Kształcenie w ośrodkach wychowawczych

Istotą pracy z wychowankami ma być przygotowanie ich do samodzielnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w życiu społecznym.

Publikacja: 11.08.2015 08:14

Kształcenie w ośrodkach wychowawczych

Foto: www.sxc.hu

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

– To efekt przeprowadzonych w latach 2014–2015 przez MEN oraz rzecznika praw dziecka ocen funkcjonowania placówek systemu oświaty, które wskazały nieprawidłowości – mówi Tadeusz Sławecki, wiceminister edukacji narodowej. – Proponowane zmiany służą poprawie funkcjonowania placówek, w tym zwiększeniu bezpieczeństwa wychowanków, podniesieniu jakości pracy wychowawczej. Kładą większy nacisk na przygotowanie wychowanków do samodzielnego, odpowiedzialnego życia poza placówką – dodaje.

Projektowane zmiany dotyczą przede wszystkim młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW), młodzieżowych ośrodków socjoterapii (MOS), specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych (SOSW), specjalnych ośrodków wychowawczych (SOW) oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych (ORW), a więc tych placówek, których działania skierowane są odpowiednio do niepełnosprawnych dzieci i młodzieży.

– Nowe przepisy przede wszystkim porządkują katalog tych placówek – wyjaśnia Tadeusz Sławecki. – W katalogu osobno zostały wymienione młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze i ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze – dodaje wiceminister.

Projektowane rozporządzenie określa także zasady pracy z wychowankami w takich placówkach.

– Mają one charakter uniwersalny i odnoszą się do praw wychowanków wynikających m.in. z konwencji o prawach dziecka – wskazuje wiceminister Sławecki. – W szczególności wskazujemy, że placówki powinny dbać o rozwój poznawczy i społeczny wychowanka oraz wspierać jego kreatywną aktywność, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi wychowanka – dodaje.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

– To efekt przeprowadzonych w latach 2014–2015 przez MEN oraz rzecznika praw dziecka ocen funkcjonowania placówek systemu oświaty, które wskazały nieprawidłowości – mówi Tadeusz Sławecki, wiceminister edukacji narodowej. – Proponowane zmiany służą poprawie funkcjonowania placówek, w tym zwiększeniu bezpieczeństwa wychowanków, podniesieniu jakości pracy wychowawczej. Kładą większy nacisk na przygotowanie wychowanków do samodzielnego, odpowiedzialnego życia poza placówką – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO