępność pomocy prawnej oferowanej przez profesjonalnych pełnomocników w postępowaniu karnym.
Niezmienione pozostały natomiast ograniczenia dotyczące obrony oskarżonego. W dalszym ciągu takie uprawnienia posiadają jedynie adwokaci. Wielokrotnie powtarzanym argumentem ze strony środowiska adwokatów sprzeciwiających się rozszerzeniu tych uprawnień na radców prawnych jest fakt, że nie posiadają oni wystarczającej wiedzy z zakresu prawa karnego.
Po to, by ułatwić radcom prawnym przyswojenie nowych zasad prawa karnego i procedury karnej, w każdy czwartek w serwisie ww.rp.pl/prawnicy publikujemy fragmenty książki Ewy Targońskiej „Prawo karne dla radców prawnych".
Więcej w serwisie:
Prawo i postępowanie karne dla radców