Z dniem 1 stycznia 2014 r. Poczta Polska przegrała przetarg na dostarczanie przesyłek do sądów i prokuratur. Starego operatora zastąpiła Polska Grupa Pocztowa wraz z podwykonawcami: InPost i Ruch. Kryterium decydującym w przetargu miała być cena o ok. 80 mln niższa niż oferta Poczty Polskiej S. A.
Zmiany miały dotyczyć tylko operatora pocztowego, a nie sposobu doręczania korespondencji sądowej. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym obowiązek przekazania korespondencji i potwierdzenia tego faktu bądź sporządzenie awizo leży na pracownikach operatora. Ma to kluczowe znaczenie dla sądów przy ocenie czy pismo zostało prawidłowo doręczone.
Prawników obawia niekompetencja osób zajmujących się doręczeniami w zakresie poczty sądowej zarówno listonoszy, jak i obsługujących miejsca odbioru przesyłek, do których należą m. in. kioski Ruch, kwiaciarnie itp. punkty handlowo-usługowe.
Palestra apeluje o rosnącym napływie niezadowolenia z usług realizowanych przez nowego dostawcę pocztowego.
W tym celu Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej w dniu 9 stycznia br. sporządziło uchwałę, w której zakomunikowało, że wraz ze zmianą operatora państwo powinno objąć monitoringiem zasady funkcjonowania systemu doręczeń przesyłek sądowych i prokuratorski. Krótko po tym 15 stycznia w uchwale Naczelna Rada Adwokacka wyraziła swój niepokój związany z kryteriami wyboru zwycięzcy przetargu na doręczanie przesyłek.