W art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przewidziano, że zadania własne obejmują m.in. sprawy promocji gminy. Przyjmuje się, że przez promocję należy rozumieć rozpowszechnianie, propagowanie i reklamowanie walorów gminy.
Wymierne korzyści
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 10 września 2013 r. (sygn. I SA/Gd 620/13, G.Prawna RiA2014/37/1) promocja miasta, dbanie o rozwój infrastruktury turystycznej i zachęcanie turystów do odwiedzania gminy odpowiada przede wszystkim zbiorowym interesom wspólnoty samorządowej, w związku z czym co do zasady zadania te wykonywane są w ramach władztwa publicznego gminy.
W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 6 grudnia 2000 r. (sygn. I SA/Gd 2038/99, OSP 2001/11/158) zaznaczono jednak, że za działania, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 18 u.s.g., można uznać promocję miasta jako centrum turystycznego tylko w sytuacji, jeżeli zakres tej promocji (realny krąg potencjalnych klientów), forma, koszt i wiarygodność kontrahenta pozwalają na racjonalne założenie, że wspólnota samorządowa osiągnie wymierne korzyści z napływu dodatkowej liczby turystów.
W wyroku WSA w Krakowie z 22 września 2009 r. (sygn. III SA/Kr 1077/08, NZS 2010/1/16) podkreślono także, że czym innym jest promowanie danego produktu od promowania gminy w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 18 u.s.g.
Nie można zatem utworzyć związku międzygminnego, którego celem jest wspólne wykonywanie zadań publicznych (art. 64 ust. 1 u.s.g.) po to, aby promować w ten sposób lokalny produkt. Nie oznacza to oczywiście zakazu zrzeszania się gmin, w których wytwarzany jest określony produkt. Możliwe jest to jednak w różnych formach cywilnoprawnych (np. stowarzyszenia gmin), a nie w formie związku międzygminnego, dla którego ustawodawca przewidział ograniczenia co do dopuszczalnego celu jego utworzenia.