Reklama

Doręczenia: za przesyłki z sądu i urzędu odpowiada nowy operator

W nowym systemie zmieniają się doręczyciele przesyłek sądowych i placówki, ?w których będziemy odbierać przesyłki awizowane oraz składać reklamacje. Nowy operator, ale też redakcja „Rz”, dostaje liczne pytania ?o nową procedurę. Odpowiada na nie Leszek Żebrowski, prezes Polskiej Grupy Pocztowej.

Publikacja: 10.01.2014 08:17

Urzędowe przesyłki można już odbierać m.in. w kioskach Ruchu. Kontrolerzy UKE mogą sprawdzić, czy za

Urzędowe przesyłki można już odbierać m.in. w kioskach Ruchu. Kontrolerzy UKE mogą sprawdzić, czy zapewniają one przestrzeganie tajemnicy pocztowej

Foto: Fotorzepa, Michał?Walczak Michał Walczak

Kto odpowiada za awizowane przesyłki oczekujące na odbiór: Ruch czy Polska Grupa Pocztowa?

Leszek Żebrowski:

Wszyscy trzej operatorzy (PGP, InPost, Ruch) prowadzą zarówno jednostki własne, jak i agencyjne (podobnie zresztą jak Poczta Polska), a punkt obsługi klienta bądź punkt awizacyjny prowadzony ?na podstawie zawartej ?z operatorem pocztowym umowy agencyjnej określa minimalne wymagania ?i zobowiązuje agenta ?do przestrzegania procedur bezpieczeństwa obrotu pocztowego oraz obsługiwanych przesyłek. Niemniej odpowiedzialność za powierzoną korespondencję przed nadawcą, a w pewnych wypadkach również przed adresatem, ponosi przede wszystkim PGP, jako strona umowy ze Skarbem Państwa.

Jak zabezpieczone są przesyłki złożone w kioskach Ruchu, które z natury są gorzej strzeżone niż urzędy pocztowe i często padają ofiarą włamań i wandalizmu?

PGP, InPost oraz Ruch mają status operatora pocztowego. Operatorzy muszą spełniać wymagania formalne, a tym samym dają rękojmię bezpieczeństwa obrotu przesyłek. Pracownicy placówek są przygotowani i przeszkoleni w zasadach obsługi korespondencji oraz wydawania i przechowywania przesyłek awizowanych. ?Ich placówki są również objęte monitoringiem ?oraz umowami z ubezpieczycielami, podobnie jak powierzana PGP korespondencja. Niestety, zdarzają się włamania do urzędów Poczty Polskiej, nie są także wykluczone napady na placówki innych operatorów pocztowych.

Reklama
Reklama

Kioski często prowadzone są jednoosobowo. W razie choroby prowadzącego, jego dziecka lub ewentualnego urlopu często bywają nieczynne. Jak dostępne będą wówczas awizowane przesyłki?

W przypadku choroby jednego z pracowników na jego zastępstwo w trybie pilnym powoływana jest inna – wcześniej przeszkolona – osoba. Dokładnie taki sam mechanizm działa w sieci każdego operatora pocztowego, również Poczty Polskiej, w której funkcjonują także placówki agencyjne zlokalizowane przy sklepach spożywczych, sklepach papierniczych, w domach prywatnych, wreszcie małe placówki własne. ?W absolutnie wyjątkowych sytuacjach może się zdarzyć, że przesyłka zostanie przekierowana do innej, zlokalizowanej najbliżej macierzystego punktu jednostki, a doręczyciel pozostawiający awizo poda ?w nim stosowną informację.

Jak zidentyfikować miejsce odbioru przesyłki, jeśli podane jest ono niewyraźnie i błędnie? ?To zdarza się i teraz, ?ale na ogół wiadomo było, ?w którym urzędzie pocztowym należy je odbierać.

Informacje o lokalizacji punktów obsługi klienta ?są dostępne na stronie internetowej: www.pgpsa.pl/zasieg-dzialania, na której można sprawdzić adres najbliższej placówki. Ponadto można się skontaktować z najbliższą placówką PGP, InPost lub Ruchu bądź zadzwonić ?na infolinię pod numer ?(12) 444 26 62 czy zasygnalizować problem ?za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres handel@pgpsa.pl.

Kto odpowiada za awizowane przesyłki oczekujące na odbiór: Ruch czy Polska Grupa Pocztowa?

Leszek Żebrowski:

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Czy to koniec głodzenia KRS i TK?
Podatki
Skarbówka przywróci termin na zgłoszenie rodzinnego spadku lub darowizny
Prawnicy
Ewa Wrzosek: Adama Bodnara i mnie poróżniły priorytety
Spadki i darowizny
Jeśli opiekowała się siostrą, to nie można jej odebrać zachowku. Wyrok SN
Sądy i trybunały
SN wyjątkowo nierychliwy. Orzeczenie zapadło po... 57 latach
Reklama
Reklama