Sąd: ścieżka rowerowa może być budowana na podstawie specustawy

Budowa ścieżki rowerowej może niekiedy skorzystać ze specustawy drogowej.

Aktualizacja: 06.10.2021 09:36 Publikacja: 06.10.2021 07:31

Sąd: ścieżka rowerowa może być budowana na podstawie specustawy

Foto: Fotorzepa/Łukasz Solski

Na mocy tej ustawy oraz ustawy o drogach publicznych starosta udzielił gminie zezwolenia na budowę odcinka gminnej drogi rowerowej wzdłuż pasa drogi wojewódzkiej. Oparł je na przepisach ustawy o drogach publicznych oraz tzw. specustawy drogowej, określającej zasady i warunki przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Decyzję o budowie drogi rowerowej uchylił – i umorzył postępowanie przed organem I instancji – wojewoda lubuski. Specustawę drogową stosuje się jedynie w przypadku budowy lub rozbudowy dróg publicznych – wyjaśnił. Tymczasem starosta zezwolił na ich podstawie na realizację odcinka gminnej drogi rowerowej, która nie jest drogą publiczną, powiązaną z sąsiadującą drogą wojewódzką.

W skardze do WSA w Gorzowie Wlkp. gmina wniosła o uchylenie decyzji wojewody. Nie wie bowiem, na jakiej podstawie stwierdził on brak powiązania drogi rowerowej z drogą wojewódzką. Nie wziął też pod uwagę, że gmina i województwo zawarły porozumienie o budowie przez gminę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż dróg wojewódzkich. Budowa drogi rowerowej, objętej porozumieniem, powinna więc być traktowana jako inwestycja w zakresie dróg publicznych, objętych przepisami specustawy.

Czytaj więcej

Zezwolenie na inwestycję na podstawie specustawy drogowej bez oceniania projektu - wyrok WSA

Spór przed WSA wygrała gmina; sąd uchylił decyzję wojewody lubuskiego. Zwrócił uwagę, że uproszczone zasady i procedury przygotowania i realizacji inwestycji drogowych dotyczą inwestycji mających na celu budowę i rozbudowę dróg publicznych. Organy administracji muszą więc zbadać, czy w konkretnej sprawie chodzi o realizację celów publicznych, czy innych. Odnosi się to również do drogi rowerowej. Te są drogami wewnętrznymi, jeśli nie są zaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych, i zlokalizowane w pasie drogowym tych dróg.

– Ustawa przewiduje jednak dwa wyjątki, w których dana droga rowerowa może być drogą publiczną – uzasadniał wyrok sędzia sprawozdawca Jacek Jaśkiewicz. – A więc wtedy, gdy droga rowerowa znajduje się w pasie drogowym drogi publicznej oraz gdy zostaną wykazane przyczyny, związane z celem inwestycji, jej przeznaczeniem i faktyczną realizacją. W dotychczasowym postępowaniu nie ustalono jednak, czy droga rowerowa, która ma przebiegać w odległości 5 m od jezdni drogi wojewódzkiej, przebiega, choćby w części, w obrębie tego pasa drogowego. Konieczne jest zatem zweryfikowanie, czy zamierzana inwestycja prowadzi do powstania drogi publicznej, i czy jej dotyczy.

Znaczenie mają również okoliczności porozumienia zawartego między gminą a samorządem. Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: II SA/Go 445/21

Na mocy tej ustawy oraz ustawy o drogach publicznych starosta udzielił gminie zezwolenia na budowę odcinka gminnej drogi rowerowej wzdłuż pasa drogi wojewódzkiej. Oparł je na przepisach ustawy o drogach publicznych oraz tzw. specustawy drogowej, określającej zasady i warunki przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Decyzję o budowie drogi rowerowej uchylił – i umorzył postępowanie przed organem I instancji – wojewoda lubuski. Specustawę drogową stosuje się jedynie w przypadku budowy lub rozbudowy dróg publicznych – wyjaśnił. Tymczasem starosta zezwolił na ich podstawie na realizację odcinka gminnej drogi rowerowej, która nie jest drogą publiczną, powiązaną z sąsiadującą drogą wojewódzką.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów