Ruch przestanie kolportować gazety? Orlen zaprzecza informacjom prasowym

Władze spółki Ruch SA podjęły decyzję o wycofaniu się z dystrybucji prasy. Zarząd uzasadnia, że zadecydowały o tym względy ekonomiczne. Tylko do końca kwietnia kupimy gazety w kioskach najstarszego polskiego dystrybutora prasy - informuje portal Wirtualnemedia.pl. Orlen zaprzecza.

Publikacja: 11.01.2024 08:33

Salon prasowy Ruchu w Przemyślu

Salon prasowy Ruchu w Przemyślu

Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Informację o decyzji kolportera rozsyłała Izba Wydawców Prasy. Potwierdził ją jej prezes Marek Frąckowiak – pisze portal.

Spółka będzie prowadziła dotychczasową dystrybucję prasy i na dotychczasowych zasadach rozliczała się z wydawcami do końca kwietnia 2024 roku. Od 1 maja 2024 roku Ruch będzie jedynie zajmował się rozliczeniem dotychczasowych dostaw do punktów sprzedaży prasy oraz rozliczeniami z wydawcami, zgodnie z obowiązującymi umowami. Punkty własne spółki Ruch mają pozostać jako sieć zorganizowana, którą będzie zaopatrywał w prasę jeden z obecnych na rynku dystrybutorów, podobnie jak punkty będące własnością Orlenu oraz stacje benzynowe Orlenu. Procedura przetargowa została już rozpoczęta, prowadzi ją Orlen.

Czytaj więcej

Prezes RUCH-u: przejęcie spółki do końca roku

Jednak największy udziałowiec RUCH, Orlen zaprzecza tym informacjom. „Dementujemy doniesienia, iż Ruch SA zakończy sprzedaż prasy w swoich kioskach z końcem kwietnia. Artykuły oparte o publikację portalu http://wirtualnemedia.pl kolportują nieprawdziwe informacje. Zapewniamy, że prasa nie zniknie z kiosków i nadal będzie dostępna dla klientów. Nie należy mylić kolportażu prasy z jej dostępnością w kioskach i innych punktach sprzedaży” - napisano w komunikacie publikowanym na portalu X.

Początki RUCH-u sięgają 1918 r., kiedy to Jan Stanisław Gebethner i Jakub Mortkowicz podpisali – 17 grudnia 1918 r. – akt notarialny powołujący do życia Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH Sp. z o.o. Ich spółka opierała się na nowoczesnym wówczas formacie „trafik” – kiosków dworcowych, oferujących prasę, tytoń i inne drobne artykuły. Pierwszy kiosk został otwarty w styczniu 1919 na peronie Dworca Głównego (Wiedeńskiego) w Warszawie. W niespełna pół roku funkcjonowało już ponad 60 kiosków i księgarń.

W 1935 r. RUCH stał się jedynym kolporterem ogólnopolskim, posiadał 700 punktów sprzedaży: kioski, stoiska oraz sklepy.

W 1949 utworzono przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Państwowe Przedsiębiorstwo Kolportażu „Ruch".

Kłopoty RUCH-u na wolnym rynku

W 1992 roku RUCH stał się spółką skarbu państwa, ale firma radziła sobie coraz gorzej na wolnym rynku. W 1996 roku podjęto pierwszą, nieudana próbę prywatyzacji RUCH-u. W grudniu 2006 r. RUCH z dużym sukcesem zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W sierpniu 2010 r. Ministerstwo Skarbu Państwa sprzedało swój cały pakiet akcji funduszowi Eton Park Capital Management. W 2011 roku RUCH zniknął z GPW a jego kłopoty finansowe się pogłębiały. Od lipca 2017 roku pośrednio głównym udziałowcem RUCH S.A. został Igor Chalupec, były prezes Orlenu.

2 czerwca 2020 prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na przejęcie Ruchu przez PKN Orlen. Alior Bank za symboliczną złotówkę wykupił akcje spółki od firmy Lurena Investments należącej do Igora Chalupca.

Informację o decyzji kolportera rozsyłała Izba Wydawców Prasy. Potwierdził ją jej prezes Marek Frąckowiak – pisze portal.

Spółka będzie prowadziła dotychczasową dystrybucję prasy i na dotychczasowych zasadach rozliczała się z wydawcami do końca kwietnia 2024 roku. Od 1 maja 2024 roku Ruch będzie jedynie zajmował się rozliczeniem dotychczasowych dostaw do punktów sprzedaży prasy oraz rozliczeniami z wydawcami, zgodnie z obowiązującymi umowami. Punkty własne spółki Ruch mają pozostać jako sieć zorganizowana, którą będzie zaopatrywał w prasę jeden z obecnych na rynku dystrybutorów, podobnie jak punkty będące własnością Orlenu oraz stacje benzynowe Orlenu. Procedura przetargowa została już rozpoczęta, prowadzi ją Orlen.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Krystian Szczepański: Aby dojść do neutralności klimatycznej musimy rozwijać technologie
Materiał partnera
Rafał Rudziński: Transformacja to wyzwanie dla mniejszych firm
Materiał partnera
Dariusz Kryczka: Dekarbonizacja przemysłu to kosztowne i trudne zadanie
Materiał partnera
Aleksandra Stępniak: Transformacja sektora budowlanego musi przyspieszyć
Materiał partnera
Agata Śmieja: Ponad dwa tysiące gości wzięło udział w szczycie klimatycznym TOGETAIR
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?