Reklama

Podcast „Pałac Prezydencki”: Snus, ustawki i korale – jak symbole i emocje zdominowały wybory 2025

Dlaczego w kampanii prezydenckiej 2025 symbole okazały się równie ważne jak programy? Jakich szans nie zauważyły sztaby Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego? Michał Kolanko rozmawia z Karoliną Krzeską, ekspertką komunikacji i szefową agencji Rocket Science Communications.

Publikacja: 17.06.2025 08:00

Rozmowa w tym odcinku koncentrowała się na odmiennych strategiach, które zastosowały sztaby Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego. Rozmówcy analizowali kluczowe momenty kampanii z naciskiem na najważniejsze ostatnie kilka tygodni, zwłaszcza przed II turą wyborów prezydenckich. – Styl komunikacji w sztabie Trzaskowskiego był zupełnie inny niż u Nawrockiego. Inne kanały, inne emocje, inne symbole – mówi Krzeska, wskazując na kluczowe różnice w strategii.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Karol Nawrocki z uchwałą PKW o wyborze. Zapowiada „zburzenie murów nienawiści”

Kontrasty strategii: Trzaskowski vs. Nawrocki

Ekspertka zauważa, że oba sztaby przyjęły zupełnie odmienne strategie komunikacyjne – sztaby grały nie tylko na różnych emocjach, ale też w inny sposób reagowały na wydarzenia i kryzysy. Oba sztaby wybrały inne ścieżki, jak zwraca uwagę Krzeska: Trzaskowski szedł w profesjonalizm, Nawrocki – w kontrowersje i emocje. Jednym z istotniejszych momentów kampanii Nawrockiego było np. ujawnienie jego udziału w „ustawkach” kibicowskich. – Ten symbol pełen był emocji. Dla części wyborców był to znak siły, dla innych sygnał zdecydowanie zastanawiający – mówiła Krzeska, która dodaje, że jednocześnie takie tematy budziły emocje i polaryzację. Tymczasem Rafał Trzaskowski postawił na bardziej stonowaną komunikację. – Odnosił się do bardziej płaskich emocji, jak troska, nadzieja, było więcej profesjonalizmu i konkretów. Ale pytanie brzmi, czy pozytywna narracja może być równie angażująca co kontrowersje? – mówiła ekspertka. Równolegle nieustanne reagowanie na kryzysy i wydarzenia w social mediach stało się kluczowym elementem kampanii. – W Polsce spędzamy najwięcej czasu w social mediach w całej Europie. Jeśli sztab nie ma kilkunastu osób pracujących non stop w Internecie, to przegrywa – mówi Krzeska.

Czytaj więcej

Prof. Ewa Marciniak: Karol Nawrocki okazał się mniejszym złem

Trzaskowski: Piwo z Mentzenem i korale od Senyszyn 

Krzeska wspomina dwa wiralne momenty z kampanii Rafała Trzaskowskiego, w tym gest Joanny Senyszyn, która przekazała swoje czerwone korale Małgorzacie Trzaskowskiej. – To mógł być doskonały symbol kampanii skierowanej do kobiet. Gdyby tylko pojawił się wcześniej i został właściwie wykorzystany. Wyobraźmy sobie koszulki, kubki, kampanię influencerską. Ale korale pojawiły się za późno – dodaje Krzeska. I zwraca też uwagę, że w tej kampanii – w przeciwieństwie do czasu przed wyborami w 2023 – nie było oddolnych akcji profrekwencyjnych. – Zabrakło poruszenia, takich inicjatyw jak „Kobiety na wybory”. A takie akcje w 2023 roku naprawdę działały. W tych wyborach tego nie było – mówi Krzeska. I podsumowuje: – Komunikacja to dziś nie tylko konferencje i spoty wyborcze. To stała obecność w social mediach, umiejętność tworzenia symboli i emocji, które trafiają do różnych grup – mówiła w ostatniej części rozmowy Krzeska.

Reklama
Reklama

Rozmowa w tym odcinku koncentrowała się na odmiennych strategiach, które zastosowały sztaby Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego. Rozmówcy analizowali kluczowe momenty kampanii z naciskiem na najważniejsze ostatnie kilka tygodni, zwłaszcza przed II turą wyborów prezydenckich. – Styl komunikacji w sztabie Trzaskowskiego był zupełnie inny niż u Nawrockiego. Inne kanały, inne emocje, inne symbole – mówi Krzeska, wskazując na kluczowe różnice w strategii.

Kontrasty strategii: Trzaskowski vs. Nawrocki

Pozostało jeszcze 85% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Wybory
Pojawi się nowa kratka na kartach do głosowania? Takim pomysłem zajmie się Senat
Wybory
Po wyborach prezydenckich. Mężyk: Erozja PO odsłoni jej elektorat na zabiegi Konfederacji
Wybory
Dlaczego wciąż rozmawiamy o ważności wyborów?
Wybory
Pałac Prezydencki: Wszystkie grzechy kampanii Trzaskowskiego, co z wotum zaufania i rzecznikiem rządu
Reklama
Reklama