Owsiak, geniusz marketingu

Rozmowa z Erykiem Mistewiczem, ekspertem strategii marketingowych

Publikacja: 12.01.2014 22:26

Rz: Za nami 22. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Pomysłodawca tej akcji Jerzy Owsiak dla wielu jest postacią kontrowersyjną. Kim on jest?

Eryk Mistewicz:

Jerzy Owsiak to świetny marketingowiec i naprawdę niezły psycholog społeczny. Doskonale wpisuje się w gwałtowne poszukiwanie autorytetu, gdy wszystkie dotychczasowe zostały zanegowane. Wiele środowisk widzi ?w Owsiaku kogoś, czyj głos trafi do ludzi młodych, tak jak 20 lat temu.

W jaki sposób to wtedy robił?

Jego przekaz zawsze był prosty. To świat absolutnej wolności bez szczególnych reguł. W tym świecie człowiek sam sobie jest władcą. Jerzy Owsiak nie kazał młodym ludziom się zmieniać, wręcz negował potrzebę samorozwoju, kwestionował stawianie wymagań, mozolnej pracy i pokonywania trudności. Burzył reguły. Polska, Kościół, tradycja, obowiązek – jeśli te pojęcia pojawiały się ?w jego wypowiedziach, to tylko ?w negatywnym kontekście. ?W okolicach 2000 r. Owsiak zrozumiał wreszcie, że nie powinien tak silnie upolityczniać swojej misji. Wtedy w ogóle przestał mówić o wartościach.

Dawny wizerunek nie przeszkadza mu w nowej roli autorytetu moralnego?

Rozumie, jak silne jest środowisko, któremu zależy, by najważniejszą wartością wpajaną młodym ludziom był egoizm i by nie uznawali oni, jak śpiewa francuski muzyk jazzowy Thomas Dutronc, „ni Maître, ni Dieu"; ani Boga, ani Pana. Nauczył się więc przeplatać humanizm nihilizmem. Do tego stworzył naprawdę świetnie działającą machinę opartą na psychologii społecznej. Daje to, co komu jest potrzebne: politykom, biznesowi, stacjom telewizyjnym, zwykłym ludziom. Genialnie wręcz identyfikuje zapotrzebowania różnych grup ?i odpowiada na nie.

Wciąż trafia do młodzieży?

Trochę zagubił się w XXI wieku, jakby wciąż został na etapie akcji „Uwolnić słonia!" i Towarzystwa Przyjaciół Chińskich Ręczników z końcówki PRL. Nie do końca trafia do tych młodych ludzi, którzy żyją w nowych mediach, na portalach społecznościowych. Jest tam praktycznie nieobecny.

Nihilizm i pomoc charytatywna chyba nie bardzo do siebie pasują...

Ale dobrze zidentyfikował obszar konkurencyjny: Kościół katolicki i Caritas. Jerzy Owsiak łowi więc swoich wyznawców w tej drugiej części sceny. Z biznesowego punktu widzenia to, co robi, jest całkowicie zrozumiałe: jego brak szacunku dla polskości, dla tradycyjnych wartości, małżeństwa, rodziny itd. Skupia się na ludziach, którzy chcą się bawić, singlować, radośnie i bez wysiłku spędzać czas.

Wielkia Orkiestra Świątecznej Pomocy w tym roku grała "Na ratunek"

Rz: Za nami 22. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Pomysłodawca tej akcji Jerzy Owsiak dla wielu jest postacią kontrowersyjną. Kim on jest?

Eryk Mistewicz:

Pozostało 94% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!