Przerwa w wydawaniu dokumentów wiąże się z wejściem w życie nowej ustawy i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych. Organy zajmujące się paszportami nie będą przyjmować wniosków o ich wydanie ani wydawać gotowych paszportów. Tylko w wyjątkowych sytuacjach obywatele otrzymają paszporty tymczasowe.
Po zmianach będzie można korzystać z uproszczonej procedury wnoszenia o paszport. Koniec z wypełnianiem papierowych formularzy – wniosek będzie umieszczany w systemie przez urzędnika, a następnie podpisywany przez wnioskodawcę na urządzeniu elektronicznym.
Czytaj więcej
Od wtorku 8 listopada do niedzieli 13 listopada zawieszona będzie obsługa petentów organów paszportowych w Polsce i za granicą. Nie będzie można złożyć wniosku o paszport, ani odebrać gotowego dokumentu.
Obywatele sprawdzą też, jakie ich dane są przetwarzane w rejestrze, i skorzystają z usługi powiadomienia o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu.
Łatwiej będzie także zgłosić utratę paszportu. Oprócz zgłoszenia osobistego zainteresowani zrobią to przez rządowe platformy ePUAP lub e-usługa.