Opłaty za reklamę na wiatach przystankowych: decydują przepisy, a nie widzimisię rady - wyrok WSA

Należności za zajęcie pasa drogowego mogą być zróżnicowane tylko według kryteriów ustawowych.

Publikacja: 10.10.2018 06:37

Opłaty za reklamę na wiatach przystankowych: decydują przepisy, a nie widzimisię rady - wyrok WSA

Foto: materiały prasowe

Uchwałą z 27 marca 2018 r. Rada Miasta Poznania zmieniła swoją poprzednią uchwałę w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.

Stawkę opłaty za umieszczenie reklam na wiatach przystankowych ustalono na 0,40 zł dziennie od mkw. zajętej powierzchni. Dzienne stawki opłat za umieszczenie reklam na słupach ogłoszeniowo-reklamowych wynosiły za zajęty mkw. od 0,40 zł na drogach gminnych do 1,10 zł na drogach krajowych.

Odrębne stawki, w wysokości zaledwie jednego grosza za mkw. zajętej powierzchni, ustalono natomiast za umieszczenie w pasie drogowym tablic informacyjno-reklamowych na ogłoszenia mieszkańców niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. A także na komunikaty dla mieszkańców, zamieszczane przez miasto Poznań, miejskie jednostki organizacyjne oraz spółki z większościowym udziałem miasta Poznania. Identyczna stawka obowiązywała przy zamieszczaniu ogłoszeń i komunikatów tych podmiotów na wiatach przystankowych czy na słupach ogłoszeniowo-reklamowych.

Rozstrzygnięciem nadzorczym wojewoda wielkopolski stwierdził nieważność tych ostatnich regulacji. Wprawdzie istnieje możliwość różnicowania stawek opłat na podstawie przepisów ustawy o drogach publicznych, ale ustalanie ich według kryterium podmiotowego należy uznać za istotnie naruszające prawo – stwierdził.

W skardze do wojewódzkiego sądu administracyjnego, pełnomocnik miasta Poznania argumentował, że nie nastąpiło zróżnicowanie na podstawie kryterium podmiotowego. Wprowadzono jedynie nową stawkę dla tablic ogłoszeniowo-informacyjnych, a także dla tych reklam na wiatach przystankowych, na których zostanie przeznaczone miejsce dla konkretnych, wskazanych podmiotów.

WSA przyznał rację wojewodzie i oddalił skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze. Orzekł, iż Rada Miasta Poznania zastosowała niedopuszczalne kryterium różnicowania stawek za zajęcie pasa drogowego. Można wprawdzie różnicować wysokość tych opłat, ale wyłącznie na podstawie kryteriów ustawowych, a nie w zależności od celu umieszczenia w pasie drogowym – stwierdził sąd. Tymczasem Rada Miasta Poznania zróżnicowała wysokość stawek ze względu na podmiot, który będzie zamieszczał komunikaty i ogłoszenia.

sygnatura akt: III SA/Po 398/18

Uchwałą z 27 marca 2018 r. Rada Miasta Poznania zmieniła swoją poprzednią uchwałę w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.

Stawkę opłaty za umieszczenie reklam na wiatach przystankowych ustalono na 0,40 zł dziennie od mkw. zajętej powierzchni. Dzienne stawki opłat za umieszczenie reklam na słupach ogłoszeniowo-reklamowych wynosiły za zajęty mkw. od 0,40 zł na drogach gminnych do 1,10 zł na drogach krajowych.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów