Reklama

Drogi funt cieszy firmy

Brytyjski rynek zapewnia polskim eksporterom ciągły wzrost sprzedaży

Publikacja: 16.11.2015 20:00

Drogi funt cieszy firmy

Foto: 123RF

Rośnie polski eksport do Wielkiej Brytanii. W ubiegłym roku wartość towarów sprzedanych na rynku brytyjskim osiągnęła 10,4 mld euro. Według Ministerstwa Gospodarki w pierwszej połowie obecnego roku eksport sięgał już 5,8 mld euro i był wyższy niż rok wcześniej o 12,7 proc. Jak podaje GUS, po pierwszych ośmiu miesiącach rósł on o 11,7 proc. w ujęciu rok do roku.

Wzrost w handlu z Wielką Brytanią jest trwałą tendencją od przeszło dekady. Co istotne – obejmuje coraz więcej branż. Wyjątkiem był początek globalnego kryzysu gospodarczego, a także dwa minione lata. Teraz jednak udział Wielkiej Brytanii w całości polskiej sprzedaży zagranicznej towarów wynosi 6,7 proc. i zwiększa znaczenie brytyjskiego rynku dla polskich producentów i firm usługowych. W dwustronnych obrotach towarowych udało się wypracować sporą nadwyżkę: za ubiegły rok wyniosła przeszło 6 mld euro, za pierwszych pięć miesięcy obecnego roku przekraczała 2,9 mld euro.

Eksportowe hity

Paleta towarów eksportowanych na Wyspy Brytyjskie jest dosyć szeroka. – Może się wydawać, że skoro mieszka tam wielu Polaków, to naszym topowym produktem powinna być żywność. Ale choć w brytyjskich sklepach nie brak jej na półkach, to pierwsze miejsca w zestawieniach polskich hitów eksportowych zajmują inne towary – mówi Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Do wielkiej Brytanii eksportujemy głównie towary o wysokim stopniu przetworzenia. Najpopularniejsze segmenty to wyroby przemysłu elektromaszynowego, urządzenia mechaniczne i elektryczne, artykuły rolno-spożywcze, samochody, jednostki pływające, w tym jachty i łodzie motorowe. Duże znaczenie ma rynek brytyjski dla polskich producentów wyposażenia wnętrz – mebli, materaców, stelaży i pościeli czy poduszek. Według informacji podawanych przez Brytyjsko-Polską Izbę Handlową ok. 80 proc. produktów sprzedawanych w brytyjskiej sieci Ikea pochodzi od polskich producentów.

O możliwościach zwiększenia sprzedaży polskiej branży meblarskiej na rynku brytyjskim mogą świadczyć wyniki osiągane przez Nowy Styl – jednego z europejskich liderów w produkcji mebli biurowych. I choć Wielka Brytania nie należy do największych rynków zbytu firmy, wartość jej sprzedaży dynamicznie rośnie – ponad 20 proc. rocznie w ostatnich trzech latach.

Reklama
Reklama

– Anglia jest jednym z kluczowych dla naszej branży rynków, najbardziej chłonnych i stabilnych, dlatego od kilkunastu lat mamy tam swoje struktury handlowe – mówi Roman Przybylski, członek zarządu i dyrektor pionu handlowego Grupy Nowy Styl. Firma koncentruje się obecnie na rozwoju segmentu kluczowych klientów rynku projektowego. Biuro Nowego Stylu w Londynie obsługuje międzynarodowe korporacje, bierze udział w globalnych przetargach zapewniających wieloletnią współpracę z odbiorcami i kontrakty na terenie całej Europy. – To niezbędne działania, które budują naszą pozycję lidera w Europie – dodaje Przybylski.

Więcej żywności

Wielka Brytania jest także odbiorcą polskiej biżuterii, metali szlachetnych (głównie srebra) i wyrobów z nich, jak również kosmetyków. Według analiz BZ WBK na brytyjskim rynku z powodzeniem odnajdą się m.in. polscy eksporterzy ceramiki, stolarki i materiałów budowlanych, chemii gospodarczej, zabawek, ale także obuwia i odzieży.

Duże znaczenie dla polskich eksporterów ma brytyjski rynek żywności. W ubiegłym roku wartość sprzedaży tej branży wyniosła ok. 2,5 mld euro. – Choć na rynku brytyjskim nasze produkty spożywcze są obecne od lat, to nadal jest przestrzeń do wzrostu sprzedaży – twierdzi Barbara Molińska, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego w BZ WBK. Jej zdaniem dzięki konkurencyjnej cenie oraz dużej skali produkcji polscy producenci żywności mogą konkurować z innymi partnerami handlowymi Wielkiej Brytanii, takimi jak Holandia, Francja czy Hiszpania.

Polskim eksporterom ma teraz jeszcze sprzyjać drogi funt. – Bank Anglii zapewne podniesie stopy procentowe w 2016 roku, co korzystnie wpłynie na brytyjską walutę. W Polsce zaś możliwe jest dalsze poluzowanie polityki pieniężnej, co może dodatkowo ograniczać potencjał spadku kursu funt/złoty – uważa Marcin Sulewski, analityk BZ WBK.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA i Bisnode pod patronatem ministra spraw zagranicznych i ministra gospodarki. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama