Cena zawsze czyni cuda

Piotr Jarosz, specjalista do spraw handlu w Internecie

Publikacja: 27.07.2013 01:01

Cena zawsze czyni cuda

Foto: ROL

Coraz więcej produktów z polskich sklepów internetowych znajduje nabywców za granicą. Z czego to wynika?

Piotr Jarosz:

Handlem przez Internet rządzi taka sama reguła jak zwykłym handlem, która sprawdza się tak samo w każdym kraju: cena zawsze czyni cuda. Zagraniczni klienci kupują produkty z polskich sklepów, ale bardzo często wynika to z tego, że są znacznie tańsze, a nie z tego, że dany produkt jest polską specjalnością.

Czy kupowanie w zagranicznych sklepach internetowych jest tak samo bezpieczne jak w krajowych?

Większość internautów, którzy decydują się na zakupy w sieci, liczy na to, że sporo zaoszczędzi, nawet jeśli wiąże się to z dłuższym oczekiwaniem na produkt, zwłaszcza gdy sprowadzamy go z zagranicy. Jeśli kupujemy w sklepie krajowym, w miarę się orientujemy w przepisach i znamy instytucje, które nas wspierają, czujemy się bezpiecznie. Natomiast kupowanie od zagranicznych sprzedawców jest uważane za bardziej ryzykowne, mimo że jesteśmy dobrze chronieni, choćby przez Europejskie Centrum Konsumenckie.

U nas handel internetowy jest zdecydowanie mniej rozwinięty niż na Zachodzie. Ale czy wszędzie tam zakupy w sieci są bardziej popularne niż w Polsce?

W Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii tak. Ale jeśli popatrzymy na Włochy czy Hiszpanię, to je prześcignęliśmy. Według szacunków Eurostatu w Polsce jest procentowo więcej osób kupujących w Internecie niż we Włoszech.

Od czego zależy popularność zakupów w Internecie?

W społeczeństwach bardziej otwartych, światopoglądowo liberalnych, tam, gdzie jest większy kapitał zaufania społecznego, na przykład w krajach skandynawskich, ludzie chętniej robią zakupy w Internecie. Natomiast w krajach bardziej tradycyjnych światopoglądowo, jak Grecja czy Włochy, taka sprzedaż jest mniejsza. W Skandynawii prawie 80 procent ludzi kupuje przez Internet, we Włoszech czy Hiszpanii – około 20 procent.

Skąd się bierze niechęć niektórych do handlu w Internecie?

Z niewiedzy czy możliwego ryzyka, którego ludzie nie są w stanie oszacować. Duży wpływ na to mają doniesienia medialne, które mówią o tym, że wykradziono numery kart czy że ktoś oszukał na Allegro. Nie mówi się o tym, że odbyło się 100 tysięcy udanych transakcji, tylko o tej jednej nieudanej, oszukańczej.

Coraz więcej produktów z polskich sklepów internetowych znajduje nabywców za granicą. Z czego to wynika?

Piotr Jarosz:

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!