Reklama

Zuzanna Dąbrowska: To kobiety zdecydują czy Polską będzie rządził Donald Tusk, czy Jarosław Kaczyński

Ponad 90 proc. badanych w sondażu zwolenników PiS i KO utrzymało swoje sympatie wyborcze w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Wśród wciąż niezdecydowanych dominują panie.

Aktualizacja: 28.09.2023 08:13 Publikacja: 28.09.2023 03:00

Zuzanna Dąbrowska: To kobiety zdecydują czy Polską będzie rządził Donald Tusk, czy Jarosław Kaczyński

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Według sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej” i RMF FM zdecydowana większość wyborców nie daje się porwać partyjnym obietnicom i kampanijnym starciom. Ponad 80 proc. respondentów przez ostatnie sześć miesięcy nie zmieniło zdania co do tego, na kogo odda głos 15 października.

Sondaż: Wyborcy wierni swoim wcześniejszym wyborom

Najwierniejsi są wyborcy PiS (92 proc. deklaruje, że nie zmieniło zdania), ale w zdecydowanej większości dotyczy to także wyborców wszystkich partii opozycyjnych – średnio 78 proc. z nich ma stałe preferencje wyborcze. Wyjaśnia to analiza poszczególnych grup elektoratów: np. 93 proc. osób głosujących w poprzednich wyborach na KO zdania nie zmieniło, ale wyborcy nieistniejącej koalicji PSL–Koalicja Polska zmuszeni zostali w większości (55 proc.) do zmiany decyzji. Wyborcy Lewicy z 2019 roku pozostali jej wierni w 88 proc., a wśród głosujących na Konfederację zdania nie zmieniło 66 proc.

To jednak nie twardy elektorat przesądzi o wyniku wyborów, tylko niezdecydowani. Ta grupa częściej zmienia preferencje: zmianę zdania wskazało 17 proc., tyle samo nie umiało odpowiedzieć na to pytanie. I to na ich głosy ostrzą sobie zęby partie na ostatniej prostej kampanii.

Sondaż: Kim są wyborcy niezdecydowani

Kim są niezdecydowani? Według innego badania, przeprowadzonego przez CBOS, które na temat preferencji niezdecydowanych przygotowuje osobne raporty, pod koniec września grupa ta liczyła 23 proc. badanych. 55 proc. w tej grupie to kobiety, a 45 proc. mężczyźni (różnica ta z miesiąca na miesiąc się zmniejsza). Największy udział w tej grupie mają osoby w przedziale 35–44 lata (23 proc.), z wyższym wykształceniem (38 proc.), reprezentujące centrowe poglądy.

Reklama
Reklama

Przewaga kobiet wśród niezdecydowanych jest więc wyraźna. Kim są? Prawie połowa z nich mieszka na wsi, ale dominują kobiety z wykształceniem wyższym.

Czy partie potrafią odpowiedzieć na wyzwanie, jakim jest mobilizacja tej grupy? Pod koniec września najlepiej według CBOS udaje się to KO, którą wskazało 24 proc. niezdecydowanych. 16 proc. wybrało PiS, 15 proc. – Trzecią Drogę, 9 proc. – Nową Lewicę, 7 proc. – Bezpartyjnych Samorządowców, a 6 proc. – Konfederację.

Wygląda więc na to, że podkreślanie roli kandydatek na listach oraz treści kobiecych, takich jak np. dostęp do aborcji czy „babciowe”, przynosi efekty. I to większe niż wydawanie milionów na reklamy i spoty. Zgodnie z nowym raportem Fundacji Batorego PiS na reklamy wyborcze w Google’u i serwisach Meta wydał prawie 3 mln zł – więcej niż wszystkie pozostałe partie razem.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Wybory
Pojawi się nowa kratka na kartach do głosowania? Takim pomysłem zajmie się Senat
Wybory
Po wyborach prezydenckich. Mężyk: Erozja PO odsłoni jej elektorat na zabiegi Konfederacji
Wybory
Dlaczego wciąż rozmawiamy o ważności wyborów?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Wybory
Podcast „Pałac Prezydencki”: Snus, ustawki i korale – jak symbole i emocje zdominowały wybory 2025
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama