Rośnie polski eksport do Wielkiej Brytanii. W ubiegłym roku wartość towarów sprzedanych na rynku brytyjskim osiągnęła 10,4 mld euro. Według Ministerstwa Gospodarki w pierwszej połowie obecnego roku eksport sięgał już 5,8 mld euro i był wyższy niż rok wcześniej o 12,7 proc. Jak podaje GUS, po pierwszych ośmiu miesiącach rósł on o 11,7 proc. w ujęciu rok do roku.
Wzrost w handlu z Wielką Brytanią jest trwałą tendencją od przeszło dekady. Co istotne – obejmuje coraz więcej branż. Wyjątkiem był początek globalnego kryzysu gospodarczego, a także dwa minione lata. Teraz jednak udział Wielkiej Brytanii w całości polskiej sprzedaży zagranicznej towarów wynosi 6,7 proc. i zwiększa znaczenie brytyjskiego rynku dla polskich producentów i firm usługowych. W dwustronnych obrotach towarowych udało się wypracować sporą nadwyżkę: za ubiegły rok wyniosła przeszło 6 mld euro, za pierwszych pięć miesięcy obecnego roku przekraczała 2,9 mld euro.
Eksportowe hity
Paleta towarów eksportowanych na Wyspy Brytyjskie jest dosyć szeroka. – Może się wydawać, że skoro mieszka tam wielu Polaków, to naszym topowym produktem powinna być żywność. Ale choć w brytyjskich sklepach nie brak jej na półkach, to pierwsze miejsca w zestawieniach polskich hitów eksportowych zajmują inne towary – mówi Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.
Do wielkiej Brytanii eksportujemy głównie towary o wysokim stopniu przetworzenia. Najpopularniejsze segmenty to wyroby przemysłu elektromaszynowego, urządzenia mechaniczne i elektryczne, artykuły rolno-spożywcze, samochody, jednostki pływające, w tym jachty i łodzie motorowe. Duże znaczenie ma rynek brytyjski dla polskich producentów wyposażenia wnętrz – mebli, materaców, stelaży i pościeli czy poduszek. Według informacji podawanych przez Brytyjsko-Polską Izbę Handlową ok. 80 proc. produktów sprzedawanych w brytyjskiej sieci Ikea pochodzi od polskich producentów.
O możliwościach zwiększenia sprzedaży polskiej branży meblarskiej na rynku brytyjskim mogą świadczyć wyniki osiągane przez Nowy Styl – jednego z europejskich liderów w produkcji mebli biurowych. I choć Wielka Brytania nie należy do największych rynków zbytu firmy, wartość jej sprzedaży dynamicznie rośnie – ponad 20 proc. rocznie w ostatnich trzech latach.