Będą zmiany w e-Doręczeniach. Urzędowe wiadomości odbierzemy na telefonie

System e-Doręczeń zostanie zintegrowany z aplikacją mObywatel, dzięki czemu będzie można odbierać urzędowe wiadomości na telefonie - zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji.

Publikacja: 16.05.2025 13:37

Będą zmiany w e-Doręczeniach. Urzędowe wiadomości odbierzemy na telefonie

Foto: Adobe Stock

mat

e-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego. Oznacza to, iż przesyłki elektroniczne wysłane w ramach tego systemu są rejestrowane i równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania został uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. Od kwietnia zobowiązane do korzystania z niego są podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS.

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało w piątek, że przygotowało zmiany w przepisach dotyczących doręczeń elektronicznych. Jak czytamy w komunikacie, nowe zasady mają ułatwić zakładanie adresu e-Doręczeń, poprawić współpracę między systemami i stworzyć nowy katalog podmiotów publicznych.

Czytaj więcej

Jaka będzie nasza emerytura? Na to pytanie odpowie aplikacja mObywatel

Skrzynka e-doręczeń w mObywatelu

Projekt zakłada również integrację usługi kwalifikowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) z aplikacją mObywatel. Dzięki temu użytkownicy zyskają możliwość odbierania korespondencji urzędowej bezpośrednio w aplikacji mobilnej.

Zmian będzie więcej. Jak podaje resort cyfryzacji, projekt doprecyzuje zasady liczenia terminów doręczeń w komunikacji podmiotów publicznych z adresatami niepublicznymi – osobami fizycznymi i przedsiębiorcami. Zakłada również stworzenie Katalogu Podmiotów Publicznych (KPP), czyli nowego systemu gromadzącego dane o wszystkich podmiotach publicznych i jednostkach realizujących zadania publiczne, które muszą posiadać adres do e-Doręczeń. Dane te są dziś rozproszone w różnych systemach (REGON, KRS, ePUAP).

Projekt ustawy został wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jego przyjęcie planowane jest w trzecim kwartale 2025 roku.

Czytaj więcej

List z urzędu on-line. Co, jeśli nie mamy aktywnej skrzynki do e-Doręczeń?

e-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego. Oznacza to, iż przesyłki elektroniczne wysłane w ramach tego systemu są rejestrowane i równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania został uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. Od kwietnia zobowiązane do korzystania z niego są podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS.

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało w piątek, że przygotowało zmiany w przepisach dotyczących doręczeń elektronicznych. Jak czytamy w komunikacie, nowe zasady mają ułatwić zakładanie adresu e-Doręczeń, poprawić współpracę między systemami i stworzyć nowy katalog podmiotów publicznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr