Reklama
Rozwiń
Reklama

Portal z orzeczeniami sądów coraz popularniejszy

Codziennie portal z orzeczeniami odwiedza 17 tys. osób. Będzie ich więcej, gdy trafią do niego wyroki ze wszystkich sądów rejonowych.

Publikacja: 11.04.2014 09:31

Portal z orzeczeniami sądów coraz popularniejszy

Foto: rp.pl

Już w 116 sądach – we wszystkich apelacyjnych i okręgowych oraz w 60 z 242 sądów rejonowych – działają portale z orzeczeniami. Można na nich znaleźć kilkadziesiąt tysięcy wyroków. A zainteresowanie oglądaniem wyroków w sieci jest ogromne. Ponad ?300 tys. wejść na stronę Sądu Okręgowego w Krakowie, ponad 200 tys. w Katowicach i ponad 150 tys. w Warszawie.

Ministerstwo Sprawiedliwości, widząc, jak dużą popularnością cieszą się strony sądowe, powoli rozkręca też centralny portal orzeczeń: www.orzeczenia.ms.gov.pl. Dziennie odwiedza go 17 tys. osób. Wkrótce więcej, bo na jednej stronie będzie można przeglądać wyroki z całej Polski.

– Zarządcą jednego centralnego portalu stanie się niebawem minister sprawiedliwości – zapowiada Jacek Gołaczyński, odpowiadający w resorcie sprawiedliwości za sprawy informatyczne.

Projekt ustawy jest już w konsultacjach społecznych.

Wybierają najlepsze

– Nie ma wątpliwości, że na większej dostępności do wyroków on line zyskają obywatele – mówi „Rz" Janusz Kosiński, socjolog społeczny.

Reklama
Reklama

116? sądów do tej pory uruchomiło ?bazy orzeczeń ?na swoich ?stronach ?internetowych

– Jeśli wyroki będą powszechnie dostępne, to możliwa się stanie ich analiza. Chodzi o zbadanie linii orzeczniczej prezentowanej w konkretnym sądzie czy przez konkretnego sędziego.

Z portali orzeczeń chętnie korzystają też sami sędziowie.

– To najłatwiejszy sposób poszukiwania informacji, pomysłu na poprowadzenie sprawy – uważa sędzia Maciej Kapuściński.

Złośliwi twierdzą, że sędziowie często korzystają z takich portali nie w celach naukowych i poznawczych, ale po to, by skopiować uzasadnienie wyroku lub jego fragment.

51,5 tys. wyroków jest już? dostępnych w internecie

Reklama
Reklama

Podsądni próbują się z kolei dowiedzieć, co im grozi w ich własnej sprawie. Do portalu nie trafiają wszystkie wyroki. Powód? Po kilku latach żaden system by sobie nie poradził z obsługą takiej bazy. Dlatego sądy wrzucają do sieci sprawy, które ich sędziowie uznali za ciekawe, problematyczne, skomplikowane.

Orzecznictwo od ręki

A na co pozwala portal? Na wyszukanie orzeczenia. Można szukać po temacie sprawy, np. błąd, broń, dokumenty, dowody czy akt notarialny lub fundusze inwestycyjne. Jest także wyszukiwanie złożone. Umożliwia znalezienie wyroku po sądzie, który go wydał, użytych słowach, sygnaturze, powołanych w nim przepisach. Na portalu obok sądu w nawiasie znajduje się liczba wyroków, które trafiły do sieci, np. Sąd Apelacyjny w Warszawie (2736), Sąd Okręgowy w Warszawie (2259).

Już w 116 sądach – we wszystkich apelacyjnych i okręgowych oraz w 60 z 242 sądów rejonowych – działają portale z orzeczeniami. Można na nich znaleźć kilkadziesiąt tysięcy wyroków. A zainteresowanie oglądaniem wyroków w sieci jest ogromne. Ponad ?300 tys. wejść na stronę Sądu Okręgowego w Krakowie, ponad 200 tys. w Katowicach i ponad 150 tys. w Warszawie.

Ministerstwo Sprawiedliwości, widząc, jak dużą popularnością cieszą się strony sądowe, powoli rozkręca też centralny portal orzeczeń: www.orzeczenia.ms.gov.pl. Dziennie odwiedza go 17 tys. osób. Wkrótce więcej, bo na jednej stronie będzie można przeglądać wyroki z całej Polski.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama