1. Przyszłość integracji. Czy Unia Europejska powinna pozostać dalej związkiem państw, zmierzać w kierunku federalizacji, czy też stawać się w dłuższej perspektywie superpaństwem?
Wobec wzrostu potęgi Chin i Indii, nieprzewidywalności Rosji oraz możliwych rozbieżności europejskich i amerykańskich interesów, zacieśnienie integracji w ramach UE jest konieczne. Tylko zjednoczona Europa będzie w stanie skutecznie konkurować w globalnej gospodarce oraz prowadzić asertywną politykę wobec innych globalnych graczy. Osiągnięcie tego stanu musi iść w parze z ograniczeniem kompetencji rządów narodowych, włącznie z – w perspektywie 15-20 lat –formalnym odejściem od paradygmatu suwerenności państw członkowskich. Obecne rozwiązania instytucjonalne, wymagające wypracowania kompromisu między 28 członkami Unii, są nieefektywne i powinny zostać zastąpione klasyczną strukturą federalną: zrozumiałą dla obywateli i jasno określającą (poprzez rozgraniczenie) kompetencje szczebli unijnego, narodowego, regionalnego i lokalnego.
2. Euro. Kiedy i na jakich warunkach Polska powinna przystąpić do Unii Walutowej i przyjąć Euro?
Kryzys finansowy lat 2008-2011 udowodnił, że wspólna polityka fiskalna musi uzupełniać wspólną politykę monetarną prowadzoną w ramach Unii Gospodarczej i Walutowej. Zręby takiej wspólnej polityki fiskalnej zostały już stworzone (tzw. europejski semestr), a postulowana przez koalicję E+TR federalizacja Unii uczyni ją łatwiejszą w realizacji.
Stwarza to dogodne dla Polski warunki, by przyjąć euro – co powinno stać się tak szybko, jak tylko to możliwe, bo krok ten nie tylko dopełni integrację gospodarczą z resztą kontynentu, lecz także będzie mieć kluczowe znaczenie strategiczne zwiększając nasze bezpieczeństwo.