Będą zmiany w e-Doręczeniach. Urzędowe wiadomości odbierzemy na telefonie

System e-Doręczeń zostanie zintegrowany z aplikacją mObywatel, dzięki czemu będzie można odbierać urzędowe wiadomości na telefonie - zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji.

Publikacja: 16.05.2025 13:37

Będą zmiany w e-Doręczeniach. Urzędowe wiadomości odbierzemy na telefonie

Foto: Adobe Stock

mat

e-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego. Oznacza to, iż przesyłki elektroniczne wysłane w ramach tego systemu są rejestrowane i równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania został uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. Od kwietnia zobowiązane do korzystania z niego są podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS.

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało w piątek, że przygotowało zmiany w przepisach dotyczących doręczeń elektronicznych. Jak czytamy w komunikacie, nowe zasady mają ułatwić zakładanie adresu e-Doręczeń, poprawić współpracę między systemami i stworzyć nowy katalog podmiotów publicznych.

Czytaj więcej

Jaka będzie nasza emerytura? Na to pytanie odpowie aplikacja mObywatel

Skrzynka e-doręczeń w mObywatelu

Projekt zakłada również integrację usługi kwalifikowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) z aplikacją mObywatel. Dzięki temu użytkownicy zyskają możliwość odbierania korespondencji urzędowej bezpośrednio w aplikacji mobilnej.

Zmian będzie więcej. Jak podaje resort cyfryzacji, projekt doprecyzuje zasady liczenia terminów doręczeń w komunikacji podmiotów publicznych z adresatami niepublicznymi – osobami fizycznymi i przedsiębiorcami. Zakłada również stworzenie Katalogu Podmiotów Publicznych (KPP), czyli nowego systemu gromadzącego dane o wszystkich podmiotach publicznych i jednostkach realizujących zadania publiczne, które muszą posiadać adres do e-Doręczeń. Dane te są dziś rozproszone w różnych systemach (REGON, KRS, ePUAP).

Projekt ustawy został wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jego przyjęcie planowane jest w trzecim kwartale 2025 roku.

Czytaj więcej

List z urzędu on-line. Co, jeśli nie mamy aktywnej skrzynki do e-Doręczeń?

e-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego. Oznacza to, iż przesyłki elektroniczne wysłane w ramach tego systemu są rejestrowane i równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania został uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. Od kwietnia zobowiązane do korzystania z niego są podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS.

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało w piątek, że przygotowało zmiany w przepisach dotyczących doręczeń elektronicznych. Jak czytamy w komunikacie, nowe zasady mają ułatwić zakładanie adresu e-Doręczeń, poprawić współpracę między systemami i stworzyć nowy katalog podmiotów publicznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Już ponad 1000 wakatów w sądach. KRS wzywa Bodnara
Prawo w Polsce
Co z umową dożywocia, gdy dożywotnik wybierze innego opiekuna? Ważny wyrok SN
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
W sądzie i w urzędzie
Sąd Najwyższy zajął stanowisko ws. przeliczenia głosów z II tury
Praca, Emerytury i renty
Ranking najbardziej poważanych zawodów. Adwokat i sędzia zaliczyli spadek