Kto odpowiada za awizowane przesyłki oczekujące na odbiór: Ruch czy Polska Grupa Pocztowa?
Leszek Żebrowski:
Wszyscy trzej operatorzy (PGP, InPost, Ruch) prowadzą zarówno jednostki własne, jak i agencyjne (podobnie zresztą jak Poczta Polska), a punkt obsługi klienta bądź punkt awizacyjny prowadzony ?na podstawie zawartej ?z operatorem pocztowym umowy agencyjnej określa minimalne wymagania ?i zobowiązuje agenta ?do przestrzegania procedur bezpieczeństwa obrotu pocztowego oraz obsługiwanych przesyłek. Niemniej odpowiedzialność za powierzoną korespondencję przed nadawcą, a w pewnych wypadkach również przed adresatem, ponosi przede wszystkim PGP, jako strona umowy ze Skarbem Państwa.
Jak zabezpieczone są przesyłki złożone w kioskach Ruchu, które z natury są gorzej strzeżone niż urzędy pocztowe i często padają ofiarą włamań i wandalizmu?
PGP, InPost oraz Ruch mają status operatora pocztowego. Operatorzy muszą spełniać wymagania formalne, a tym samym dają rękojmię bezpieczeństwa obrotu przesyłek. Pracownicy placówek są przygotowani i przeszkoleni w zasadach obsługi korespondencji oraz wydawania i przechowywania przesyłek awizowanych. ?Ich placówki są również objęte monitoringiem ?oraz umowami z ubezpieczycielami, podobnie jak powierzana PGP korespondencja. Niestety, zdarzają się włamania do urzędów Poczty Polskiej, nie są także wykluczone napady na placówki innych operatorów pocztowych.