Brakuje regulacji w sprawie e-hulajnóg

Operatorzy elektrycznych hulajnóg nie muszą uzyskiwać zezwoleń od gmin, by uruchomić wypożyczalnię.

Publikacja: 03.11.2023 07:16

Brakuje regulacji w sprawie e-hulajnóg

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Regulacje mogłyby zmusić operatorów do porządkowania pojazdów, a gminy do tworzenia miejsc parkingowych dla nich.

Bartosz Małecki z Bolt Rentals mówi, że współpraca i dialog z władzami miasta są podstawą wprowadzania hulajnóg elektrycznych do polskich miejscowości.

Jak podkreśla, w momencie podjęcia decyzji o chęci uruchomienia elektrycznych jednośladów w danym mieście firma kontaktuje się z lokalną administracją, aby wspólnie ustalić kluczowe zasady współpracy. Wtedy wyznaczane są punkty do rozstawiania pojazdów, tworzone są parkingi i określane strefy z ograniczoną prędkością.

Czytaj więcej

Pierwsza europejska stolica oficjalnie zakazuje wynajmu elektrycznych hulajnóg

– Ponadto naszym standardem jest rekomendowanie miastom podpisania porozumień, które określają warunki takiej współpracy – dodaje Bartosz Małecki.

Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy, uważa, że niezbędna jest dobra współpraca operatorów hulajnóg z zarządcami dróg.

Ważne są także działania policji, przy wsparciu służb miejskich, aby na bazie istniejących przepisów poprawić bezpieczeństwo związane z użytkowaniem urządzeń transportu osobistego.

Dziś wobec osób nieprawidłowo parkujących elektryczne hulajnogi lub niewłaściwie się nimi poruszających interweniują strażnicy miejscy i policjanci.

Zgodnie z art. 47 ust. 3 prawa o ruchu drogowym postój hulajnogi elektrycznej jest dozwolony na drodze dla pieszych w miejscu do tego przeznaczonym, a gdy nie ma takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi dla pieszych najbardziej oddalonej od jezdni i równolegle do tej krawędzi.

Czy przepisy należy poprawić, aby zmusić operatorów do pytania samorządów o zgodę na wprowadzenie hulajnóg? Czy obowiązkowe było wypracowanie porozumienia między operatorem a samorządem?

Włodzimierz Tutaj podkreśla, że Częstochowa nie jest zwolennikiem ograniczania działalności gospodarczej i potencjalnego zakazywania działań operatorom hulajnóg. Zwraca uwagę, że te pojazdy są ekologicznym, alternatywnym środkiem transportu miejskiego, a miastom i samorządom zależy na rozwoju bezemisyjnej komunikacji.

Gdyby jednak zmiany w prawie służyły bezpieczeństwu i porządkowi na drogach i chodnikach, to według Włodzimierza Tutaja samorządy byłyby na „tak”.

Regulacje mogłyby zmusić operatorów do porządkowania pojazdów, a gminy do tworzenia miejsc parkingowych dla nich.

Bartosz Małecki z Bolt Rentals mówi, że współpraca i dialog z władzami miasta są podstawą wprowadzania hulajnóg elektrycznych do polskich miejscowości.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Koniec 500+. Kiedy ostatnie wypłaty? 800+ na koncie już w grudniu?
Konsumenci
Nowy Sejm przyjął pierwszą ustawę. Dotyczy zakazu handlu w niedziele
W sądzie i w urzędzie
PESEL można już zastrzec. Jak to zrobić?
Prawo pracy
Szef może zablokować samowolną pracę po godzinach
Zdrowie
Ziobro na odchodne złożył wniosek do TK. Ma duże znaczenie dla lekarzy
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości