Jak wynika z komunikatu firmy, majątkowa spółka osiągnęła przypis składki na poziomie 570,9 mln zł, a kolejne 118,5 mln zł pochodzi ze spółki życiowej. Wynik finansowy brutto obu spółek wyniósł łącznie 20,357 mln zł, z kolei wynik netto osiągnął poziom 15,753 mln zł. - Istotnie, bo prawie 2-krotnie zysk przed opodatkowaniem poprawiła spółka majątkowa, wypracowując wynik na poziomie 13,5 mln zł, w I-II kw. 2013: 7,3 mln zł – zaznaczono w komunikacie. Firma zaznacza, że tak dobre wyniki udało się uzyskać pomimo utrzymujących się niekorzystnych tendencji rynkowych – zwłaszcza trwającej nasilonej konkurencji cenowej w większości segmentów rynku ubezpieczeń majątkowych. Da przykładu składka przypisana w sektorze ubezpieczeń ogniowych wzrosła o 7 proc.

- W ubezpieczeniach korporacyjnych pomimo dużych spadków średnich cen utrzymaliśmy dodatnią dynamikę składki na poziomie 3 proc. wraz z ubezpieczeniami flot przy utrzymaniu akceptowalnych wskaźników szkodowości – zaznaczył Andrzej Jarczyk, prezes Uniqa. - W tej grupie funkcjonują także gwarancje ubezpieczeniowe, które wygenerowały 6–proc. dynamikę z dużo niższym współczynniku szkodowości (38 proc.) niż ten, który został osiągnięty przez rynek (51 proc.). W obszarze ubezpieczeń mieszkaniowych do sukcesów firma zaliczyła wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu mieszkaniowego „Twój DOM Plus", który spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony sprzedawców i klientów, czego dowodzi nagroda „Laur Konsumenta – Odkrycie Roku 2014". W efekcie składka przypisana z tej linii wzrosła o 8,6 proc. Wzrosty zanotowano również w obszarze ubezpieczeń assistance (12 proc.), finansowych (6 proc.) oraz w ubezpieczeniach sprzedawanych w kanale bancassurance.

Przyznano jednak, że w dalszym ciągu zmniejszeniu ulega przypis w obszarach rynku najsilniej objętych konkurencją cenową – głównie w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Widać to po danych dla całego rynku - spadek sprzedaży w ubezpieczeniach komunikacyjnych był na poziomie 3,28 proc. w pierwszej połowie tego roku. - Uniqa konsekwentnie prowadzi racjonalną politykę cenową opartą na oferowaniu produktów w cenie zapewniającej pokrycie ponoszonego ryzyka ubezpieczeniowego oraz na eliminacji z portfela ryzyk o najwyższej szkodowości. W zetknięciu z agresywną (w wielu przypadkach dumpingową) polityką cenową niektórych konkurentów może to powodować spadki sprzedaży w liniach biznesowych, gdzie konkurowanie ceną jest najsilniejsze – podkreśla Andrzej Jarczyk. W rezultacie spółka majątkowa zanotowała spadek składki przypisanej brutto na poziomie 5,6 proc. (wynikający głównie z ubezpieczeń komunikacyjnych), osiągając po pierwszym półroczu 2014 roku składkę w kwocie 570,9 mln zł. Jednocześnie w pierwszym półroczu 2014 roku spółka osiągnęła zysk przed opodatkowaniem na poziomie 17,5 mln zł. Jest to rezultat o prawie 70 proc. lepszy od osiągniętego w analogicznym okresie roku ubiegłego. Główne czynniki wpływające na tak dynamiczny wzrost zysków to racjonalna polityka oceny ryzyka (underwritingu), konsekwentne eliminowanie z portfela najbardziej szkodowych umów oraz aktywne zarządzanie poziomem kosztów w sytuacji niskiej dynamiki sprzedaży. Na poprawę wyniku finansowego wpływ miała również zmiana struktury portfela (udział ubezpieczeń komunikacyjnych w łącznej składce zmniejszył się w pierwszym półroczu 2014 roku do 46,5 proc. w porównaniu z 49,4 proc. rok wcześniej). Wzrost wyniku z działalności lokacyjnej został osiągnięty pomimo niskich stóp procentowych oraz dzięki ciągłej optymalizacji procesu inkasa składki pozwalającej na zmniejszenie rezerw na nieściągalne należności. Z kolei Uniqa TU na Życie w pierwszym półroczu 2014 roku rozwijała sprzedaż produktów ze składką regularną przy jednoczesnej redukcji poziomu składki z produktów ze składką jednorazową. Łączna wartość składki przypisanej w pierwszym półroczu 2014 roku wyniosła 118,5 mln zł (I-II kw. 2013: 215,4 mln zł).

- Rośniemy w zakresie ubezpieczeń ze składką regularną. 12-proc. dynamika, wypracowana przede wszystkim w ubezpieczeniach grupowych i kanale bancassurance, plasuje nasze towarzystwo w gronie liderów wzrostu - mówi Jarczyk. -W obszarze składki jednorazowej wyniki sprzedaży są bardziej zmienne - po bardzo wysokiej dynamice w roku 2013, rok 2014 związany jest z korektą, odzwierciedlają priorytety strategiczne naszego partnera bankowego w zakresie pozycjonowania różnych klas produktów inwestycyjnych w jego własnej ofercie – dodaje. Wskaźnik wzrostu składki regularnej w analizowanym okresie 2014 roku w porównaniu z analogicznym okresem 2013 roku wyniósł 11,9 proc., co oznacza przypis w kwocie 50,5 mln zł. Uniqa TU na Życie w zakresie składki regularnej realizuje wzrost znacznie przekraczający obserwowany na rynku, który według danych po II kw. 2014 r. wyniósł zaledwie 3,11 proc Dynamiczny rozwój można zaobserwować również w przypadku innych linii produktowych, w tym wzrost sprzedaży ubezpieczeń grupowych wyniósł 12 proc. oraz podobny poziom wzrostu uzyskano w przypadku terminowego ubezpieczenia na życie. W strukturze portfela ubezpieczeń dla składki regularnej dominowały ubezpieczenia grupowe, których udział w portfelu na koniec pierwszego półrocza 2014 roku wyniósł 58 proc. Produkty ze składką jednorazową przyniosły spółce 68 mln zł przypisu w pierwszym półroczu 2014 roku.

Zmniejszenie składki jednorazowej odzwierciedla tendencje obserwowane na rynku, który według danych po II kw. 2014 zanotował spadek o 25,43 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zysk finansowy przed opodatkowaniem Uniqa TU na Życie za pierwsze półrocze 2014 r. wyniósł 2,9 mln zł i był zgodny z planem. Niewielki spadek zysku w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego (o 0,3 mln zł) wynika głównie z inwestycji w rozwój sieci sprzedaży.